کد خبر: ۲۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
به گزارش روزنامه تجارت- هر ساله به فصل سرما که نزدیک می شویم ، برای تعمیر و بازبینی سیستم های گرمایشی به فروشگاههای مجاز صنف فروشندگان شوفاژ و تهویه مطبوع مراجعه کرده یا با نمایندگی های مجاز کارخانجات تولیدی تماس می گیریم تا سیستم های گرمایشی منازل خود را برای فصل سرما آماده کنیم. این در حالی است که طی سال های اخیر استفاده از سیستم های گرمایشی مانند شوفاژ، پکیج و غیره  رواج بیشتری در زندگی شهرنشینی داشته است وامروزه دیگر کمتر کسی از سیستم های گرمایشی که در گذشته معمول بود استفاده می کند. بنابراین وظیفه خطیری بر عهده صنف فروشندگان شوفاژ و تهویه مطبوع است تا ضمن گرما بخشیدن به فضای خانه ها، اداره ها، مدارس و... ایمنی را برای شهروندان فراهم کنند. هر چند بخشی از این ایمنی به کارخانه های تولید کننده دستگاههای گرمایشی مربوط می شود اما این صنف نیز تمام تلاش خود را در ارایه خدمات به مشتریان دردستور کار خود قرار داده است. در همین رابطه مهندس محمد باقر معتمد، رییس اتحادیه صنف فروشندگان شوفاژ، تهویه مطبوع و لوازم جانبی پیرامون فعالیت های این اتحادیه به خبرنگار "تجارت" گفت: اتحادیه صنف فروشندگان لوازم شوفاژ، تهویه مطبوع و لوازم جانبی از سال 65 تاسیس شد و اکنون با داشتن1000عضو درتلاش است تا با کیفیت ترین خدمات را به مشتریان خود ارایه دهد.این صنف در صدد به روز رسانی اطلاعات  اعضا خود از طریق آموزش و بازدید از کارخانجات تولیدی  است که این موضوع را رسالت خود می داند .
وی افزود: با توجه به این که اعضا صنف در یک رشته خاص فعالیت می کنند برای بهبود عملکرد و خدمات، نیاز به آموختن نکاتی دارند بنابراین در اتحادیه آموزش در محور فنی، اخلاق حرفه ای، تغییرات مناسبات و شیوه های کسب و کار حلال به آنها آموخته     می شود. در مرحله فنی اعضا باید بدانند چه نوع کالایی برای مصرف کننده مناسب است.
به گفته معتمد در دوره های آموزشی به اعضا صنف آموخته می شود که با توجه به نوع فضا چه نوع دستگاهی را به مشتری توصیه کنند یعنی اعضا باید میزان بار حرارتی یا برودتی لازم و مورد نیاز در یک واحد مسکونی را بدانند و در دوره های آموزشی و بر اساس استاندارد این اطلاعات به اعضا داده می شود.
وی در خصوص نظارت برعملکرد اعضا صنف خود گفت: آنچه برای ما دارای اهمیت است اخلاق حرفه ای است و فعالیت اعضا صنف از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان نظام مهندسی و اتحادیه رصد می شود. با توجه به نوع فعالیت اتحادیه ها صنف فروشندگان لوازم شوفاژ، تهویه مطبوع و لوازم جانبی در رتبه خوبی در ارزیابی به عمل آمده قرار دارد.
نارضایتی از لوازم نامرغوب
بارها دیده شده است که در تعمیر پکیج ها از لوازم نامرغوب استفاده شده است و مشتری مجبور شده است مجدد با شرکت تماس بگیرد و درخواست باز بینی مجدد کند. این در حالی است که تعمیرات بر عهده شرکت های تولید کننده بوده و تمامی آن ها از استاندارد بودن قطعات سیستم های گرمایشی اطمینان کامل را به مشتریان خود می دهند. این درحالی است که بسیاری از مشتریان از این وضعیت ناراضی هستند. معتمد در این باره به توضیح پرداخت وگفت:اتحادیه به همراه کارخانجات و تامین کنندگان کالا  به نظارت بر کیفیت و عملکرد تولید سیستم های گرمایشی که تولید می شود و شکایات مردمی می پردازد و اگر در این خصوص به ما گزارشی ارسال شود اتحادیه از طریق برگزاری جلسه با تولید کننده دستگاه خاص و با پیگیری های صنف موضوع را بررسی و رفع می کند تا در نهایت رضایت مشتری جلب شود.
وی در خصوص کیفیت لوازم جانبی مورد استفاده درسیستم های گرمایشی گفت: در صنف از قطعات بی کیفیت و غیر استاندارد چینی استفده نمی کنیم و اتحادیه در این باره به شدت پیگیر است چراکه استفاده از قطعات غیر استاندارد ایمنی و سلامت مردم را به مخاطره می اندازد بنابراین صنف درباره استفاده از قطعات بسیار ستخگیرانه وارد عمل شده است.
صادرات سیستم های گرمایشی به کشورهای دیگر
رییس اتحادیه فروشندگان شوفاژ، تهویه مطبوع و لوازم جانبی در ادامه پیرامون و ضعیت تولید و صادرات سیستم های گرمایشی اظهار داشت: درحال حاضر 95 درصد کالاها در رسته گرمایشی دستگاهها در داخل کشور تولید می شود اما واردات  بخشی از قطعات از اروپا است. اکنون سیستم های گرمایشی کشور به افغانستان و برخی از کشورهای اروپایی صادرمی شود. ایران اکنون صادرات قابل توجه دیگهای چدنی را به یونان دارد.
رکود، از بازار مسکن تا صنف
هر صنفی در کنار تولید و فعالیت درون صنفی با مشکلی مواجه است. معتمد درباره مشکلات صنف فروشندگان شوفاژ و تهویه مطبوع و لوازم جانبی به توضیح پرداخت و گفت: در حال حاضر رکود مسکن بر صنف ما تاثیر چشمگیری گذاشته است. اکنون با توجه به اینکه خرید و فروش در بازار مسکن مشاهده نمی شود کسی برای تجهیزات سیستم های گرمایشی به ما مراجعه نمی کند و اکنون رکود شدیدی برصنف ما حاکم است. اعضای صنف برای گذر از این مشکل قیمت ها را کاهش دادند و با حداقل سود به کسب و کار می پردازند.  معتمد در پایان از فروش  مجازی و الکترونیک خبر داد و گفت: با توجه به اینکه اکنون خرید حضوری برای مشتریان در بعضی مواقع دشوار است ما درصدد بر آمدیم تا برای ایجاد تسهیلات بیشتر برای مشتریان  خرید و فروش کالاها به شیوه مجازی را راه اندازی کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار