کد خبر: ۲۱۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
دنیای‌اقتصاد : اقدام موهن هفته گذشته نشریه فرانسوی شارلی ابدو در انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی نه تنها واکنش تند و صریح تهران را به دنبال داشت، بلکه این احتمال می‌رود که روابط تهران و پاریس را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. در اولین واکنش به این اقدام، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت: «اقدام توهین‌‌‌آمیز و خارج از نزاکت نشریه‌‌‌ای فرانسوی در انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی بدون پاسخ قاطع و موثر نخواهد بود. به دولت فرانسه اجازه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد.»

 سپس نیز سفارت ایران در پاریس خواستار اقدام لازم و فوری فرانسه در برخورد با شارلی ابدو شد. روز گذشته مهدی فضایلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی به توهین‌های اخیر یک نشریه فرانسوی واکنش نشان داد و آن را با استناد به اهانت‌‌‌های قبلی این نشریه به پیامبراسلام، عجیب ندانست. به گزارش «ایسنا»، مهدی فضایلی در توییتر نوشت: «نشریه‌‌‌ای که روزی با وقاحت و به نام آزادی بیان پیامبر عظیم الشان اسلام را مورد هتک قرار داد، اهانت امروزش به رهبر انقلاب که پرچم‌دار و تداوم بخش مکتب و راه پیامبراسلام است عجیب نیست؛ چرا که این جریان درحال اضمحلال است و مصداق الغریق یتشبث بکل حشیش!. . وَاللَهُ مُتِمُ نُورِهِ»

احضار سفیر و واکنش پاریس

چهارشنبه عصر نیکلاس رش، سفیر فرانسه در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در جریان این احضار با توجه به سابقه اهانت نشریه شارلی ابدو در تعرض به مقدسات اسلام گفت: «جمهوری اسلامی ایران مسوولیت‌‌‌های ناشی از این اقدام نفرت انگیز، توهین‌آمیز و غیرموجه را متوجه دولت فرانسه می‌‌‌داند.» کنعانی با تصریح بر اینکه ایران حق واکنش متناسب را برای خود محفوظ می‌‌‌داند، یادداشت اعتراض رسمی وزارت امور خارجه کشورمان در این رابطه را تسلیم سفیر فرانسه کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران در انتظار توضیح و اقدام جبرانی دولت فرانسه در محکومیت رفتار غیرقابل قبول نشریه فرانسوی است.» سفیر فرانسه نیز در پاسخ تاکید کرد دیدگاه‌های مطرح شده و متن یادداشت اعتراض را سریعا به مقامات کشورش منتقل خواهد کرد.

احضار سفیر فرانسه، واکنش پاریس را در پی داشت؛ به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه فرانس۲۴، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در واکنش به احضار سفیر این کشور به وزارت امور خارجه ایران، اظهاراتی مداخله‌‌‌جویانه مطرح کرد و گفت که بهتر است تهران به مسائل داخلی خود بپردازد.  وی در گفت‌‌‌وگو با شبکه ال‌‌‌سی‌‌‌آی تی‌‌‌وی مدعی شد: «این ایران است که از طریق بازداشت اتباع فرانسوی سیاست‌‌‌های بدی را دنبال می‌کند.» رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه همچنین مدعی شد: «به یاد داشته باشیم که در فرانسه برخلاف آنچه در ایران می‌‌‌گذرد آزادی مطبوعات وجود دارد و این (آزادی) توسط یک قاضی در چارچوب یک قوه قضائیه مستقل نظارت می‌شود.»

کولونا همچنین گفت که در فرانسه هیچ قانونی برای مقابله با کفرگویی وجود ندارد.  همچنین رئیس شورای اطلاع‌‌‌رسانی دولت نسبت به سخنان اخیر وزیر خارجه فرانسه درباره وجود آزادی بیان در این کشور پاسخ داد. به گزارش «ایسنا»، سپهر خلجی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت «‌۱- خانم کولونا از آنچه دفاع می‌کنی آزادی بیان نیست، «آزادی نفرت پراکنی» است. ۲- اتباع فرانسه که در زندان هستند گردشگر نبودند، عاملان اغتشاشند که وسط آشوب دستگیر شدند. به جرمشان رسیدگی می‌شود. ۳- قبل از دفاع از آزادی بیان در فرانسه، خاطرات محاکمه روژه گارودی در دادگاه‌های پاریس را مرور کنید.»

تعطیلی انجمن ایران‌شناسی فرانسه

در عین حال وزارت خارجه ایران در گام نخست واکنش به اقدام‌‌‌ نشریه فرانسوی اعلام کرد که انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران تعطیل شد.  در بخشی از بیانیه وزارت خارجه که روز پنج‌شنبه منتشر شد، آمده است: «ایران سکوت در برابر اقدام ضد فرهنگی و ضد انسانی نشریه مبتذل فرانسوی را برنتابیده و ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند.» بعد از این اقدام، وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌‌‌ای گفت: «در این مرحله، ما هیچ اطلاعات رسمی در مورد اظهارات رسانه‌‌‌ای مقامات ایرانی در مورد تعطیلی موسسه تحقیقات فرانسه در ایران  (IFRI)  دریافت نکرده‌‌‌ایم. بدیهی است که اگر این حقیقت داشته باشد مایه تاسف خواهد بود.»

به گزارش «ایسنا» به نقل از العربیه، وزارت امور خارجه فرانسه ادامه داد: «این موسسه یک مرکز فرهنگ و بحث است که در سال ۱۹۸۳ با ادغام هیات باستان‌‌‌شناسی فرانسه در ایران که خود در سال ۱۸۹۷ تاسیس شده بود و موسسه فرانسوی مطالعات ایرانی در تهران که در سال ۱۹۴۷ توسط هانری کوربن تاسیس شده، ایجاد شد.» از سوی دیگر بعد از اقدام توهین‌آمیز مجله شارلی ابدو گروهی روی دیوار سفارت فرانسه در تهران شعارنویسی کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار