کد خبر: ۲۲۰۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
سخنگوی‌ وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سفر رییس‌جمهور در راس هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول مهمی در حوزه مناسبات دو جانبه ایران و چین و در پاسخ به دعوت رسمی رییس‌جمهور چین انجام می‌شود.

به مسیر مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام ملتزم هستیم

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه کشورمان گفت: سفر رییس‌جمهور در راس هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول مهمی در حوزه مناسبات دو جانبه ایران و چین و در پاسخ به دعوت رسمی رییس‌جمهور چین انجام می‌شود.

ناصر کنعانی، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تبریک سالروز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: حضور گسترده آحاد ملت ایران در جشن‌های پیروزی به ویژه در ۲۲ بهمن که در همه شهرهای بزرگ و کوچک برگزار شد، نشان داد ملت ایران با وجود همه سختی‌ها و دشمنی‌ها و تبلیغات مسموم که دشمنان علیه نظام داشته و دارند در حمایت از کشور و نظام‌شان در کنار آرمان‌های امام خمینی و رهبری در وسط میدان هستند و در حمایت از آزادی، استقلال و جمهوری اسلامی در این سالها ایستادند. این پیام مهمی بود برای کسانی که دنبال بلوا بودند و به دروغ با ادعای حمایت از ملت ایران کشور را آماج حملات مسموم خود قرار دادند.

وی درباره سفر رییس جمهور به چین تصریح کرد: موضوعات مهم و مورد توجه دو کشور درحوزه های سیاسی، اقتصادی فرهنگی و غیره مورد تبادل نظر است. نفس انجام سفر از منظر سیاسی وجود فضای مناسب سیاسی در مناسبات دو کشور و عالی ترین اراده سیاسی نزد رهبران دو کشور برای گسترش مناسبات با تاکید برمنافع مشترک حایز اهمیت ویژه است.

کنعانی گفت: این سفر  در حوزه اقتصادی هم زمینه هایی را فراهم می‌کند که اولویت دو کشور است و دو کشور ظرفیت خوبی برای این همکاری دارند. ما برنامه جامع همکاری های بلندمدت دو کشور را پیش از این امضا کردیم و این سفر می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه های پیش بینی شده در این برنامه جامع ایجاد کند. این برنامه نقشه راهی است که مسیر بلند مدت همکاری ها را ترسیم کرده و توافق های خوبی هم آماده شده و اسنادی در این سفر امضا می شود. برنامه جامع همکاری های دو کشور تا این مرحله نتایج خوب‌ و ملموسی در حوزه تجاری و اقتصادی با وجود تحریم های آمریکا داشته است.
سخنگوی‌ وزارت خارجه گفت: ما در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که نسبت به سال۹۹ حدود ۵۸ درصد رشد داشته است. عموما در سال ۱۴۰۰ ما ۴۳ درصد شاهد رشد مناسبات اقتصادی با چین بودیم و چین مقصد اول تجاری ایران بوده است. در سال گذشته هفت سند با ماهیت اقتصادی و صنعتی و معدنی امضا کردیم و امیدواریم با این سفر شاهد برداشتن گام های بلندتری به جلو در مسیر تامین منافع مشترک دو کشور در حوزه های مختلف باشیم.

وی‌ درباره تبادل زندانیان با آمریکایی‌ها گفت: آقای وزیر نکاتی که در حوزه رسانه قابل طرح بود گفتند. ما گفتیم برای تبادل زندانیان به طور غیرمشروط و بدون گره زدن آن به موضوعات دیگر آمادگی داریم و حسن نیت خود را با آزاد کردن یک زندانی دو تابعیتی با نگاه به وضعیت وی ثابت کردیم. متاسفانه ما اقدام متقابل و تشویق کننده ای شاهد نبودیم. موضع ما واضح است امیدواریم دولت آمریکا با همین نگرش انسانی گام عملی برای اجرای این توافق بردارد.

کنعانی در واکنش به دعوت نشدن ایران به کنفرانس مونیخ اظهارکرد: اگر هدف از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ کمک به تعمیق امنیت در حوزه منطقه ای و جهانی است اقداماتی از جمله دعوت نکردن از برخی کشورها رویکردی گزینشی با انگیزه های سیاسی است و  نشان دهنده تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات جمهوری اسلامی ایران و نقض غرض است. این اقدام مغایر با اصل بی طرفی به ویژه در رابطه با کشوری که نقش مهم و تعیین کننده در حوزه امنیت بین الملل و منطقه دارد، می‌باشد.

سخنگوی‌ دستگاه دیپلماسی درباره افزایش رایزن های اقتصادی در سفارت خانه هایمان با اشاره به تاکید دولت سیزدهم بر گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با دنیا و اهمیت روابط تجاری با کشورهای دوست و نزدیک و غیر نزدیک و  همچنین دستورات محوله به دستگاه دیپلماسی و تاکید بر نگاه ویژه به تقویت دیپلماسی اقتصادی افزود: ما هم با همین نگاه پیش رفتیم و در بحث رایزنان بازرگانی قرار بود با کمک وزارت صمت و دستگاه دیپلماسی کارهایی انجام شود و تاکنون درباره برخی کشورهای در اولویت چنین اتفاقی رخ داده و تعدادی از رایزن ها تعیین و مستقر شدند و در ارتباط با دیگر کشورها افراد تعیین شدند و مراحل اداری و عزیمت زودهنگام شان در محل‌ماموریت شان در برنامه است و این اتفاق با همکاری مشترک وزارت خارجه و وزارت صمت انجام می شود.

کنعانی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره مذاکراتی که وزیر خارجه کشورمان اخیرا با فواد حسین وزیر خارجه عراق داشتند و نیز در ادامه شاهد مذاکرات رابرت مالی با فواد حسین بودیم در پاسخ به این که آیا این رایزنی ها در چارچوب احیای برجام است؟ گفت: سیاست رسمی‌ و اعلامی و عملی ایران التزام به مسیر و میز مذاکره برای بازگشت همه طرف ها به برجام با اولویت مورد نظر ایرانی یعنی رفع همه تحریم های ظالمانه است. ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آن چه مربوط به ما بود با حسن نیت انجام شد. امیدواریم طرف های مقابل مشخصا دولت آمریکا هم در اجرای عملی انچه اعلام می کنند یعنی بازگشت به مذاکرات حسن نیت خود را نشان دهند و به اجرای توافق برگردند. ما رابطه مستقیمی با دولت آمریکا نداریم اما از همه ظرفیت های دیپلماتیک برای تحقق منافع ملی به ویژه در مذاکرات رفع تحریم ها استفاده می کنیم. دولت هایی با حسن نیت در این رابطه، پیش از این ایفای نقش کردند و دولت هایی هم الان سعی دارند با ظرفیتی که در مناسبات با دو طرف موضوع دارند ایفای نقش کنند و ما از این تلاش ها استقبال کرده و می‌کنیم و اکر دولت عراق مایل به این نقش‌آفرینی است با اهتمام جدی نگاه می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مقامات فرانسوی گفت: اظهارات فرافکنانه تاثیری در روند حل و فصل مسایل و مشکلات و سوءتفاهم ها میان ایران و طرف های اروپایی ندارد به عبارتی طرح موضوعات انحرافی برای عدم تمرکز بر موضوعات اساسی است. فعالیت های موشکی ایران دفاعی است و مبتنی بر حقوق قانونی و عرف و موازین بین المللی است و ارتباطی با موضوعاتی که طرف های غربی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم ها مطرح می‌کنند نداشته و نخواهد داشت.

وی‌ در پاسخ به اینکه عفو رهبری شامل اتباع خارجی شده یا خیر؟ گفت: محکومیت اتباع خارجی به دلیل نقض قوانین ملی و سرزمینی ایران صورت گرفته است و به طور طبیعی به این دلیل افراد مبتنی بر مقررات کشور دستگیر شدند و از سوی دستگاه قضایی احکامی صادر شده و اینها از تمام حقوق قانونی‌ و کنسولی خود برخوردارند. در ارتباط با عفو رهبر معظم انقلاب درباره شهروندان بازداشتی خارجی قوه قضاییه مبتنی بر قوانین و صلاحیت های خود تصمیم می گیرد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار