کد خبر: ۲۲۲۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوهایش با ایران به مسیر فنی متعهد باشد.

دعوت رئیسی از پادشاه عربستان برای سفر به تهران

سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوهایش با ایران به مسیر فنی متعهد باشد.

ناصر کنعانی در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به برگزاری مراسم روز قدس در نقاط مختلف جهان و ایران گفت: ابتکار امام خمینی « ره » در نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز قدس» ابتکاری حکیمانه و مبتنی بر بصیرت بود.

 وی  گفت: این نامگذاری باعث شد که موضوع فلسطین به یک موضوع جهانی در افکار عمومی جهان بدل شود.

 این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران ، فرا رسیدن عید فطر را نیز  تبریک گفت.

 کنعانی همچنین، فرارسیدن روز ارتش را نیز  گرامی داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسیر گفت‌وگو  و مذاکرات فنی بین ایران و آژانس ادامه دارد و امیدواریم که آژانس به مسیر فنی متعهد باشد و ما شاهد باشیم که آژانس حداکثر تلاشش را انجام دهد که از تاثیرات سیاسی و فشارهای سیاسی به دور بماند.

کنعانی در پاسخ به پرسشی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با افغانستان دوگانه و دارای تناقض نیست ، بلکه این سیاست کاملاً روشن است.

وی  گفت: همانطور که بارها در مواضع  رسمی اعلام کرده‌ایم ، ما در مورد موضوع افغانستان، دارای سیاست اصولی و روشنی هستیم و سیاست ما در ارتباط با این کشور از مولفه‌های روشنی برخوردار است .

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه گفته شده رضا پهلوی قصد دارد برای انتقال پیام مردم ایران به اسرائیل سفر کند و این که نظر وی  در ارتباط با این سفر و مطالب مطرح شده در ارتباط با اهداف آن چیست؟ خطاب به خبرنگار  پرسش‌کننده گفت: نه  شخصی که شما از آن نام بردید و  نه سفرش و نه جایی که سفر می‌کند، هیچ کدام  ارزشی ندارند که من بخواهم در ارتباط با آنها اعلام موضع کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: رئیس‌جمهور ایران از پادشاه عربستان برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده است.

 وی در ارتباط با زمان سفر وزیران امور خارجه دو کشور ایران و عربستان به تهران و ریاض نیز گفت: همانطور که می‌دانید وزیران امور خارجه دو کشور ایران و عربستان به صورت متقابل از یکدیگر برای سفر به تهران و ریاض دعوت به عمل آورده‌اند.

کنعانی در این زمینه افزود: چندی پیش نیز شاهد دعوت پادشاه عربستان از آقای رئیس‌جمهور برای سفر به این کشور بودیم که آقای رئیس جمهور  به صورت مکتوب پاسخ این دعوت را  دادند و آقای  رئیسی نیز از پادشاه عربستان برای سفر به تهران دعوت به عمل آوردند .
 
سخنگوی وزارت امور خاجه جمهوری اسلامی ایران، همچنین با بیان اینکه ما در مسیر اجرایی کردن دو موافقتنامه جامع بین دو کشور که در سالهای قبل بین تهران و ریاض  به امضا رسیده است، هستیم، گفت: این توافقنامه‌ها شامل همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، ورزشی و امنیتی است و ان‌شاءالله با تکمیل گام‌های اجرایی، برای اجرایی کردن این موافقتنامه ها ، شاهد تبادل هیات‌های مشترک بین دو کشور خواهیم بود.

 کنعانی گفت: گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور با توجه به ظرفیت‌های  موجود بین ایران و عربستان در اولویت توجه ما قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به از سرگیری روابط ایران و عربستان آیا ایران برنامه‌ای برای از سرگیری روابط خود با برخی از کشورهای شمال آفریقا که روابط‌شان را با ایران قطع کرده‌اند دارد؟ گفت: ما اقدام کننده در قطع رابطه نبوده‌ایم و قطع رابطه را غیر سازنده می‌دانیم.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم نسبت به برقراری روابط سازنده توام با احترام متقابل با تمام کشورهای عربی، اسلامی و منطقه‌ای اهتمام دارد و در این مسیر هر کشوری گام مثبتی بردارد ما از گام مثبت آن کشور استقبال کرده و با حسن نیت دو چندان به آن پاسخ متقابل می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر تضمین لایحه جامع مقابله با تحریم‌های غیرقانونی تصریح کرد: در حال حاضر در جریان جزئیات این لایحه نیستم و ان‌شاءالله پس از کسب اطلاع در ارتباط با آن اظهار نظر می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با وضعیت رژیم صهیونیستی تصریح کرد: حرکت رژیم صهیونیستی در مسیر زوال است و ملت فلسطین قدرتمندتر و متحدتر از قبل در صحنه هستند. جبهه مقاومت در منطقه نیز متحد و منسجم است و به ابزارهای قدرت بیش از گذشته مسلط است و ابزار قدرت را در اختیار دارد.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد تسریع روند بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب و اینکه گفته می‌شود قطر یکی از مخالفان این موضوع است و آیا ایران قصد دارد که با توجه به نوع روابطش با دمشق و دوحه در ارتباط با دو کشور برای حل این اختلاف میانجیگری کند، اظهار کرد: ما از روند مثبت و امیدوار کننده بازگشت کشورهای منطقه و اسلامی به دمشق خوشحال هستیم. ما از موضوع از سرگیری روابط این کشورها با سوریه استقبال می‌کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه ما از همان ابتدا اعلام کردیم که اقداماتی مثل قطع ارتباط با سوریه و یا تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب اقدامی نادرست و توام با محاسبات اشتباه است، گفت: روند کنونی را روندی مثبت و درست می‌دانیم.

وی با بیان اینکه اتحادیه عرب اتحادیه منطقه‌ای است که ایران عضو آن نیست و این اتحادیه دارای ساز و کار داخلی خود است تصریح کرد: امیدواریم در تکمیل روند به وجود آمده در منطقه از جمله در روابط سوریه با کشورهای عرب منطقه شاهد شکل‌گیری روابط رسمی و سازنده بین سوریه و کشورهای منطقه باشیم و این روند هر چه زودتر شکل بگیرد.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه ایران از این روند استقبال می‌کند، گفت: ایران از جمله کشورهایی است که همواره تلاش کرده در ارتباط با حل مسائل منطقه نقش سازنده و موثری را ایفا کند ولی در مورد آنچه که شما اشاره کردید (مخالفت قطر با عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب) من خبر تایید کننده‌ای ندارم که بخواهم در مورد آن اظهار نظر کنم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با نگاه ایران به آخرین تحولات سودان نیز گفت: تحولات در سودان به عنوان یکی از کشورهای مهم عربی و اسلامی برای ما مهم است و به آن توجه داریم. ما با نگرانی تحولات همراه با بروز خشونت و درگیری در این کشور را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: توصیه ما به طرف‌های درگیر این است که منافع ملی و همچنین خواست و اراده مردم سودان را مد نظر قرار دهند، خویشتن داری کنند و با توسل به گفت‌وگو به این بحران خاتمه ببخشند و زمینه را برای شکل گیری گفت‌وگوهای سیاسی و تحقق خاص مردم سودان فراهم کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار