کد خبر: ۲۱۹۱۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

درس هایی برای فردا

مینا ابراهیمی بسابی

جامعه شناس

این روزها جامعه در شرایط ویژه ای به سر می برد. بعد از حادثه تلخ مرگ مهسا امینی شاهد اعتراض های جوانانی بودیم که تفاوت دیدگاه و جهان بینی شان سبب شده بود تا مشکلاتشان از چشم مسئولان تا حدودی پنهان بماند. در این میان دشمن تلاش کرد تا با سناریویی پیچیده از این اعتراض های مدنی سواستفاده کرده و آن را به اغتشاشی تمام عیار تبدیل کند و جامعه را به بستر ناامنی بکشاند. 

نیم نگاهی به عملکرد اتاق های جنگ رسانه ای داخلی و خارجی و گروه های تروریستی نشان داد آنها تلاش دارند با سواستفاده از کلید واژه حقوق بشر و بکارگیری تکنولوژی های نوین ارتباطی نظیر ماهواره، اینترنت و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی به بمباران اطلاعاتی و جنگ روانی دست بزنند. در این جبهه جنگ رسانه ای دشمن با استفاده از رسانه های خارجی فارسی زبان و ماهواره ای و فراخوان های متعدد و جعلی برای اصناف و گروههای مختلف جهت بر پایی شعله های آشوب و اغتشاش با تمام نیرو و توان به صحنه وارد شده بود و به سرعت  با انتشار اخبار جعلی و برجسته سازی ووارونه نمایی حقایق در اقناع افکار عمومی می کوشید نقش پر رنگی در برپایی تروریسم خیابانی با سلاح گرم و سرد داشته باشد.

این اتفاق سبب خسارت های مادی و معنوی، تعطیلی اجباری کسبه بازار و اصناف و بر هم زدن  امنیت جامعه و ایجاد رعب و وحشت شد و نشان داد اقتصاد کشور یکی از هدف های اصلی دشمن است. متاسفانه وجود مشکلات اقتصادی و درگیری مردم با مسائل معیشتی هم زمینه سو استفاده دشمن از این فضا را هموار کرده بود.

همه می دانیم که طی سال های اخیر فقر، بیکاری ،التهابات قیمت در بازار مصرفی کالا، مسکن ، سکه، خودرو .... و اختلاس ها و مفاسد اقتصادی سبب نگرانی و خشم و خستگی و فرسودگی بسیاری از افراد جامعه شده است. فقیرترشدن قشر آسیب پذیر و به دنبال آن  افزایش فاصله طبقاتی نقطه ضعفی بود که دشمن با انگشت نهادن برآن تلاش کرد چالشی بزرگ برای نظام بیافریند اما خوشبختانه با هوشیاری مردم و مسئولان و جدا شدن صف معترضان از اغتشاشگران این تیر هم به سنگ خورد. با پایان یافتن این ماجرا ها اما نباید از یاد ببریم مردم به ویژه نسل  جوانان انتقادات و گلایه های فراوانی نسبت به سازکارهای اقتصادی دارند و باید به این انتقادهای مردم نجیب و همیشه وفادار گوش کرد.

لذا نیازمند برنامه ریزی و نوشدارویی هستیم که با استفاده از آن بتوان پیش از آنکه دیر شود از همه ظرفیت فعلی  برای  اصلاح سیاستهای اقتصادی به ویژه در بازار ارز، بورس، خودرو و .. استفاده کنیم و زمینه لازم برای حل مشکلات معیشتی جامعه را فراهم کنیم.

مساله دیگر ایجاد فاصله میان مردم و مسئولان و کشیدن دیوار بی اعتمادی در سطح جامعه است که باید هر چه سریعتر برای آن فکری شود تا مردم فکر نکنند مسئولان با مولفه های زندگی تجملی و تشریفاتی و فاصله گرفتن از ارزش ها و آرمان های انقلابی به فکر لابی گری برای رسیدن به منافع بیشتر هستند. بنابراین مردمی بودن و مردمی ماندن مسئولان و توجه به خواست های مردم و حساس بودن نسبت به سوء مدیریت و سوءرفتارها در مسائل اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی و داشتن صداقت در عمل اصل مهمی است که نباید به فراموشی سپرده شود.

در شرایط فعلی چالش ها و سختی ها و آسیب های اجتماعی در تمامی حوزها خصوصا در محیط زندگی کلان شهرها نظیر تورم ،بیکاری ،فقر ،اعتیاد ، آلودگی، بحران های مالی ، آینده ای نامشخص برای جوانان ،عدم حمایت اجتماعی ،تبعیض و نابرابری در حوزه های اقتصادی ،اجتماعی و.......هر کدام شور و نشاط اجتماعی را کاهش داده و نا امیدی و یاس را به ویژه برای نسل جوان در جامعه افزایش داده است و بی شک دشمن دوباره تلاش خواهد کرد از همین روزنه نسبت به ایجاد موج های اعتراضی و به تبع آن ناامنی در ایران اقدام کند.

بر این اساس مسئولان باید با تمام قوا و توان خود سیاست گذاری های لازم و دگر گونی های ضروری را جهت فقر زدایی و کاهش حجم چالش ها و دغدغه های اقتصادی و معیشتی و اجتماعی مردم و رفع تبعیض و نابرابری در زمینه های گوناگون به عمل آورند تا بنا به گفته همان ضرب المثل معروف از یک سوراخ دوبار گزیده نشویم و نگذاریم دشمن با سوار شدن بر موج نارضایتی ها و با بهره گیری از پیاده نظام خود در شبکه های اجتماعی و ماهواره ای دوباره چالشی امنیتی در کشور بیافریند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار