کد خبر: ۲۱۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
فارس : متخصص اپیدمیولوژی با بیان اینکه مردم از مصرف خودسرانه داروها برای درمان کرونا پرهیز کنند گفت: مصرف خودسرانه آزیترومایسین نیز هیچ تاثیری بر درمان کرونا ندارد و بهتر است در این زمینه با پزشک مشورت کنیم.

متخصص اپیدمیولوژی گفت: درحال حاضر با زیرسویه‌های اومیکرون XBB و BQ۱ مواجه هستیم، قدرت سرایت بیماری بالا است و میزان کشندگی آن به اندازه گونه دلتا نیست.

بابک عشرتی متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه  درخصوص آخرین وضعیت شیوع زیرسویه‌های جدید کرونا در کشور توضیح داد: بهمن و مرداد سال گذشته با دو موج شیوع کرونا در کشور مواجه بودیم که هر دو موج به دلیل شیوع اوکیرون بوده است. سرایت سویه اومیکرون خیلی بالاست اما کشندگی آن به اندازه سویه دلتا نبود.

وی گفت: درحال حاضر با زیرسویه‌های اومیکرون  XBB و BQ۱ مواجه هستیم، قدرت سرایت بیماری بالا است و میزان کشندگی آن به اندازه گونه دلتا نیست. این سویه‌ها سویه غالب نیستند و هنوز ما با سویه امیکرون مواجهیم. از آنجا که میزان سرایت پذیری این گونه‌ها بالا است جلوگیری از شیوع آن‌ها دشوار است.

 افراد علامت دار پس از بهبودی تا ۵ روز در منزل بمانند

عشرتی ادامه داد: پیش بینی می‌شد در بهمن یا اواخر دی با افزایش موارد شیوع بیماری مواجه باشیم و چیزی که باید برای ما مهم باشد مراقبت‌های بهداشتی است و باید استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم حضور در فضای سربسته شلوغ و تهویه فضای سربسته و تزریق واکسن را مدنظر قرار دهیم.

به گفته متخصص اپیدمیولوژی بیماران زمینه‌ای و افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند واکسن خود را تزریق کنند. همچنین افراد علامت دار پس از بهبودی تا ۵ روز در منزل بمانند به دلیل اینکه ممکن است افراد دیگر به بیماری مبتلا شوند.

برای بازگشت به محیط کاری نیازی به تست منفی نیست 

وی با بیان اینکه دوره این بیماری بین ۳ تا ۵ روز است تاکید کرد: برای بازگشت به محیط کاری نیازی به تست منفی نیست به دلیل اینکه طی این مدت بیماری از بدن خارج می‌شود و در شرایط عادی بیمار نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد و مصرف آنتی بیوتیک تاثیری بر درمان کرونا ندارد.

عشرتی با بیان اینکه درحال همه حاضر هر سرماخوردگی کرونا است گفت: افراد ۱۸ سال به بالا که دارای بیماری زمینه‌ای نیستند نیازی به مراجعه به پزشک ندارند و می‌توانند با مصرف مایعات بهبود یابند، اما در صورتی که فرد با سرفه زیاد، تاب شدید درد قفسه سینه مواجه شد باید به پزشک مراجعه کنند همچنین سالمندان و زنان باردار در صورت مشاهده علائم بهتر است به پزشک مراجعه کنند.

کدام نوع واکسن برای تزریق دُز یادآور بهتر است؟

متخصص اپیدمیولوژی ماندگاری عوارض این بیماری بین یک تا دو ماه دانست گفت: این موضوع به سیستم ایمنی و واکنش بدن افراد مربوط است.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص اینکه کدام نوع واکسن برای تزریق به عنوان دز یادآور بهتر است گفت: تزریق تمام واکسن‌های کشور توصیه می‌شود به دلیل اینکه همه آنها از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما توصیه می‌کنم اگر فردی واکسینه شده است برای تزریق دز یادآور گونه متفاوت واکسنهای موجود را تزریق کند.

عشرتی در ادامه با بیان اینکه افزایش موارد کرونا یک الی دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت گفت: به نظر می‌رسد افزایش موارد کرونا تا اواسط اسفند ادامه دارد اما اعلام زمان مشخص برای آن قابل پیش بینی نیست.

مصرف خودسرانه آزیترومایسین نیز هیچ تاثیری بر درمان کرونا ندارد 

وی با بیان اینکه مردم از مصرف خودسرانه داروها برای درمان کرونا پرهیز کنند گفت: مصرف خودسرانه آزیترومایسین نیز هیچ تاثیری بر درمان کرونا ندارد و بهتر است در این زمینه با پزشک مشورت کنیم. کرونا بدون عارضه با استراحت و مصرف نوشیدنی‌های گرم، پرهیز از مصرف ادویه‌ها، نوشیدن چای کم رنگ و عدم مصرف غذاهای سرخ کردنی توصیه می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار