کد خبر: ۲۱۹۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر شیب روند صعودی کرونا در کشور بسیار آرام است، اما نباید فکر کنیم که شرایط عادی است.

سرایت‌پذیری بسیار بالای سویه‌های جدید کرونا

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح وضعیت کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر شیب روند صعودی کرونا در کشور بسیار آرام است، اما نباید فکر کنیم که شرایط عادی است.

دکتر بابک عشرتی درباره روند موج هشتم کرونا در کشور، گفت: پیش از این اعلام کرده بودیم که روند افزایش موارد کرونا را در کشور خواهیم داشت که اتفاق افتاد. همچنین اعلام کرده بودیم که نمی‌توان از شدت بیماری در این موج برآوردی داشت؛ چراکه اطلاعات‌مان در آن زمان زیاد نبود. در عین حال اکنون به نظر می‌رسد که افزایش‌مان مانند موج‌های قبلی که در مرداد یا بهمن گذشته تجربه کردیم، نخواهد بود. البته هنوز هم ممکن است که تعداد بالا رود، اما شدت سال گذشته را نخواهد داشت.

شیب آرام صعود کرونا

وی با بیان اینکه در حال حاضر شیب روند صعودی کرونا در کشور، بسیار آرام است، گفت: بنابراین روند افزایشی‌مان آرام‌تر است و در نتیجه در این شرایط انتظار نداریم که تعداد موارد خیلی بالا رود و موج یا پیک بسیار سنگینی را تجربه کنیم.  

چرخش سویه‌های قدیم و جدید کرونا در کشور

شرایط هنوز عادی نیست

عشرتی با اشاره به سویه‌های در گردش فعلی کرونا، افزود: طبق گزارش‌هایی که از دو هفته قبل داریم، سویه‌های در گردش کرونا در کشور ترکیبی از سویه‌های قدیم و جدید کروناست؛ به طوری که سویه‌های قدیمی مانند BA۵  را داریم و در عین حال سویه‌های جدیدی مانند XBB۱، BQ۱.۱، BN۱.۵ و... هم در کشور شناسایی شده و وجود دارد. حال از آنجایی که سویه‌های جدید کرونا، سرایت‌پذیری زیادی دارند، نباید فکر کنیم که شرایط عادی است. علی‌رغم اینکه تعداد موارد ابتلایمان هم بالا نیست، هنوز نباید شرایط را عادی پنداشت. یکی از دلایلی که موارد ابتلای رسمی‌مان بالا نیست، این است که انواع جدید کرونا، بیماری خفیف ایجاد می‌کنند و بنابراین به گزارش‌دهی نمی‌رسد و مردم خودشان با درمان علامتی بهبود می‌یابند.

سرایت‌پذیری بسیار بالای سویه‌های جدید کرونا

وی با بیان اینکه سرایت‌پذیری سویه‌های جدید از جمله XBB بسیار بالاست، گفت: البته هنوز درباره شدت بیماری‌زایی این سویه‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از آن‌ها اطلاعات‌مان کامل نیست، اما سرایت‌پذیری‌شان نسبت به سویه‌های ووهان، دلتا و ... بسیار بالاتر است.

وی تاکید کرد: بنابراین مردم همچنان باید مراقب باشند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و هنوز نمی‌توان جامعه را به حالت عادی رها کرد و باید رعایت‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک را انجام دهیم. در عین حال طبق توصیه‌ها افراد مبتلا به کرونا یا افرادی که علائم کرونا را دارند، ۱۰ روز از شروع علائم و پنج روز از پایان علائم باید در منزل بمانند.

عشرتی با بیان اینکه همچنان شیب مراجعات ناشی از کرونا افزایشی است، اما شیب آن بسیار ملایم است، گفت: به عنوان مثال در حوزه بیماران سرپایی مراجعه روزانه به طور متوسط ۷۰ تا ۸۰ نفر است و بستری‌مان هم هنوز کم است.

احتمال روند افزایشی کرونا تا اسفند

عشرتی درباره زمان رسیدن به قله موج هشتم نیز گفت: البته هنوز برای صحبت قطعی درباره رسیدن به  قله موج و ... زود است، اما به نظر می‌رسد که تا اسفند ماه روند افزایشی را خواهیم داشت. در عین حال شاید به دلیل افزایش سفرها در عید نوروز هم بعد از تعطیلات عید، مجددا افزایش موارد را داشته باشیم.

وی درباره وضعیت مراجعات برای تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا، گفت: زمانیکه بحث سویه‌های جدید مطرح بود، مراجعه برای واکسیناسیون مقداری افزایش داشت، اما نه به آن صورتی که بگوییم استقبال بسیار زیاد بوده است. البته سیستم بهداشتی برای پاسخگویی برای انجام واکسیناسیون آماده بود، اما تعداد مراجعات خیلی افزایش نیافت. البته شاید به این دلیل بود که طبق دستورالعمل وزارت بهداشت افراد در معرض خطر و مشمولان دز چهارم برای تزریق واکسن مراجعه کنند که این تعداد زیاد نبود و به همین دلیل هم افزایش مراجعه زیادی نداشتیم. در هر حال وزارت بهداشت آمادگی دارد که هم در دانشگاه‌های علوم پزشکی و هم در مراکز بهداشتی پاسخگوی مراجعات برای تزریق واکسن کرونا باشد.

عشرتی درباره وضعیت ایمنی جامعه ایرانی در برابر کرونا نیز گفت: در این زمینه نمی‌توان به صورت قطعی نظر داد و باید مطالعه و بررسی در این باره انجام شود. البته از آنجایی که تعداد موارد ابتلای ما در موج جدید هنوز خیلی بالا نرفته، ‌ شاید به دلیل ایمنی جامعه در برابر کرونا بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار