کد خبر: ۲۲۰۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده در مجلس تغییر کرد.اما در حالی احتمالا بنا به پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس، حقوق کارمندان ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، پیشنهاد داده بود که حقوق کارمندان برای سال آینده ۲۰ درصد افزایش یابد.

حقوق کارمندان سال آینده 30 درصد افزایش می یابد

مریم فکری: آن‌طور که سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفته، طبق تصمیم کمیسیون، مقرر شده حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۳۰ درصد افزایش یابد و مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز در سال آینده افزایش ۴۰ درصدی داشته باشد.

به گفته حسن لطفی، در مورد پرداخت حقوق خانواده‌های ایثارگران نیز تصمیم بر این شد تا حداقل حقوق کارکنان دولت برای خانواده‌های ایثارگران پرداخت شود.

وی متذکر شده، تصمیمات کمیسیون در قالب پیشنهاد به کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ ارائه خواهد شد و در صورت تصویب در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس و تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده و اجرا خواهد شد.

پیشنهاد دولت چه بود؟

اما در حالی احتمالا بنا به پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس، حقوق کارمندان ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، پیشنهاد داده بود که حقوق کارمندان برای سال آینده ۲۰ درصد افزایش یابد.

در تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است: ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر به میزان متوسط ۲۰ درصد براساس آخرین حکم کارگزینی به گونه‌ای افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد از ۷۰ میلیون ریال (هفت میلیون تومان) کمتر نباشد.

در بند ۲ این تبصره نیز عنوان شده است که حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان متوسط ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، به طوری که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از ۶۳ میلیون ریال (۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) کمتر نباشد.

بند سوم تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مربوط به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمیعت، امتیاز کم هزینه عائله مندی و حق اولاد است. در این بند آمده است در اجرای ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد، موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلین و بازنشستگان به ترتیب ۲۲۸۰ و ۱۰۵۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین می‌شود.

پیش‌بینی قبلی یکی از کارشناسان

البته پیش از این یک کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین پیش‌بینی کرده بود که مجلس، پیشنهاد دولت برای حقوق کارمندان را تغییر دهد.

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس بازار کار گفته بود: پیش‌بینی من این است که دولت نمی‌تواند با توجه به شرایط و شاخصه‌های اقتصادی که در کشور وجود دارد، مانع افزایش دستمزد برای کارگران و بازنشستگان شود.

حاج‌اسماعیلی عنوان کرده بود: مجلس هم من فکر می‌کنم که این رقم ۲۰ درصدی را که دولت پیشنهاد داده، حتما تغییر خواهد داد و آن را افزایش می‌دهد.

سید کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم تاکید کرده بود: افزایش ۴۰ درصدی تورم با افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد همخوانی نداشته و غیرمنصفانه است و مشکلات کارکنان دولت را حل نخواهد کرد. همچنین بازنشستگان به هیچ عنوان در شورای عالی کار نماینده ندارند.

وی گفته بود: حقوق ۷ میلیون تومانی با تورم فعلی به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای مردم نبوده و این موضوعات از مسائل مهمی است که باید دقت لازم درباره آن لحاظ شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار