کد خبر: ۲۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹
نشست هیات های ایران و روسیه برای گسترش فراگیر مناسبات دو جانبه با حضور «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و «الکساندر نوواک» رئیسان ایرانی و روسی کمیسیون مشترک همکاری ها پس از دو روز مذاکرات گسترده کارشناسان و معاونان دولتی این کمیسیون در مسکو، امروز (پنجشنبه) وارد مرحله پایانی شد.
در نشست مسکو 60 کارشناس و مقام مسئول هیات ایرانی از بخش های دولتی و خصوصی در حوزه های مختلف با همتایان روسی خود مذاکرات فشرده ای را انجام دادند و توافقات مرتبط را برای گنجاندن در برنامه نهایی همکاری دو کشور ارائه کردند.
کارشناسان و اعضای هیات های دو کشور، گفت وگوها در بخش های مختلف از جمله توسعه همکاری های انرژی، نفت، نیروگاهی، صنعتی، بازرگانی، علمی و فناوری، فرهنگی و گسترش فعالیت بخش خصوصی را دسته بندی و نتیجه گیری کردند که اجزای نقشه راه همکاری های ایران و روسیه و ارتقا دهنده روابط از روند رو به رشد کنونی به سطح بسیار بالاتری است.
یکی از اهداف برگزار شدن این نشست که برنامه ریزی شده ترین و بزرگ ترین مذاکرات اقتصادی ایران و روسیه پس از چند دهه است، گذر سریع از تاثیرات منفی رکود در روابط اقتصادی دو کشور است که قبل از آغاز کار دولت یازدهم رخ داد.
«نوواک» رئیس روسی این نشست نیز که ماه گذشته در راس یک هیات 40 نفری اقتصادی و نفتی مذاکرات گسترده ای را با «واعظی» و «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت ایران و دیگر مقام های اقتصادی ایران انجام داده است، بر اهمیت توسعه روابط اقتصادی و صنعتی دو کشور به عنوان نتیجه مذاکرات تهران و مسکو تاکید کرد.
واعظی در جریان نشست مسکو، نتیجه مذاکرات کمیسیون مشترک همکاری ها را بسیار مهم خواند و گفت: ظرفیت های مشترک گسترده ایران و روسیه برای توسعه همکاری ها و اراده قاطع رئیسان جمهوری دو کشور برای رسیدن به این هدف، زیر بنای راهبرد دو کشور و اجرای توافقات صورت گرفته است.
«نوواک» با اشاره به تنوع موضوع های مورد مذاکره توسط دو هیات، اظهار کرد: اراده دولت روسیه بر گسترش هر چه بیشتر همکاری ها با ایران در همه زمینه ها استوار است. همکاری های بیشتر با تهران اولویت سیاست خارجی مسکو است و مقام های بلندپایه روسیه همواره بر تداوم این روند تاکید دارند.
با وجود اینکه ایران و روسیه دارای بالاترین و نزدیک ترین روابط سیاسی و همکاری های فرهنگی هستند، نبود شناخت متقابل از توانمندی ها اقتصادی و صنعتی و نیازهای بازار هر کشور، سبب شده فقط بخش کوچکی از قابلیت های بازرگانی و روابط تجاری دو کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.
ایران و روسیه پایین ترین سطح روابط تجاری را پیش از آغاز کار دولت یازدهم را در سال 1392 و با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه کردند.
دو کشور براساس راهبرد اتکا به یکدیگر برای تامین نیاز بازارهای داخلی، درصدد استفاده از مزیت ها و تولیدات در ایران و روسیه هستند تا همزمان با کاهش هزینه تمام شده به دلیل هم مرز بودن دو کشور، زمینه ارتباط بیشتر بخش های خصوصی را نیز فراهم شود.
«مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه از روند رو به رشد مبادلات بازرگانی ایران و روسیه و قابلیت رسیدن به سطح 10 میلیارد دلار در سال خبر داده است.
به گفته وی، ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2014 با پنج درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به رقم یک میلیارد و 700 میلیون دلار نزدیک شد.
سفیر ایران در روسیه افزود: ظرفیت مبادلات تجاری دو کشور بسیار بیش از این است و همچنان که «ویکتور میلینیکوف» رییس شورای تجاری روسیه - ایران اعلام کرد، اجرایی شدن توافق های اخیر با توجه به رفع تحریم های ایران، به راحتی می تواند رقم مبادلات را در سال های آینده به 10 میلیارد دلار افزایش دهد.
ایران و روسیه توافق های بزرگی را برای افزایش همکاری خود انجام داده اند و یکی از اصلی ترین موارد بین شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت «اتم استروی اکسپورت» برای احداث دو نیروگاه اتمی هر کدام با ظرفیت هزار مگاوات در بوشهراست که در سفر چندی پیش «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به مسکو امضا شد.
از سوی دیگر، گسترش هدفمند روابط اقتصادی ایران و روسیه با توجه به جایگاه ویژه این کشور در جامعه همسود متشکل از 11 جمهوری شوروی، می تواند دروازه ورود جمهوری اسلامی ایران به بازارهای منطقه و شکل دهنده روابط اقتصادی قوی و پایدار با همه کشورهای همسود باشد.
واعظی در سفر به مسکو با «الکساندر نواک» وزیر انرژی و رییس روسی کمیسیون مشترک همکاری های دوکشور، «ایگور شووالف» معاون اول نخست وزیر و «الویرا نابی اولینا» رئیس کل بانک مرکزی روسیه در باره راه های گسترش همکاری ها و برنامه ریزی برای افزایش روابط بانکی و مالی مذاکره کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار