کد خبر: ۲۲۰۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
طبق ادعای پژوهشگران چندین دانشگاه، گوشی‌های وان پلاس، شیائومی و اوپو که در چین به فروش می‌رسند، اطلاعات کاربران را جمع‌آوری می‌کنند.

هشدار؛ موبایل‌های چینی حاوی سیستم‌های جاسوسی هستند

دیجیاتو نوشت: طبق ادعای پژوهشگران، چندین دانشگاه، گوشی‌های وان پلاس، شیائومی و اوپو که در چین به فروش می‌رسند، حاوی جاسوس‌افزار هستند و بدون نوتیفیکیشن یا رضایت کاربر، شروع به جمع‌آوری اطلاعات شخصی آن‌ها می‌کنند که نتیجه‌اش ردیابی دائمی کاربر و همچنین مشخص‌شدن هویتشان خواهد بود.

این پژوهش که توسط پژوهشگران چندین دانشگاه ازجمله ادینبرو و کالج ترینیتی دوبلین انجام شده است، نشان می‌دهد که گوشی‌های هوشمند شیائومی، وان پلاس، و اوپو ریلمی که از محبوب‌ترین برندها در چین هستند، از طریق سیستم‌عامل‌های خود و همچنین اپ‌های پیش‌فرض حجم بالایی از اطلاعات حساس کاربران را جمع‌آوری می‌کنند.

گوشی‌های چینی اطلاعات مختلفی را بدون رضایت کاربر جمع‌آوری می‌کنند

آن‌طور که پژوهشگران مدعی شده‌اند، این گوشی‌های فروخته‌شده در چین می‌توانند اطلاعات منحصربه‌فرد کاربر را جمع‌آوری و به جای دیگری منتقل کنند. این اطلاعات شامل مواردی مانند شماره IMEI و آدرس MAC، شناسه‌های مکان مانند مختصات GPS، تنظیمات و اطلاعات مربوط به شماره تلفن، الگوهای استفاده از اپ‌ها و درنهایت داده‌های اجتماعی مانند شماره تلفن مخاطبین و تاریخچه پیامک می‌شود.

وان پلاس 9R

وان پلاس 9R

کاربران از اینکه اطلاعاتشان جمع‌آوری می‌شود، اطلاعی ندارند و البته ظاهراً نمی‌توانند مانع چنین کاری هم شوند؛ بنابراین اطلاعات حساس آن‌ها جمع‌آوری و به مکانی دیگر منتقل می‌شود.

محققان در این مطالعه گوشی‌های وان پلاس 9R، شیائومی ردمی نوت 11 و اوپو ریلمی Q3 پرو را مورد بررسی قرار دادند. البته این پژوهش روی گوشی‌هایی صورت گرفته است که در کشور چین با نسخه مخصوص اندروید به فروش رسیده‌اند؛ بنابراین این نگرانی برای کاربران در بازار جهانی وجود ندارد؛ بااین‌حال چنین اخباری می‌توانند روی تفکر کاربران در بازارهای جهانی هم تأثیرگذار باشد.

نسخه چینی اندروید شامل تعداد بالایی اپ‌های پیش‌فرض می‌شود که خبری از آن‌ها در بازار جهانی نیست و همچنین کاربران برای اعطای مجوز به آن‌ها، اختیار عمل بسیار بالاتری در کشورهای دیگر دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار