کد خبر: ۲۲۰۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
مهر بررسی کرد؛
انتشار مجدد خبر رجیستری آیفون ۱۴ در حالی صورت‌ گرفته که تاریخ این خبر برای قبل بوده است، حال این سوال مطرح می‌شود که رسانه منتشرکننده این خبر، دقیقاً با چه هدفی این اقدام را انجام داده است؟

به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته کلیپ تصویری از سخنگوی وزارت صمت در فضای مجازی منتشر شده بود که وی در آن از رجیستری آیفون ۱۴ خبر داده بود؛ البته این کلیپ در واقع قدیمی بوده و اصطلاحاً مورد بازنشر قرار گرفته است.

انتشار این خبر قدیمی سبب شد قیمت‌ها در بازار افزایش و همچنین موجی جهت خرید آیفون ۱۴ صورت گیرد، در حالی که اظهارات امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت مربوط به آذرماه سال جاری بوده است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت صمت کمی بعدتر و در دی‌ماه سال‌جاری در یک برنامه تلویزیونی زنده در خصوص اظهارنظر قبلی خود اینگونه توضیح داد: «در خصوص آیفون ۱۴، هیچگونه واردات رسمی یا تجاری انجام نخواهد شد اما از طریق رویه مسافری ممکن است این مدل گوشی‌ها وارد کشور شود؛ متأسفانه برخی از صحبت قبلی بنده این چنین برداشت کردند که گویا گوشی‌هایی که از این طریق وارد کشور شده قطعاً رجیستر قطعاً خواهند شد؛ اما تاکنون تصمیمی برای رجیستر شدن این گوشی‌ها اخذ نشده است.»

اما حجم انتشار این خبر قدیمی به حدی بالا بود که سخنگوی وزارت صمت مجبور به واکنش شد، قالیباف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «متأسفانه مصاحبه تاریخ‌گذشته بنده را در مورد آیفون ۱۴ مجدد بازنشر کرده‌اند، قطعاً هدف از این کار بهانه افزایش قیمت و اجحاف به مصرف‌کنندگان است، مجدد اعلام می‌کنم تا این لحظه هیچ تصمیمی برای رجیستری آیفون ۱۴ گرفته نشده، مراقب کلاهبرداران باشید.»

کانال تلگرامی پرمخاطب و خبرسازی به نفع قاچاقچیان

بررسی مهر نشان می‌دهد این خبر برای اولین‌بار در یک کانال تلگرامی منتشر شد، این کانال تلگرامی، بیش از ۲ میلیون دنبال‌کننده دارد و در شرایطی که قیمت ارز در بازار آزاد با افزایش مواجه بوده است، خبر را بر روی خروجی خود قرار داده است.

پس از انتشار خبر رجیستری آیفون ۱۴ در این کانال تلگرامی، بسیاری از صفحات مجازی نیز با انتشار این کلیپ، موجی را در بازار به جهت خرید این مدل تلفن همراه ایجاد کردند؛ موج کاذبی که تنها برای قاچاقچیان منفعت داشته است.

متأسفانه صفحات تلگرامی برای انتشار مطالب کذب هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و همین امر سبب شده که روزانه خبرهای فیک و قدیمی در این صفحات منتشر شود، مطالبی که در جهت کسب سود منفعت‌طلبان و القای ناامیدی بوده است.

عجیب این است که صفحه تلگرامی مزبور پس از مشخص شدن قدیمی بودن این کلیپ، تنها خبر را از روی خروجی خود حذف کرده است و شاهد پیامی در خصوص عذرخواهی یا تکذیب آن نبوده‌ایم.

پشت پرده انتشار اخبار جعلی پیرامون آیفون ۱۴

به گزارش مهر، بر اساس بند «چ» ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، واردات کالا به صورت تجاری با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده در قوانین و مقررات مربوط برای کالاهای مورد مصرف شخصی مانند «تسهیلات همراه مسافر»، به عنوان قاچاق به حساب می‌آید.

بنابراین با توجه به عدم انجام واردات رسمی آیفون ۱۴، تمامی گوشی‌های موجود در واحدهای صنفی، قاچاق محسوب می‌شوند؛ چراکه مصداق استفاده تجاری از رویه مسافری بوده و به همین دلیل رجیستر شدن این گوشی‌ها قانونی نیست. از همین رو، اصلاً بعید نیست انتشار اینگونه اخبار جعلی در این مقطع زمانی پیرامون رجیستر شدن آیفون ۱۴، نشأت گرفته از تحرک قاچاقچیان عمده برای شوک به بازار باشد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده از سوی سامانه همتا در آبان‌ماه سال جاری، با وجود اینکه به کلیه واحدهای صنفی اکیداً توصیه شده است تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون ۱۴ از خریدوفروش آن خودداری کنند اما بعضاً مشاهده می‌شود برخی واحدهای صنفی متخلف با وعده و وعید رجیستر شدن این گوشی‌ها در آینده، آنها را به مردم می‌فروشند. لازم به ذکر است در استعلام اصالت سامانه همتا، قاچاق بودن این گوشی‌ها به مصرف‌کننده اعلام می‌شود. استعلام اصالت از طریق ارسال شناسه ۱۵ رقمی IMEI از درگاه‌های کد دستوری #۷۷۷۷*، سایت و اپلیکیشن همتا امکان‌پذیر است و قاچاق بودن این گوشی‌ها به محض قرار دادن سیم‌کارت در قالب پیامک از طرف سامانه همتا اعلام می‌شود.

در نهایت انتظار می‌رود تصمیم‌گیران در حوزه رجیستری آیفون ۱۴، هر چه سریع‌تر تصمیمات خود را به اطلاع مردم برسانند تا هم مصرف‌کنندگان متضرر نشوند و هم اگر احیاناً مسافری قصد داشته است از حق قانونی خود استفاده کند، زیان نبیند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار