کد خبر: ۲۲۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
بحث رجیستری آیفون ۱۴ هنوز تعیین تکلیف نشده و در هاله‌ای از ابهام است. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده که تصمیمی برای رجیستری این مدل از آیفون گرفته نشده و حتی درخصوص کلاهبرداری در این زمینه هشدار هم داده است.

چرا واردات آیفون ۱۴ ممنوع شد؟

اقتصاد آنلاین نوشت:واردات تجاری آیفون ۱۴ سابق بر این ممنوع بوده و حالا با بخشنامه‌ای که دیروز گمرک ایران با هماهنگی وزارت صمت منتشر کرده است، واردات مسافری و پستی این کالا نیز تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است. همچنین وزارت صمت تکلیف رجیستری گوشی‌هایی که قبلا توسط مسافران به صورت قانونی وارد شده هم را مشخص نمی‌کند.

بحث رجیستری آیفون ۱۴ هنوز تعیین تکلیف نشده و در هاله‌ای از ابهام است. امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده که تصمیمی برای رجیستری این مدل از آیفون گرفته نشده و حتی درخصوص کلاهبرداری در این زمینه هشدار هم داده است.

او در این‌باره نوشته است که «متاسفانه مصاحبه تاریخ گذشته بنده را درمورد آیفون ۱۴ مجدد بازنشر کرده‌اند، قطعا هدف از این کار بهانه افزایش قیمت و اجحاف به مصرف‌کنندگان است. مجدد اعلام می‌کنم تا این لحظه هیچ تصمیمی برای رجیستری آیفون۱۴ گرفته نشده، مراقب کلاهبرداران باشید.»

پیش از این توییت و تکذیب قالیباف مصاحبه‌ای از او منتشر شده بود که در آن رجیستری آیفون ۱۴ هایی که به صورت فردی وارد شده است را تایید و واردات تجاری را همچنان ممنوع اعلام کرده بود.

با ممنوعیت واردات تجاری آیفون ۱۴، این گوشی از مهرماه به صورت رویه مسافری و قاچاق وارد کشور شده و با وجود گذشت چند ماه تکلیف رجیستری آن مشخص نشده است و همچنان وزارت صمت تصمیمی در این باره نگرفته است که وضعیت گوشی‌هایی که به صورت قانونی و از طریق مسافری وارد شده، مشخص شود.

وزارت صمت در حالی تکلیف رجیستری آیفون ۱۴ را برای مسافران مشخص نمی‌کند که آنها حداقل ۵۰ میلیون برای خرید این گوشی‌ها هزینه صرف کرده‌اند.

واردات تجاری آیفون با کدام مصوبه ممنوع شد؟

هیچ مصوبه و خبر دقیقی درخصوص منع واردات آیفون (قبل از بخشنامه روز گذشته گمرک) وجود ندارد. خضریان، نماینده تهران در مجلس که از مخالفان واردات کالاهای لوکس از جمله گوشی بوده در اردیبهشت ماه گفته است که با قول وزارت صمت تا نیم سال اول سال ۱۴۰۱ جلوی واردات آیفون گرفته خواهد شد.

خبرآنلاین هم درخصوص تلاش‌های خضریان در این زمینه نوشته است که «اوایل اردیبهشت ۱۴۰۱ بود که با جنجال سازی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری چون خضریان با جا به جایی تعرفه واردات این گوشی‌ها به ردیف کالایی ۲۷ منتقل شد تا از شمول دریافت ارز نیمایی خارج شوند اما مشکل اینجاست که ردیف های ۲۷ به بالا به رغم عدم اختصاص بودجه نیمایی امکان ثبت سفارش هم پیدا نمی کنند.»

البته برخی دیگر معتقدند که ممنوعیت واردات آیفون به دلیل انتقاد مقام معظم رهبری است. ایشان در جلسه‌ای که دوم شهریور سال ۹۹ به صورت ویدیوکنفرانس با هیات دولت داشتند از واردات یک گوشی لوکس آمریکایی به دلیل ارزبری گلایه کرده بودند.

رهبری در این جلسه گفته بودند که « موانع تولید را برطرف کنید؛ بسیاری از این موانع در درون کشور است، مانند: مسئله‌ی واردات بی‌رویه، مشکلات قطعات، ناهماهنگی ها در بخشهای پایین دستی و مساله مجوزها. گاهی این واردات، واردات لوکس است یعنی هیچ نیاز بهش نیست؛ شنیدم که برای واردات یک نوع گوشی لوکس آمریکایی در سال ۹۸ حدود نیم میلیارد دلار مصرف شده. البته بخش خصوصی این کار را می‌کند، منتها دولت بایستی جلوی این را بگیرد.»

در حالی واردات تجاری آیفون ۱۴ ممنوع شده که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، مشکلی برای رجیستری آخرین مدل برند سامسونگ که قیمتی هم رده آیفون دارد، وجود ندارد و گلکسی اس ۲۳ اولترا سامسونگ عرضه شده است.

هرگونه واردات آیفون ۱۴ غیرمجاز شد

بعد از اخباری که در خصوص ممنوعیت واردات آیفون تجاری و عدم تصمیم‌گیری در خصوص رجیستری آیفون ۱۴ هایی که به صورت مسافری وارد شده بود منتشر شد، روز گذشته گمرک بخشنامه‌ای صادر کرد مبنی بر این که هر نوع واردات آیفون ۱۴ به هر نحو غیرمجاز است. به این ترتیب با این بخشنامه که با همکاری وزارت صمت منتشر شده، واردات مسافری و پستی هم ممنوع شده است.

ابهام در رجیستری گوشی‌هایی که قانونی وارد شده است

رجیستری گوشی و دستگاه‌های سیم کارت خور با هدف مبارزه با قاچاق از سال ۹۶ آغاز شده است. ممنوعیت واردات به کنار، معلوم نیست چرا وزارت صمت تکلیف رجیستری گوشی‌هایی که به صورت مسافری وارد شده است را مشخص نمی‌کند. درحالی که می‌تواند به راحتی با رجیستری گوشی‌ها کسب درآمد کند. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا سال گذشته گفته بود که رجیستری کردن گوشی‌ها ١٠ هزار میلیارد تومان سود برای کشور داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار