کد خبر: ۲۲۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
رئیس کل دادگستری فارس خبر داد:
رئیس کل دادگستری فارس از برگزاری دادگاه عاملان حمله تروریستی شاهچراغ (ع) خبر داد و عضویت در گروه تروریستی داعش و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور را از جمله اتهامات متهمان پرونده عنوان کرد.

برگزاری دادگاه عاملان حمله تروریستی شاهچراغ (ع)

رئیس کل دادگستری فارس از برگزاری دادگاه عاملان حمله تروریستی شاهچراغ (ع) خبر داد و عضویت در گروه تروریستی داعش و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور را از جمله اتهامات متهمان پرونده عنوان کرد.

حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی چهارشنبه ۲۶ بهمن در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: محاکمه عاملان حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) با حضور متهمان و وکلای مدافعشان، اولیای دم و جمعی از جانبازان و شاهدان این حادثه در دادگاه انقلاب اسلامی شهر شیراز برگزار شد.

او اظهار کرد: متهمان این حادثه تروریستی اهل یکی از کشورهای همسایه هستند.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به ارتباطات قبلی ۵ تروریست، تصریح کرد: متهمان عضو گروه داعش هستند و آشنایی اولیه این افراد از زمان حضورشان در زندان بگرام در افغانستان شکل گرفته است.

به گزارش ایسنا، در این دادگاه که به ریاست قاضی سید محمود ساداتی و حضور حجت الاسلام سید بزرگ موسوی و کریم محمدی مستشاران شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شهر شیراز برگزار شد، نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس ضمن قرائت کیفرخواست به تشریح نحوه ارتباط متهمان با عامل اصلی حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ ( که در جریان این عملیات تروریستی کشته شد) پرداخت.

نماینده دادستان اتهامات وارده به متهمان را افساد فی الارض، بغی، عضویت در گروه تروریستی داعش و همچنین اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور عنوان و از دادگاه برای متهمان تقاضای صدور مجازات قانونی کرد.

در ادامه رسیدگی به این پرونده رئیس دادگاه در ابتدا ضمن اخذ شکایت از اولیای دم و همچنین مجروحان و مصدومان حمله تروریستی، تقاضای آن‌ها از دادگاه را ثبت و سپس متهم ردیف اول "محمد رامز رشیدی" را به جایگاه فرا خواند.

 متهم رامز رشیدی با اقرار به عضویت در گروه تروریستی داعش و قبول مشارکت همکاری مستقیم با عامل اصلی حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ (ع) به توضیح نحوه همکاری در این عملیات تروریستی پرداخت و گفت: در شهر زرند کرمان مشغول به کار بودم و خانواده‌ام در تهران ساکن بودند که روز ۲۳ مهر ماه از سوی رابط گروه داعش در افغانستان از طریق یکی از شبکه‌های اجتماعی پیامی دریافت کردم و به من دستور داده شد به زاهدان بروم.

این متهم گفت: پیش از حرکت به سمت زاهدان دستور تغییر کرد و از همان طریق به من اعلام شد به شیراز بروم و خانه‌ای را در یکی از محلات دور از مرکز شهر اجاره کنم.

او در پاسخ به سوال رئیس دادگاه مبنی بر اینکه هزینه رهن منزل مسکونی از کجا تهیه شده بود، گفت: مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال از طریق کارت بانکی یکی از نزدیکانم به من داده شد.

رامز رشیدی افزود: پس از چند روز از طریق پیام در فضای مجازی دستوری مبنی بر تحویل امانتی به من صادر شد که پس از دریافت یک چمدان متوجه شدم این امانتی سلاح کلاشنیکف به همراه ۸ خشاب و ۱۹۴ فشنگ جنگی است.

متهم ردیف اول پرونده ادامه داد: پس از آن فردی که هویت اصلی وی را نمی‌دانستم به من معرفی شد تا به عنوان میهمان او را به خانه بیاورم و سپس در یک نوبت به صورت انفرادی و چندین نوبت دیگر به اتفاق به حرم شاهچراغ (ع) رفتیم و در آنجا به بررسی محیطی اطراف حرم پرداختیم.

رامز رشیدی با اقرار به تهیه فیلم بیعت گرفتن عامل حمله تروریستی و ارسال به رابط خود در افغانستان، گفت: این موضوع یک شب پیش از حمله تروریستی انجام شد و فایل را از طریق فضای مجازی ارسال کردم.

او با بیان اینکه در همان شب به من دستور داده شد که فردا شب یعنی غروب ۴ آبان‌ماه همزمان با نماز مغرب عامل تیراندازی را به شاهچراغ (ع) ببرم، گفت: پس از همراهی وی تا مقابل ورودی حرم شاهچراغ (ع)، گزارش انجام دستورات ابلاغ شده را ارسال کردم که همان لحظه دستور گرفتم شهر شیراز را ترک کنم.

متهم ردیف اول پرونده با اشاره به نحوه دستگیری خود، گفت: ۵ روز پس از این عملیات تروریستی در حالی که در خانه خودم در تهران بودم، دستگیر شدم.

همچنین به درخواست وکیل متهم از دادگاه در ادامه جلسه دادگاه، وکیل متهم ردیف اول پرونده به دفاع از موکل خود پرداخت و با اشاره به همکاری وی در دستگیری سایر عوامل دخیل در عملیات تروریستی به حرم شاهچراغ (ع) خواستار تخفیف مجازات وی از هیئت دادگاه شد.

در پایان، رئیس دادگاه با اعلام ختم رسیدگی این جلسه، ادامه رسیدگی به اتهامات سایر متهمان پرونده حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) را به هفته آتی موکول کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار