اخبار انتخابات اتاق بازرگانی عمدتا بر انتخابات تهران متمرکز است و از طیفبندیهای انتخاباتی در شهرستانها کمتر خبری منتشر میشود. بااینحال بررسیهای «دنیای اقتصاد» نشان میدهد در شهرستانهای تاثیرگذار جناحبندیها انجام گرفته و بیشتر بر مبنای تحولات درونی آن شهرستان است؛ اما امسال انتخابات تعدادی از شهرستانهای تاثیرگذار در یک نقطه با انتخابات تهران مشترک است: فعالیت رهبران در سایه یا پدرخواندهها. گفته میشود این چهرههای شناختهشده با اینکه در انتخابات ثبتنام نکردهاند اما پشت پرده به هدایت فعالیتهای انتخاباتی مشغول هستند. اما به دلیل نهایی نشدن بررسی اهلیت تجاری کاندیداها و نیز جدید بودن آییننامه انتخاباتی، بسیاری از شرکتکنندگان و فعالان شهرستانها از اظهارنظر جدی درباره مسائل خودداری میکنند؛ هرچند از میان سخنان آنها میتوان سرنخهایی یافت.
در اصفهان اخباری که از فعالان رسانهای دریافت میشود حاکی از این است که جز طیف حاکم بر اتاق، طیف دیگری نیز در حال فعالیت انتخاباتی است که باز از فعالان اقتصادی شناختهشده در استان است و گویا هدایت آن بر عهده محمدرضا برکتین است و عبدالوهاب سهلآبادی نیز رهبر در سایه این ائتلاف است. اما از میان فعالان اقتصادی جوان نیز فعالیتهایی گزارش شده است. از همینرو از فعالیتهای انتخاباتی اتاق بازرگانی در اصفهان با عنوان جنگ قدیم و جدید یاد میشود؛ اصطلاحی که شاید بتوان برای شماری دیگر از فعالیتهای انتخاباتی نیز عنوان کرد. مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، با توجه به اینکه نتایج هنوز نهایی نشده است از اظهارنظر درباره ائتلافها خودداری میکند و میگوید: حدود ۱۰۰ نفر در اصفهان برای فعالیت ثبتنام کردند که حدودا ۸۰ نفر در مرحله اولیه تایید اهلیت شدهاند و ممکن است درباره دیگران نیز تجدیدنظر شود.
او هر طیفی را که در انتخابات شرکت کند از بدنه اقتصاد و اتاق بازرگانی اصفهان میداند و عنوان میکند: بههرحال هر رقابتی وجود داشته باشد رفاقتها بر سر جای خود باقی است. رئیس اتاق اصفهان درباره شروط این دوره نظری مثبت دارد و تاکید میکند: در شهری مانند اصفهان که این شرایط مشکلی ایجاد نمیکند؛ یعنی فروش ۱۵میلیارد تومانی دیگر حداقل چیزی است که از یک فعال اقتصادی که میخواهد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی باشد میتوان انتظار داشت. او در ادامه شرط بیمه شدن ۲۰ نفر را نیز مطلوب میداند و اداره کردن پرسنل را از دیگر حداقلهای موردنیاز برای تعریف یک فعال اقتصادی عنوان میکند.
تقابل طیفها در انتخابات در کرمان نیز هرچند نهایی نشده است اما یکی از اعضای اتاق کرمان از فعالیت طیفی در انتخابات اتاق خبر میدهد که او نام سابقون بر آن میگذارد. به گفته این عضو اتاق بازرگانی کرمان، هرچند هنوز ائتلاف مشخصی شکل نگرفته است و احراز صلاحیتها کامل نشده، ائتلاف - به قول او - سابقون با پیگیری محسن جلالپور، رئیس اسبق اتاق ایران، که خود در این انتخابات کاندیدا نشده است در حال فعالیت هستند. این عضو اتاق بازرگانی کرمان تعداد کاندیداهای این اتاق را کمتر از ۵۰ نفر عنوان میکند و میگوید ۴ نفر از این تعداد با مشکل احراز اهلیت مواجه شدهاند، اما در انتظار تجدید نظر و تایید صلاحیت خود هستند. او در نهایت تمامی این اخبار را با توجه به اینکه تایید اهلیت تجاری کاندیداها نهایی نشده و نیز آییننامه فعلی برای نخستین بار است که اجرا میشود در هالهای از ابهام میداند.
اما مهدی طبیبزاده، رئیس اتاق کرمان، از اظهارنظر درباره رقابتها خودداری میکند و میگوید: منتظر اعلام نهایی شورای عالی نظارت هستیم. تا آن زمان نمیتوان اظهارنظری درباره ائتلافها کرد. او با رد فعالیت جلالپور در انتخابات اتاق کرمان، تاکید میکند: آقای جلالپور اصلا در انتخابات ثبتنام نکرده است و سخن گفتن از فعالیت انتخاباتی در مورد او محلی از اعراب ندارد.
وضعیت تبریز تا حدی متفاوت و بیشتر مشابه تهران است. یکی از اعضای اتاق بازرگانی تبریز، به شرط عدمافشای نام، به توضیح این شرایط میپردازد و میگوید: قوانین متفاوت شده است و حدس اینکه چه اتفافی میافتد دشوار است؛ اما تاکنون ۸۱ نفر در تبریز ثبتنام کردهاند و از این تعداد ۷۶ نفر در مرحله نخست تایید اهلیت شدهاند و منتظر نظر نهایی شورای عالی نظارت هستند. درباره طیفها او از وجود ۳ طیف انتخاباتی در تبریز خبر میدهد و میگوید: یک طیف نزدیک به ریاست فعلی اتاق هستند و فعالیت میکنند. طیف دیگر افرادی هستند که نماینده شرکتهای دولتی و خصولتی نظیر پتروشیمیها هستند. به بیان او رقابت اصلی میان این دو طیف است. اما طیف سومی هم وجود دارند که به آنها نام مستقلین میدهد و تصریح میکند: این طیف صرفا برای این وارد گود رقابتهای انتخاباتی شدهاند که نامشان بر سر زبانها بیفتد. او در مقایسه این رفتار انتخاباتی با انتخاباتهای دیگر میگوید: همواره در انتخابات عدهای شرکت میکنند تا نام و عکسشان میان مردم جا بیفتد. در انتخابات اتاق بازرگانی تبریز نیز که ۲۰۰۰ نفر شرایط شرکت در آن را دارند، برای یک فعال اقتصادی صرف این که نامش میان این افراد مطرح شود، نکته مهمی است. او درباره آییننامه جدید انتخاباتی نظری مثبت دارد و تاکید میکند: اتاق بازرگانی نهادی تخصصی است و نباید مانند انتخابات ریاستجمهوری باشد که همه بتوانند در آن مشارکت کنند. این فعال اقتصادی شروطی را که در آییننامه وضع شده طبیعی توصیف میکند و آنها را حداقلهای موجود برای فعال اقتصادی عنوان میکند.
جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی شیراز، مانند دیگر روسای اتاق از اظهارنظر خودداری و تصریح میکند: فعلا اظهارنظری نمیکنیم اما به این معنی نیست که حرفی نداریم؛ سخنان خود را برای جلسه هیات نمایندگان گذاشتهایم و موضع خود را در جلسه مطرح میکنیم.
در اتاق بازرگانی مشهد اوضاع همچنان مشخص نیست. برخی گمانهزنیها از این حکایت دارد که ممکن است تنها یک طیف در انتخابات شرکت کند و اساسا رقابتی در کار نباشد. مهمترین کاندیدای مطرح در اتاق مشهد در حال حاضر محمدحسین روشنک عنوان شده است، اما از چهرههای دیگر مانند محمدعلی چمنیان نیز به عنوان رقیب احتمالی سخن گفته میشود. روشنک در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» فعالیت خود را رد نمیکند و در مورد رقبای احتمالی نیز بدون تایید چهرهای خاص میگوید: اگر هم رقابتی وجود داشته باشد، رقابت از سر دوستی خواهد بود. این عضو اتاق مشهد از عدمحضور غلامحسین شافعی در این دوره ابراز تاسف میکند و او را محور همیشگی اتاق مشهد توصیف میکند. روشنک با اعلام اینکه حدود ۶۰ نفر در انتخابات ثبتنام کردهاند، تصریح میکند: هنوز هم میگویم که آییننامه کنونی غلط است و دولت نمیتواند اشخاص را به هر دلیل از حقوق خود محروم کند. به بیان او، هرچند این کار برای تحول بوده، اما تحول به زور بیفایده است.