کد خبر: ۲۲۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱
وزیر انرژی روسیه:
«الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه با تاکید بر لزوم اجرایی شدن موافقتنامه ها و تفاهمنامه های امضا شده با ایران در نشست هیات ایرانی و روسی در مسکو، گفت: تهران شریک بزرگ راهبردی مسکو است و فهرست نهایی شده 40 میلیارد دلاری همکاری های دو کشور در پروژه های بزرگ، می تواند روابط دو کشور را متحول کند.
رئیس روسی کمیسیون دولتی همکاری های اقتصادی ایران و روسیه درباره اسناد همکاری های دوجانبه تهران - مسکو که شامگاه چهارشنبه با «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رئیس ایرانی این کمیسیون امضا کردند، گفت: براساس فضای مثبت حاکم بر نشست سه روزه هیات های ایرانی و روسی و توافق های انجام شده، همکاری ها در زمینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در سطح بسیار گسترده ای افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه روابط اقتصادی سالانه دو کشور می تواند بسیار بیشتر از سطح یک میلیارد و 600 میلیون دلار کنونی باشد، افزود: مذاکرات انجام شده بین شرکت های دولتی و خصوصی، زمینه های برای توسعه همکاری ها در تمامی عرصه هارا بیش از گذشته فراهم می کند.
نوواک در باره زمان آشکار شدن تاثیر توافق های اتخاذ شده بر سطح روابط دو کشور، اظهار داشت: براساس تدابیر و تصمیم های نهایی شده، حجم ارزش اقتصادی دو کشور در آینده سالانه نزدیک به 10 میلیار دلار خواهد رسید.
وی ادامه داد: براساس توافق ها، در تمامی زمینه ها پروژه های مشترک اجرا خواهد شد که شامل نفت و گاز، صنعتی، ماشین سازی، گردشگری، بهداشت و صادرات محصولات کشاورزی می شود.
نوواک همچنین به برنامه همکاری روسیه با ایران در ساخت نیروگاه ها به ویژه اتمی اشاره کرد و گفت: قراردادی برای ساخت دو واحد نیروگاهی در بوشهر امضا شده است که اجرای آن به توسعه همکاری های دو کشور کمک می کند و گام مهی برای ارتقای ارزش اقتصادی روابط دوجانبه است.
رئیس روسی نشست مسکو همچنین در باره مذاکرات کمیسیون همکاری های مشترک اقتصادی دو کشور، گفت: برای نخستین بار در طول روابط معاصر دوجانبه، چنین هیات بزرگی از ایران به روسیه آمد و مذاکرات گسترده و« پر دستاوردی» با همتایان روسی انجام گرفت که نتایج آن در اسناد امضا شده گنجانده شد.
نوواک همچنین گفت: ارزش پروژه های بزرگ فهرست و تعریف شده مورد توافق نشست مسکو در افق همکاری های دوجانبه حدود 40 میلیارد دلار است که دامنه گسترده ای از حوزه های مختلف را در روابط اقتصادی، صنعتی و بازرگانی تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه پس از توافق کنونی در باره اجرای توافق های بزرگ، امیدواریم تدوین فهرست پروژه های کوچک نیز در دستور کار قرار گیرد تا ارزش اقتصادی و دامنه همکاری دو کشور بیشتر شود، افزود: برای رسیدن به اهداف مورد نظر، هیات های ایرانی و روسی توافق کردند، موانع موجود در عرصه توسعه همکاری ها از جمله گمرکی و مالی را برطرف کنند که انتظار داریم مشکلات پرداخت های دو کشور به زودی حل و فصل شود.
نوواک همچنین در مراسم امضای توافق های نشست مسکو که با حضور «مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه در هتل پرزیدنت مسکو برگزار شد، گفت: تفاهم لازم و اساسی به دست آمده در مذاکرات، تقویت کننده همکاری های دو کشور است که بیشترین تولید ناخالص ملی بین کشورهای ساحلی دریای خزر را دارند.
وی افزود: ایران و روسیه همزمان و همسطح با روابط بسیار مطلوب سیاسی و همگرایی منطقه ای برای توسعه گسترده همکاری های اقتصادی حرکت می کنند و توافق های نشست مسکو نیز برای رسیدن به همین هدف امضا شده است.
نوواک در ادامه با اعلام دوباره آمادگی روسیه برای تحویل غلات به ایران، گفت: مسکو آماده همکاری های بیشتر با تهران در حوزه های بانکی، دامپزشکی و کشاورزی و فناوری های پیشرفته به ویژه نانو است تا سطح کنونی ارزش روابط اقتصادی سالانه یک میلیارد و 600 میلیون دلاری افزایش یابد.
وزیر انرژی روسیه همچنین با یادآوری تصمیم این کشور برای جذب مشارکت ایران در اتحادیه اورآسیا، از برنامه سفر وزیر تجارت این کشور به تهران تا پایان سال 2015 برای عملیاتی کردن برنامه های توسعه روابط خبر داد.
نوواک در ادامه با گسترده تر خواندن برنامه های پیشنهادی روسیه برای سرمایه گذاری و تجارت با ایران، اظهار داشت: فروش هواپیما و بالگرد به ایران همراه با مشارکت در ساخت، واگن های مسافری و باری، نوسازی ریلی و ایجاد واحدهای نیروگاه های هسته ای در بوشهر بخشی از پیشنهادهای ما است.
رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور توسعه همکارهای دو کشور در عرصه هواپیما سازی و ساخت کشتی را از دیگر بخش های قابل توجه در راهبرد افزایش روابط دو کشور بر شمرد و گفت: از نظر مسکو، یکپارچه سازی شبکه برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان توجیه فنی دارد و منطقی است.
نوواک بخش های انرژی، نفت و پتروشیمی را از دیگر بخش های مهم ارتقا دهنده سطح همکاری های بازرگانی و صنعتی با ایران برشمرد و گفت: شرکت های روسی در این زمینه تجربیات خوبی دارند و علاقه مند به توسعه همکاری ها هستند.
نتایج سه روز مذاکرات کارشناسان و اعضای هیات های ایرانی و روسی در بخش های مختلف از جمله توسعه همکاری های انرژی، نفت، نیروگاهی، صنعتی، بازرگانی، علمی و فناوری، فرهنگی و گسترش فعالیت بخش خصوصی تشکیل دهنده اجزای نقشه راه امضا شده توسط واعظی و نوواک رئیسان ایرانی و روسی کمیسیون مشترک همکاری ها را تشکیل می دهد.
واعظی و نوواک رئیسان ایرانی و روسی این کمیسیون همچنین در روز پایانی مذاکرات مسکو، چندین سند همکاری در عرصه های مختلف از جمله در حوزه انرژی، دریایی و بانکی امضا کردند.
همچنین در چارچوب سفر هیات ایرانی به مسکو، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار و مذاکره با «ایگور شووالف» معاون اول نخست وزیر، خانم «الویرا نابی اولینا» رئیس کل بانک مرکزی، نوواک وزیر انرپزی، خانم «ورونیکا اسکورتسوا» وزیر بهداشت و «آنتون سیلوانف» وزیر دارایی روسیه در باره راه های گسترش همکاری ها تفاهم های اولیه و راهکارهای گسترش هر چه بیشتر همکاری ها در حوزه های مختلف و افزایش روابط بانکی و مالی به دست آمد.
یکی از اهداف این توافق ها که در جریان برگزاری بزرگ ترین مذاکرات اقتصادی ایران و روسیه پس از چند دهه به دست آمد، گذر سریع از تاثیرات منفی رکود در روابط اقتصادی دو کشور است که قبل از آغاز کار دولت یازدهم رخ داد.
ایران و روسیه پایین ترین سطح روابط تجاری را سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به سطح کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه کردند.
با وجود اینکه ایران و روسیه بالاترین و نزدیک ترین روابط سیاسی و همکاری های فرهنگی را دارند، نبود شناخت متقابل از توانمندی های اقتصادی، صنعتی و نیازهای بازار هر کشور، سبب شده فقط بخش کوچکی از قابلیت های بازرگانی و روابط تجاری مورد بهره برداری قرار گیرد.
دو کشور در برنامه جدید توسعه روابط خود با راهبرد اتکا به یکدیگر برای تامین نیاز بازارهای داخلی، درصدد استفاده از مزیت ها و تولیدات در ایران و روسیه هستند تا همزمان با کاهش هزینه تمام شده به دلیل هم مرز بودن، زمینه ارتباط بیشتر بخش های خصوصی را نیز فراهم کنند.
«مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه از روند رو به رشد مبادلات بازرگانی ایران و روسیه و قابلیت رسیدن به سطح 10 میلیارد دلار در سال خبر داده است.
به گفته وی، ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2014 با پنج درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به رقم یک میلیارد و 700 میلیون دلار نزدیک شد.
سفیر ایران در روسیه افزود: ظرفیت مبادلات تجاری دو کشور بسیار بیش از این است و همچنان که «ویکتور میلینیکوف» رئیس شورای تجاری روسیه - ایران اعلام کرد، اجرایی شدن توافق های اخیر با توجه به رفع تحریم های ایران، به راحتی می تواند رقم مبادلات را در سال های آینده به 10 میلیارد دلار افزایش دهد.
از سوی دیگر، گسترش هدفمند روابط اقتصادی ایران و روسیه با توجه به جایگاه ویژه این کشور در جامعه همسود متشکل از 11 جمهوری شوروی، می تواند دروازه ورود جمهوری اسلامی ایران به بازارهای منطقه و شکل دهنده روابط اقتصادی قوی و پایدار با همه کشورهای همسود باشد.
منبع : ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: