کد خبر: ۲۲۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
یادداشت؛
اگر سوابق گذشته اتاق ایران را فارغ از سیاسی کاری و مصلحت اندیشی مورد بازبینی قرار دهیم؛ قطعا نارسایی های در اتاق بازرگانی وجود داشته است،  امّا این عملکرد را نبایستی سیاه یا سفید بینیم.

به گزارش بازار، کیومرث کرمانشاهی، کارشناس اقتصادی، عضو اتاق بازرگانی تهران و عضو هیئت مدیره صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایران در یادداشتی برای بازار نوشت: بیستم اسفند ماه روز تعیین سرنوشت بخش خصوصی است، بخشی که اگر بخوبی متوجه رسالت خود شود، می تواند سهم خود را از اقتصاد کشور افزایش دهد.

سابقه یکصد و اندی ساله اتاق متاسفانه با میزان سهم این بخش از اقتصاد ایران سازگار و مناسب نیست.

۱۸ ماموریت اتاق بازرگانی بعدی

اگر سوابق گذشته اتاق ایران را فارغ از سیاسی کاری و مصلحت اندیشی مورد بازبینی قرار دهیم؛ قطعا" نارسایی های در اتاق بازرگانی وجود داشته است، امّا این عملکرد را نبایستی سیاه یا سفید بینیم، قطعا" این سوابق و عملکرد با موفقیت هایی هم همراه بوده است و حتما" لازمست در آینده نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف گردد.

اخیرا" از مسئول محترم گروه مجازی "تغییر در اتاق" نیز تقاضا نمودم که در آستانه انتخابات انتقادات، انتظارات و پیشنهادات اعضای اتاق را جمع بندی، آماده و برای منتخبین جدید اتاق ارسال نمایند تا جهت اثر بخشی بیشتر اتاق در دستور کار قرار دهند و به سهم خود نیز در زمان نگارش این متن بعنوان یکی از اعضای دغدغه مند اتاق بازرگانی تهران که واجد شرایط کامل بعنوان کاندیدا جهت حضور در انتخابات بوده، امّا کاندید نشده و صرفا" ترجیح داده ام از تغییر در اتاق بازرگانی با ارائه طریق و مشورت در کنار همکاران منتخب باشم؛ امیدوارم انجمن و هیئت نظارت انتخابات بخوبی به وظایف خطیر خود آگاه و عمل نماید و بدور از هرگونه جنجال و غوغاسالاری از پذیرش هرگونه توصیه ناصواب خودداری نموده و راه ورود منتخبین اصلح و شایسته واجد شرایط را به اتاق فراهم نماید.

چند درخواست مجددانه هم از کاندیداهایی که پس از تبلیغات و رای گیری انتخاب خواهند شد، دارم :

- آگاهی این منتخبین از مسئولیت ها، شرح وظایف اتاق مطابق اساسنامه و مسئولیت ها، اطلاع از برنامه های توسعه ای کشور، قانون بهبود مستمر کسب و کار، قانون رفع موانع تولید و سایر اسناد و دستورالعمل های مرتبط و همچنین آشنایی با وظایف داخلی و خارجی و ارتباط و هم افزایی با اتاق های همکار خارجی در عرصه بین الملل و استفاده از فرصت ها خصوصا" در زمان تهدید و تحریم ها.

- توجه به رسالت این بخش بعنوان تصدیگری که با مشورتهای صحیح خود به بخش حاکمیت اجراییِ و سیاستگذار کشور ضمن ایفای نقش ، مطالبات برحق بخش خصوصی را تا مرحله اجرا پیگیری و دنبال نماید.
تنظیم طرح و برنامه با توجه به بودجه ریزی مناسب بر اساس مصوبات موجود.

- ساماندهی کارت های عضویت، بازرگانی و اعضاء در قالب تشکل های تخصصی و آماده ساختن شرایط و اقدام جهت مشارکت اعضای بالقوه که لازمست بصورت بالفعل به عضویت اتاق در آیند.

- ساماندهی ساخت و سازهای اتاق با تهیه الگوی متناسب بر اساس نیاز واقعی اتاقهای کشور.

- ارائه سرویس و خدمات به تمامی ذینفعان و اعضای سراسری و نه صرفا" عده ای از افراد خاص و شاخص.

- توجه به توانمند سازی تشکل ها و تقویت آنان و حذف تشکل های موازی و غیر ضروری.

- شفافیت و اطلاع رسانی یعنی همان اصلی که اقتصاد کشور از آن رنج می برد و انتظار است که بخش خصوصی به سهم خود در این راستا کوشش نماید و با شفافیت کامل در همه امور جاری ابهام زدایی نماید.

- جلوگیری از هر گونه رانت خواری، زیاده خواری، قبیله و تبار گرایی بنحویکه با استقرار شایستگان صالح و کاردان، منافع همگانی و سراسری کلیه اعضای بخش خصوصی مد نظر واقع گردد و با مطالبه گری اصولی از بخش سیاستگذار، از هرگونه بهره برداری شخصی رانت گونه خودداری شود.
-جمع کردن بساط تفرقه و تلاش در جهت انسجام کل بخش خصوصی و حذف بساط زیاده خواهی و انحصارطلبی با فراهم نمودن فضای رقابتی برای همه کار آفرینان و اهالی کسب و کار.

- استفاده از کارشناسان خبره و خوشنام و طرد افراد فرصت طلب و زیاده خواه با حذف هر گونه رانت و رانت خواری.
-ساماندهی چابک اتاق با استفاده از اشخاص خوش فکر، خوشنام، کاردان و متخصص و آشنا به اهمیت بخش خصوصی و دیگر وظایف اتاق مطابق شرح وظایف.

- توجه به کیفیت و اثر بخشی اتاقهای سراسری کشور، اتاقهای مشترک، اهمیت جایگاه و نقش هیئت رئیسه، هیئت نمایندگان و اتاقهای همکار در منطقه و سایر کشورها و مجامع بین الملل جهت ارتقاء جایگاه بخش خصوصی.
-تلاش جهت ساماندهی تجار و تجارت کشور اعم از بازارچه های مرزی،
پیله وری، کوله بری، چمدانی، ته لنجی، تهاتر، ورود موقت و... از طریق همکاری و همراهی با بخش سیاستگذار و هدایت تجار کشور به مسیر صحیح و رسمی تجارت تا دسترسی به تراز تجاری مثبت بدون نفت و ارائه مشورت صحیح به سران قوا خصوصا" بخش اجرایی و سیاستگذار کشور.

- اقدام در جهت شناسایی بخش خصوصی واقعی و ساماندهی حداکثری اعضاء و این بخش و مشارکت همگانی کلیه اعضاء در قالب تشکل ها و سایر بخشهای اتاق.
-همکاری با دو اتاق تعاون و اصناف، خانه کشاورز، خانه صنعت و معدن و سایر تشکل های تاثیر گذار در راستای افزایش سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور.
-ساماندهی کمیته های تخصصی اتاق و سایر بخش ها و ابزارهای موجود اتاق.
-اقدام در جهت ایجاد شرکتهای بزرگ صادراتی کالا و خدمات در بخش های با اهمیت و مزیت دار.

- آمادگی جهت پذیرش مسئولیتهای جدید از جمله آموزش تجاری، برگزاری هیئت های پذیرش و اعزام بازاریابی، برگزاری نمایشگاهها، اعزام رایزنان بازرگانی و...با توجه به ادغام وزارتخانه های مرتبط و طرح چابک سازی و کوچک سازی بخش سیاستگذار و اقدام در جهت پذیرش مسئولیت های جدید توسط بخش خصوصی.
-در خاتمه امید است در این دوره انتخابات طرحی نو در راستای هدایت بخش خصوصی به جایگاه اصلی و افزایش سهم با مطالبه گری اصولی متصدیان این بخش عاید گردد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار