کد خبر: ۲۲۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
رئیس جمهور گفت: تکمیل و افتتاح فاز دوم پالایشگاه آبادان جلوه جلوگیری از خام فروشی و رشد فعالیت‌های دانش بنیان در کشور است.

فاز دوم پالایشگاه آبادان جلوه جلوگیری از خام فروشی است

سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز دوشنبه در مراسم افتتاح فاز دوم پالایشگاه آبادان اظهار کرد: امروز در حالی، فاز دوم پالایشگاه آبادان را افتتاح کردیم که این پروژه جلوه رشد تولید، توجه به فعالیت‌های دانش بنیان و جلوگیری از خام فروشی است.

وی افزود: در فاز دوم پالایشگاه آبادان از خام فروشی ۲۱۰ هزار بشکه نفت خام جلوگیری صورت می‌گیرد. در این پروژه روزانه چهار میلیون لیتر بنزین و پنج میلیون لیتر گازوئیل در کشور تولید می‌شود و علاوه بر آن خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌های منطقه در فاز دوم پالایشگاه تأمین می‌شود.

رئیسی با اشاره به ۲۹ اسفند ماه روز ملی شدن صنعت نفت اظهار کرد: ملی شدن صنعت نفت روزی بود که دست بیگانگان از صنعت نفت ما کوتاه و انگلیسی‌ها از صنعت نفت ما اخراج شدند و کار به دست نیروهای توانمند ایرانی افتاد.

رئیس جمهور ادامه داد: یک زمانی یک کارشناس خبره انگلیسی گزارش می‌داد که با رفتن ما از صنعت نفت ایران، ایرانی‌ها نمی‌توانند نفت را استخراج و پالایش کنند ولی ایرانی‌ها ثابت کردند که می‌توانند صنعت نفت را اداره کنند و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها که ۴۰ تا ۵۰ سال است که با تصور غلط می‌کنند فکر می‌کنند توانایی دانش متعلق به آنهاست، اشتباه می‌کنند.

پالایشگاه آبادان دیگری ساخته شد

رئیسی تصریح کرد: امروز در پالایشگاه آبادان جلو ارزشمند «ما می توانیم»، ما «می خواهیم» و «ما می دانیم» است. امروز جلوه خواستن، دانستن و توانستن را در آبادان دیدیم. در پالایشگاه آبادان که وارد شدم به من گفتند که آن طرف یک پالایشگاه ۱۰۰ ساله است و این طرف طرح پالایشگاهی که امروز افتتاح شد و ۱۰۰ درصد ایرانی است، قرار دارد. امروز من باید بگویم گه پالایشگاه دیگری همچون پالایشگاه نامدار آبادان به دست جوانان توانمند ایرانی ساخته شده است.

وی ادامه داد: ۳۴ درصد باقی مانده از فاز دوم پالایشگاه آبادان در این دولت تکمیل شد که یک کار جهادی و یک رکورد به شمار می‌رود. باید این قبیل کارهای جهادی ادامه پیدا کند و جوانان برومند ایرانی توانایی این کارها را دارند. امروز باید از خام فروشی در کشور جلوگیری کنیم و این از افتخارات این دولت است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به نگرانی برخی کارگران فاز دوم پالایشگاه آبادان درخصوص آینده شغلی خود اظهار کرد: به وزیر نفت و همکارانش اعلام می‌کنم این هفت هزار نفر نیرویی که در این پروژه مشغول به کار بودند نباید نگران باشند و احساس کنند که اکنون که کار تمام شده به آنها نیازی نیست بلکه برنامه ریزی شود و در فازهای بعدی وارد شوند. من احساس نگرانی این کارگران را درک می‌کنم و باید اینها در اقدامات بعدی پالایشگاه به کار گیری شوند.

رئیسی بیان کرد: امروز فاز دوم پالایشگاه آبادان برای مردم، پیام امید دارد که ایران نه تنها در ساخت پالایشگاه به خودکفایی رسیده که وارد فعالیت‌های فرا سرزمین شده و در آمریکای لاتین که آمریکایی‌ها کار را رها کردند، ایران وارد شده است و ما در حال صادرات دانش فنی و مهندسی هستیم.

وی عنوان کرد: پیام دیگر فاز دوم پالایشگاه آبادان این است که نیروهای فنی و مهندس ایرانی به بلوغ دانش و فنی رسیده‌اند و صادرات دانش فنی و مهندس پیام دیگری است که از آبادان امروز به جهان مخابر شد.

افزایش تولید در ایران

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروز در ساعت‌های پایانی سال اعلام می‌کنم که ما در این سال به بیش از سه درصد در تولید رشد داشتیم در حالی خیلی‌ها فکر می‌کردند ما توانایی این کار را نداریم. در ساخت تجهیزات برای تولید و در بخش سرمایه گذاری هم رشد قابل توجهی داشته‌ایم.

رئیسی افزود: در گروه نفت رشد خوبی داشتیم و رشد اقتصادی ما در گروه نفت به ۱۵ درصد در امسال رسید که نشان می‌دهد کارها به سرعت در حال انجام است. برخلاف یک دهه گذشته که رشد اقتصادی در کشور با مشکل مواجه شده بود ما امسال به رشد رسیده‌ایم. در سایر بخش‌ها نیز باید تلاش کرد چرا که ظرفیت در کشور بسیار بالا است و جوانان برومند ما می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.

کمک به ورزش خوزستان

وی با تاکید بر لزوم اجرای مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در خوزستان بیان کرد: خوزستان سرزمین شهادت، ایثار، شهدای بزرگ و مقاومت است و همه ما به خوزستان مدیون هستیم و باید دین خود را به این استان اد کنیم. همه مدیران و وزرای این دولت خدمت به مردم خوزستان را جزو وظایف اصلی خود بدانند. عقب ماندگی در این استان زیاد است و جوانان خوزستانی نباید ببینند که محصول از استان آنها می‌رود ولی محروم هستند.

رئیسی افزود: مسئله ورزش در خوزستان مهم است و جوانان خوزستان باید با نشاط باشند به همین دلیل وزیر ورزش حتماً مسئله ورزش در این استان را مورد تاکید قرار دهد و به ورزش استان خوزستان به خصوص آبادان کمک کند.

وی افزود: ما امروز در حالی به آبادان آمده‌ایم که هوا خوب است ولی جوان ما در گرمای ۵۰ درجه آبادان برای راه اندازی فاز دوم پالایشگاه کار و تلاش کرده است و این مسئله ایثار باید برای کل کشور پخش شود که مردم ببیند جوانان ما چگونه تلاش می‌کنند.

وی ازدواج، اشتغال و مسکن را نیازهای اساسی جوانان دانست و افزود: مسکن وعده دولت و قانون مصوب مجلس است و هم نیاز کشور است که در این راستا تلاش و برنامه ریزی های جدی صورت گرفته است.

رئیسی با تاکید بر اینکه اشتغال و مسکن در سال ۱۴۰۲ به صورت جدی در دستور کار دولت است، گفت: مشکل کمبود و گرانی مسکن در کشور ناشی از بی توجهی به این بخش در سال‌های گذشته است.

رشد شرکت‌های دانش بنیان

وی با اشاره به رشد چشمگیر تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور افزود: شرکت‌های دانش بنیان کشور در سال جاری ۹۷ درصد افزایش یافت که این نشان دهنده اراده دولت برای تحقق شعار سال و حرکت در مسیر اقتصاد دانش بنیان است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن در تلاش برای جذب جوانان است گفت: دشمن در حرم امن جمهوری اسلامی به دنبال نیروگیری برای خود است که یکی از این راه‌ها دست گذاشتن بر مشکلات موجود است به همین دلیل مدیران باید بر خدمت به مردم متمرکز شوند.

وی گفت: دشمنان ایران اسلامی در ماه‌های گذشته جنگ ترکیبی را برای جلوگیری از موفقیت کشور به راه انداخته اند و ما نیز اراده کرده ایم که در جنگ ترکیبی بر دشمن غلبه کنیم و در این مسیر کارهایی که پیش از این نشدنی جلوه داده می‌شد به دست دولت سیزدهم اجرایی شد.

وی گفت: دشمن با حمله سایبری به وزارت نفت و خارج کردن جایگاه‌های سوخت کشور در همان ماه‌های ابتدایی روی کار آمدن دولت سیزدهم تلاش کرد با ایجاد نارضایتی فتنه در کشور ایجاد کند که با اقدامات جهادی این فتنه خنثی شد.

رئیس جمهور ادامه داد: رشد اقتصادی کشور در دولت قبل چهار دهم درصد بود که با تلاش دولت سیزدهم این رشد در سال جاری به چهار درصد رسید.

وی افزود: وقتی دشمن دید که کشور یکپارچه به کارگاه تلاش و کار تبدیل شده است با ایجاد فتنه‌ها مختلف و تلاش برای ایجاد اختلاف بین مسئولان هر آنچه در توان داشتند به میدان آورد تا دولت سیزدهم موفق نباشد.

وی با بیان اینکه پس از وزارت دفاع، وزارت نفت بیشترین تحریم خارجی را دارد ولی شاهد پیشرفت در هر ۲ این بخش‌ها هستیم گفت: دشمن با جمع بندی بی اثر شدن تحریم‌ها و تلاش شبانه روزی دولت در این مسیر، فتنه آشوب را در کشور کلید زد که با پشتیبانی مردم این فتنه نیز خنثی شد.

رئیسی تاکید کرد: با وجود همه فتنه‌ها و توطئه‌های دشمن، جمهوری اسلامی به پیش می‌رود و با همه دشمنی‌ها این حرکت عظیم ادامه خواهد داشت.

برچسب ها: رئیسی ، آبادان ، پالایشگاه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار