کد خبر: ۲۲۲۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
سازمان هواشناسی از سامانه بارشی جدید در چندین استان از امروز (چهارشنبه ۲۳ فروردین) آغاز و تا روز پنج‌شنبه (۲۴ فروردین) با شدت زیاد خبر داد.

هشدار قرمز سازمان هواشناسی؛ سیل در راه است

سازمان هواشناسی در هشدار قرمز از شروع فعالیت سامانه بارشی از امروز ( چهارشنبه ۲۳ فروردین) خبر داد و اعلام کرد که بارش‌ها تا روز پنج‌شنبه (۲۴ فروردین) در چندین استان با شدت زیاد ادامه دارد.

هواشناسی پیش‌بینی کرد که رگبار شدید باران، رعدوبرق، تگرگ، صاعقه، ذوب برف و وزش باد شدید نیمه غربی کشور را در برمی‌گیرد.

برای امروز چهارشنبه ۲۳ فروردین ایلام، کرمانشاه، شمال خوزستان، جنوب و غرب لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان با بیشترین بارش همراه خواهند بود.

فردا پنجشنبه (۲۳ فروردین ماه) نیز بارش‌ها در شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، شمال و غرب چهارمحال و بختیاری ادامه می‌یابد.

مخاطرات این سامانه بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر بصورت گسترده، انسداد راه‌های روستایی و اختلال در جاده‌ها، اختلال جدی در سفرهای بین شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق است.

هواشناسی به عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبروها درون و برون شهری، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امداد رسان، اجتناب از سفرهای برون شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو توصیه کرده است.

در همین حال سخنگوی صنعت آب کشور احتمال وقوع سیلاب شدید طی امروز و دو روز آینده را برای برخی مناطق کشور جدی دانست و به ساکنان و بهره برداران حواشی رودخانه‌ها در این زمینه هشدار داد.

فیروز قاسم زاده با تاکید بر پیش بینی‌های هواشناسی صورت گرفته توسط مراجع ملی و بین المللی و هشدارهای قرمز و نارنجی صادره از سازمان هواشناسی کشور و ارزیابی های صورت گرفته توسط ستاد مدیریت و پشتیبانی سیل وزارت نیرو گفت: سامانه های بارشی در طول روزهای چهارشنبه تا جمعه، ۲۳ تا ۲۵ فروردین، فعالیت گسترده ای در نیمه غربی کشور خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به ماهیت این سامانه بارشی و شدت فعالیت آن، احتمال بروز سیل و طغیان رودخانه ها در استان‌های غربی بویژه خوزستان. لرستان، ایلام، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری. کردستان، آذربایجانغربی، کهگیلویه و بویراحمد و فارس بسیار بالاست و در ادامه با گسترش چتر بارشی، استان‌های آذربایجان شرقی، همدان. زنجان. قزوین، البرز، تهران و اصفهان نیز در شرایط سیلابی قرار خواهند گرفت. شدت وقوع سیلاب‌ها در برخی استان‌ها بسیار بالا بوده و احتمال وقوع خسارت برای فعالیت‌های داخل و اطراف رودخانه ها وجود دارد.

سخنگوی صنعت آب افزود: در استان‌های مذکور، بارش در سرشاخه ها می تواند منجر به وقوع سیلاب در بازه های پایین دست رودخانه ها که در محدوده بارش نبوده اند هم بشود. لذا قویاً توصیه می گردد هموطنان در روزهای فعالیت سامانه، از نزدیک شدن به رودخانه اجتناب نمایند و با توجه به هشدارها و توصیه های ایمنی صادر شده از سوی مراجع متولی، مراقبت های لازم را به عمل آورند تا هیچگونه خسارت جانی و مالی متوجه این عزیزان نگردد.

در همین راستا توصیه می شود از اتراق در مناطق پست و کم ارتفاع و در مسیل ها و حاشیه رودخانه ها جدا خودداری شود و در شرایط وقوع بارش به مناطق ایمن نقل مکان نمایند. هر گونه فعالیت کارگاه‌های عمرانی و ماشین آلات مربوطه در داخل و اطراف رودخانه ها تعطیل شود و از ورود احشام به داخل رودخانه به ویژه در مسیر کوچ عشایر اجتناب شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار