کد خبر: ۲۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق مطرح کرد:
قاسمی با اشاره به جمعیت 35 تا 40 میلیون نفری عراق گفت: با توجه به ظرفیت صادراتی بالا و همچنین نیازهای کشور عراق این کشور بازار خوبی برای صادرات کالاهای ایرانی است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛رستم قاسمی رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بالای صادارت کشور به عراق گفت: بیش از 500 میلیون نفر همسایه ایران وجود دارد و امروز هم عراق با جمیعت 35 الی 40 میلیون نفر بازار بسیار مناسبی برای صادرات کالاهای ایرانی است.
 
وی ادامه داد: در سال 2014 ، 147 میلیارد دلار بودجه عراق بوده که رقم بسیار بزرگی است علاوه بر اینکه عراق از نظر زیرساخت کشوری مخروبه است و تمام زیرساختهای آن از بین رفته و نیاز به نوسازی و بازسازی دارد که این امر بیش از 350 میلیارد دلار هزینه برمی دارد.
 
قاسمی ادامه داد: این کشور هم از نظر مالی تامین است و هم این که در این کشور کار بسیار خوب است.
 
وی در ادامه با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های صادرات به عراق گفت: یکی از اهداف ما تسهیل موانع صادراتی است و بر این اساس 20 مورد مانع صادراتی جمع‌بندی شده و تحویل دولت داده شده است و جلسات متعددی جهت رفع موانع صادراتی در حال برگزاری است.
 
رئیس ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق ادامه داد: در سال گذشته 13 میلیارد دلار حجم صادرات ما به این کشور بوده در حالی که ما ظرفیت صادرات سالانه 20 تا 25 میلیارد دلار را به این کشور داریم.
 
قاسمی افزود: در عراق قانون و مقررات خوبی وجود ندارد و قوانین قدیمی است و همچنین برخی مخالفتها در بدنه دولت عراق وجود دارد و همچنین داعش هم عراق را متشنج وبی‌ثبات کرده است.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در زمینه داعش ایران  کمک‌های خوبی به عراق کرده همچنین چندی پیش نخست وزیر عراق به ایران سفر کرد و در یک ماه آینده نیز نمایشگاه و گردهمایی اقتصادی با حضور معاون اول رئیس جمهور در عراق برگزار میشود و در این سفر موافقت‌نامهای تجارت آزاد و گمرکی با عراق امضا می‌شود.
 
قاسمی افزود: با توجه به اینکه بعد از داعش واردات عراق تا 40 درصد کاهش یافته اما صادرات ما به این کشور تنها 6 درصد کاهش را نشان می دهد و زمینه صادرات ما به این کشور بسیار خوب است و فقط در بخش بهداشت و درمان این کشور 7 میلیارد دلار دارو و تجهیزات وارد می کند که 1 میلیارد آن از ترکیه صورت گرفته در حالی که سهم ایران در این بخش تنها 8 میلیون دلار بوده است.
 
رئیس ستاد توسعه اقتصاد ایران و عراق تاکید کرد: وجود داعش برای ما مانع صادراتی نیست و حتی صادرات می تواند به استانهای جنوبی این کشور که کاملا امن است بیشتر شود.
 
وی ادامه داد: صادرات کاشی ما 500 میلیون متر مربع است و در سال گذشته 80 میلیون متر مربع کاشی به عراق صادر شد.
 
وی همچنین از جذب 3 هزار پرستار در عراق از ایران خبر داد و گفت: این کشور برای بیمارستانهای جنوب عراق که کاملا امن است نیاز به پرستار با حقوق 3500 دلار دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به لزوم شرکتهایی در زمینه توریسم درمانی فعال باشند گفت: یکی از اهداف ما این است که روادید میان ایران و عراق برداشته شود چراکه در سال گذشته 1 میلیون و 700 هزار عراقی وارد ایران شده‌اند و با برداشته شدن روادید بیش از 3 میلیون نفر به ایران مراجعه می کنند.
 
انتهای پیام/ 
برچسب ها: صادرات ، ایران ، کالا
نام:
ایمیل:
* نظر: