کد خبر: ۲۲۳۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
در شرایطی که در یک هفته گذشته نرخ ارز و طلا روند افزایشی جدیدی را تجربه کرده و از ۵۰ هزار تومان به کانال ۵۵ هزار تومان رسیده بود در دو روز گذشته ورق در بازار برگشت.

اختصاصی جوان آنلاین: نرخ دلار در شرایطی که روز دوشنبه به مرز ۵۶ هزار تومان رسیده بود طی دو روز گذشته کاهش حدود سه هزار تومانی را تجربه کرد. در معاملات روز چهارشنبه (۱۳ اردیبهشت) نرخ دلار به ۵۳ هزار تومان در بازار آزاد رسید.
همچنین دلار به نرخ توافقی صرافی روز گذشته در بازار ارز تهران، بدون تغییر به قیمت ۴۱ هزار و ۸۸۰ تومان خریداری و با نرخ ۴۲ هزار و ۳۵۰ تومان فروخته شد. در کانال‌های تلگرامی نیز نرخ دلار به ۵۴ هزار تومان رسید. روز چهارشنبه همچنین یورو در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۵ هزار و ۳۲۰ تومان معامله شد.
از آنجا که نرخ دلار غیررسمی تاثیر مستقیمی در محاسبه نرخ سکه طلا دارد، با افت قیمت دلار قیمت سکه نیز دچار نوسانات کاهشی شد. در همین راستا روز چهارشنبه سکه طرح قدیم در بازار با کاهش ۵۰۰ هزار تومانی به قیمت ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی به قیمت ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.
نیم سکه هم در بازار با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی، به قیمت ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، ربع سکه بدون تغییر نرخ به قیمت ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه گرمی ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.
هر گرم طلای ۱۸ عیار در مرکز مبادله ارز و طلا به قیمت ۲ میلیون و ۶۲۲ هزار تومان کشف قیمت شد و طلا در بازار نیز به قیمت ۲ میلیون و ۷۳۶ هزار تومان نرخ‌گذاری شد، همچنین هر مثقال طلای ۱۸ عیار در بازار، ۱۱ میلیون و ۸۵۱ هزار تومان نرخ‌گذاری شد. هر اونس طلا (معادل ۳۱.۱۳۲گرم) در بازار جهانی با افزایش ۲ صدم درصدی امروز حدود ۲۰۱۶ دلار بود.

پیش بینی کاهش فشار تقاضا
فعالان بازار و واسطه گران ارزی سیگنال‌های هسته‌ای را عامل این کاهش عنوان می‌کنند. هر چند مقامات مسئول و منابع رسمی کشور خبر‌های جدید هسته‌ای را تایید نکرده، اما به گواه فعالان بازار مهمترین دلیل این کاهش، انتشار اخبار سیاسی در بازار بوده است. با توجه به تاثیر انتظارات تورمی پیش بینی می‌شود این مساله سمت و سوی انتظارات در بازار را تغییر داده و موجب کاهش فشار تقاضا در بازار شود.

بهبود درآمد‌های ارزی
غلامرضا شریعتی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در خصوص وضعیت دلار و درآمد‌های نفتی کشور گفت: امروز وضعیت منابع ارزی ما بهتر از سال‌های قبل است و ما توانستیم فروش نفت را افزایش دهیم و منابع حاصل از فروش نفت نیز به تبع آن افزایش یافته است.
وی با اشاره به نوسان در بازار ارز گفت: بخشی از جنگ ترکیبی دشمن علیه کشور ما ایجاد تلاطم در بازار ارز از طریق فضای مجازی است.
شریعتی افزود: دشمن از طریق اکانت‌های جعلی به دنبال قیمت‌گذاری کاذب در بازار ارز کشور است و متاسفانه همین قیمت‌گذاری‌های کاذب مبنای خرید ارز در بازار‌های فرعی در کشور می‌شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: اقدامات خوبی بود برای تامین ارز از بازار‌های رسمی انجام شده، اما باید به گونه‌ای اقدام کنیم که دیگر شاهد خرید و فروش ارز در بازار‌های غیررسمی و فرعی در کشور نباشیم.

ریسک ویرانگر پیش روی سفته بازان ارزی
در این خصوص محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی به تازگی خطاب به فعالان اقتصادی که ارز خود را از بازار غیررسمی دریافت می‌کنند؛ نوشت: «نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و هم‌زمان به چشمداشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به دست آورد! سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیررسمی است. ورود به بازار غیررسمی معادل پول‌شویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود».
به‌این‌ترتیب ممکن است افرادی که بدون اطلاع از بازار غیررسمی ارز خرید می‌کنند، مشمول پول‌شویی و تبعات آن شوند.
یکی دیگر از بزنگاه‌های قانونی پیش پای خریداران ارز، تصویب قانون مبارزه با سوداگری است که روز دوشنبه هفته جاری مواد باقی‌مانده آن در مجلس تصویب شد.
ارز، یکی از دارایی‌های مشمول این قانون است که اگر در فاصله کمتر از یک سال خریدوفروش شود، ۳۰ درصد عایدی، بین یک تا دو سال ۲۰ درصد و بین دو تا سه سال ۱۰ درصد عایدی به‌دست‌آمده باید مالیات پرداخت شود. البته دارندگان کمتر از ۲۰۰۰ یورو از این قانون مستثنی هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد با تصویب مالیات بر عائدی سرمایه یکی از عوامل افزایش قیمت ارز سرکوب شود.
کارشناسان معتقدند تصویب قانون مالیات برعائدی طلا، ارز، ملک و خودرو نوسان گیران و دلالان بازار موازی بورس را دچار زیان‌های سنگینی می‌کند. با توجه به منفی شدن نرخ تشکیل سرمایه در کشور، تصویب چنین قوانینی در کشور راهکاری مهم برای مبارزه با پدیده شوم دلالی در کشور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار