کد خبر: ۲۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۰
رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی:
رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت چنانچه مشکل ضمانت نامه ها حل شود، صادرات خدمات فنی و مهندسی سالانه ۴ تا ۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
 به گزارش تجارت آنلاین به نقل از تسنیم؛رضا انصاری با اشاره به اینکه ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی در شش ماهه نخست سال جاری به 5 میلیارد دلار رسیده است، اظهارداشت: پتانسیل صادرات خدمات فنی و مهندسی امروز بیش از 20 میلیارد دلار در سال است که با حمایت‌های اندک دولت می‌توان به آن دست یافت.
 
وی با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی ماندگاری بالایی را در بازارهای هدف به همراه دارد، خاطرنشان کرد: دوره اجرای هر پروژه عموما چندین سال به طول می‌انجامد و البته امروز نیز ایرانی‌ها در این عرصه بسیار موفق عمل می‌کنند به نحوی که پروژه‌های آنها بسترساز و قوام بخش روابط سیاسی دوجانبه با کشورهای دنیا است.
 
رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ادامه داد: از سال 73 تاکنون ایرانی‌ها در بازارهای دنیا خوشنامی‌های بسیاری کسب کرده و علی رغم صدور 650 ضمانت نامه برای پروژه های فنی و مهندسی ایران تنها یک ضمانت نامه ضبط شده است که این رکورد جالبی در دنیا به شمار می آید.
 
وی به اعلام چند درخواست از دولت برای حمایت از صادرات غیرنفتی به خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی پرداخت و خاطرنشان کرد: جایزه صادراتی از سال 81 بنا نهاده شده که 12 درصد رشد سالانه صادرات را به 45 درصد افزایش داشته، این در شرایطی است که در سال 90 پرداخت این جوایز قطع شده است.
 
انصاری افزود: از سوی دیگر، تحریم‌ها هم رونق گرفته و در حالی که جوایز صادراتی می‌توانست یک سرمایه گذاری ارزان و همچون چاشنی برای انفجار صادراتی باشد، متاسفانه پرداخت آن قطع شد.

به گفته رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، چنانچه صادرکننده بداند 8 درصد، جایزه صادراتی دارد می تواند تا 8 درصد تخفیف داده و قیمت‌های خود را رقابتی کند، این در شرایطی است که هم اکنون پیشنهاد صادرکنندگان ایرانی با 2 تا 5 درصد اختلاف در مقابل رقبا بازنده اعلام می شود.
 
وی اضافه کرد: در صدور ضمانت نامه ها نیز مشکلات بسیاری وجود دارد و به خاطر تحریم این مشکلات قدرت رقابت صادرکنندگان را کاهش داده است اما حل این مشکل راه حل دارد و اخبار حکایت از آن دارد که معاون اول رئیس جمهور شخصا بر روی حل مشکل ضمانت نامه‌ها وقت گذاشته و درصدد یافتن راهکارهای جدید است.
 
انصاری با بیان اینکه چنانچه مشکل ضمانت نامه ها حل شود، صادرات خدمات فنی و مهندسی سالانه 4 تا 5 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: حل مشکل ضمانت نامه های ایرانی در بازارهای دنیا می تواند در مذاکره دوجانبه دولت ها حل و فصل شود؛ چنانچه در الجزایر نیز این مشکل با مذاکره دو دولت حل شد.
 
رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، صندوق توسعه ملی را ابزار مناسبی برای حمایت از صادرات دانست.
 
 انصاری در ادامه با اشاره به بازدید وزیر صنعت معدن و تجارت از پروژه های ایرانی در ونزوئلا، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور ونزوئلا، ایران را موفق ترین، ارزان ترین و باکیفیت ترین کشور مجری پروژه در کشورش دانسته که این شایسته تقدیر است.

به اعتقاد وی، نباید صادرات خدمات فنی و مهندسی را با حجم صادرات سنجید بلکه باید آن را با کیفیت و اثربخشی در توسعه فناوری، تکنولوژی و ارتباط با دنیا شناخت، چرا که می تواند اثر مناسب در قوام روابط سیاسی ایران با دنیا داشته باشد.
 
انصاری، صادرات خدمات فنی و مهندسی را محل رقابت روسای جمهور در دنیا دانست و خاطرنشان کرد: از آمریکا تا ژاپن همه کشورهای دنیا اجرای پروژه های صدور خدمات فنی و مهندسی را رقابتی در سطح روسای جمهور می‌دانند.
 
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: