هر دلار آمریکا ۱۹.۵۶ لیر معامله شد که از زمان روی کارآمدن لیره جدید در ترکیه در سال ۲۰۰۵ این میزان بی سابقه بوده است.

اوایل سال ۲۰۲۲ هر دلار آمریکا ۱۳.۵ لیر معامله می شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه وعده داد که پس از انتخابات حقوق کارمندان دولتی را ۴۵ درصد افزایش خواهد داد.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که از ساعت هشت صبح به وقت محلی در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور آغاز شده بود، برابر قانون انتخابات و پس از اخذ آرای مردم و بدون تمدید، ساعت ۱۷ روز یکشنبه به وقت محلی پایان یافت.

برابر قانون انتخابات ترکیه، بلافاصله بعد از اتمام رای گیری، شمارش آرای صندوق‌های رای توسط عوامل اجرای انتخابات و با نظارت نمایندگان احزاب حاضر در این رقابت در محل شعبه اخذ رای آغاز شد.

مردم ترکیه روز یکشنبه برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نیز برگزیدن ۶۰۰ نفر نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور پای صندوق های رای رفتند.

از میان سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا، یک نفر به عنوان رییس جمهوری دوره سیزدهم کشور ترکیه انتخاب می شود.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، سه روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

پس از شمارش ۹۵.۴۵ درصد از مجموع آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان ۴۹.۵ و کلیچدار اوغلو ۴۴.۷۹ و اوغان نیز ۵.۲۷ درصد را کسب کرده اند و با این احتساب انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور دارند.

شورای عالی انتخابات ترکیه شمار واجد شرایط رای دادن در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور را در مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ نفر اعلام کرد و گزارش داد که میزان مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۸۸.۴۸ درصد بوده است.

همچنین بنا به اعلام رسانه های ترکیه، در بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی نیز ۸۶.۵۵ درصد افراد واجد شرایط در کشور ترکیه پای صندوق های رای رفته اند.

شمارش آرا همچان ادامه دارد و اگر هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نتواند حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای از مجموع آرای معتبر را کسب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می شود که در این صورت، دور دوم این رقابت سیاسی در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.