کد خبر: ۲۲۴۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۷
طبق نتایج اولیه و غیررسمی رسانه‌های ترکیه به نظر می‌رسد که هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری ۵۰ درصد آرای لازم برای پیروزی در دور نخست انتخابات را کسب نکرده‌اند.

انتخابات ترکیه به دور دوم می رود؟

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه برگزار شد و نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام می‌شود . تا این لحظه به نظر می رسد هیج نامزدی نتوانسته 50 درصد آرا را کسب کند.

در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، "رجب طیب اردوغان"، رییس جمهوری کنونی رقابت سختی با "کمال قلیچداراوغلو" خواهد داشت اما این نامزد سوم انتخابات یعنی "سینان اوغان" است که با کسب درصد اندکی از آرا شاید تعیین کننده رییس جمهور بعدی ترکیه باشد.

طبق نتایج اولیه و غیررسمی رسانه‌های ترکیه به نظر می‌رسد که هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری ۵۰ درصد آرای لازم برای پیروزی در دور نخست انتخابات را کسب نکرده‌اند. 

اگر به‌طور رسمی این آمار تایید شود، هر دو نامزد باید دو هفته دیگر در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. 

طبق آمار اعلام شده از سوی خبرگزاری دولتی آناتولی، با شمارش حدود ۹۵ درصد آرا، سهم اردوغان ۴۹.۵۶ درصد و سهم قلیچداراوغلو ۴۴.۷۲ درصد است. 

گاردین هم نوشت شکاف بین دو نامزد پیشتاز همچنان کاهش می‌یابد زیرا آرای بیشتر شهرهای بزرگ - که عموما به نفع کمال قلیچداراوغلو نامزد مخالفان هستند - وارد می‌شود، اما خبرگزاری‌های ترکیه همچنان اعداد بسیار متفاوتی را گزارش می‌کنند.

خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داده است که بیش از ۸۹ درصد آرا شمارش شده است. طبق آن، رجب طیب اردوغان ۴۹.۹ درصد رای آورده است که کمتر از ۵۰ درصد لازم است که از دور دوم انتخابات جلوگیری کند و قلیچداراوغلو ۴۴.۳ درصد رای دارد.

دقایقی بعد از سقوط آرای اردوغان به زیر 50 درصد اردوغان در بالکن مقر حزب حاکم در آنکارا برای هوادارانش سخنرانی کرد. اردوغان در سخنرانی خود گفت: "ما تا حد زیادی پیشتاز هستیم، اگرچه نتایج هنوز نهایی نشده است."

او همچنین مخالفان را به "فریب دادن مردم" متهم کرد. اردوغان گفت که شمارش آرا ادامه دارد و آنها "منتظر تجلی اراده ملی" هستند.

اردوغان در سخنانش گفت: ما همیشه در طول زندگی سیاسی خود به تصمیم ملت احترام گذاشته‌ایم، این تصمیم شماست. در این انتخابات نیز به آن احترام می‌گذاریم. در انتخابات بعدی نیز به آن احترام خواهیم گذاشت.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در حزب حاکم عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان و حزب کمال قلیچداراوغلو گزارش داد که طبق نتایجی که تاکنون به دست آمده، هیچ کدام از این دو به احتمال زیاد از آستانه ۵۰ درصدی لازم برای پیروزی کامل عبور نخواهند کرد.

پیشتازی اردوغان در انتخابات ترکیه همچنان رو به کاهش است؛ و با این نتایج و با شمارش صندوق‌های رای، میزان آرای اردوغان اکنون به زیر 50 درصد رسیده و انتخابات اتمالا به دور دوم می رود. قلیچداراوغلو با ۴۴.۱ درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

در همین حال احمد ینر، رئیس هیئت انتخابات ترکیه اعلام کردد که این نهاد ۴۷.۰۸ درصد از آرا را در داخل کشور و ۱۲.۶ درصد از آرا را از خارج به سیستم خود وارد کرده است.

در همین حال کمال قلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون ترکیه، توییت دیگری منتشر کرده و گفت که سهم رجب طیب اردوغان از آرا با ۶۰ درصد شروع شد، اکنون به زیر ۵۰ درصد رسیده است. او از مقامات انتخاباتی خواست که هوشیار باشند و در بقیه ساعات عصر، پستهای خود را رها نکنند.

قلیچداراوغلو نوشته است: تخیلی که با ۶۰ درصد شروع شد، اکنون به زیر ۵۰ درصد رسیده است. ناظران رای و مقامات هیئت‌های انتخاباتی هرگز نباید محل مسوولیت خود را ترک کنند. مردم، ما امشب نمی‌خوابیم. من به کمیسیون انتخابات هشدار می‌دهم، شما باید داده‌های استان‌ها را ارائه دهید.

رجب طیب اردوغان بیانیه‌ای در توییتر منتشر کرده است: این واقعیت که انتخابات ۱۴ مه در قالب جشن بزرگ دموکراسی همراه با صلح و آرامش برگزار شد، بیانگر بلوغ دموکراتیک ترکیه ماست. در حالی که انتخابات در چنین فضای مثبت و دموکراتیکی برگزار شد و شمارش آرا همچنان ادامه دارد، تلاش برای اعلام نتایج عجولانه به معنای غصب اراده ملی است. ما خوشحالیم که لطف ملت ما در شمارش آرا بازتاب یافته است. از همه حامیان و همراهانم می‌خواهم که تا زمان نهایی شدن رسمی نتایج، بدون توجه به هر اتفاقی، پای صندوق‌های رای بمانند. من به همه شهروندانی که به نام دموکراسی رای دادند و در روند انتخابات شرکت کردند، تبریک میگویم و از تک تک آنها تشکر می‌کنم.

انتخابات ترکیه به دور دوم می رود؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار