کد خبر: ۲۲۴۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
وضعیت نامعلوم مذاکرات هسته‌ای ایران و همچنین شرایط نابسامان اقتصاد کلان باعث ناپایداری بازارهای مالی و همچنین سردرگمی مردم برای زمان مناسب ورود به بازارها برای سرمایه‌گذاری شده است. در هفته‌ای که گذشت بازارهای مالی چه روند قیمتی را پشت سر گذاشتند و سرمایه‌گذاری در کدام بازار سودآورتر خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، فعالان بازارهای مالی این هفته گوش به زنگ اخبار سیاسی ناشی از سفر پادشاه عمان به ایران بودند. بر این اساس قیمت‌ها نیز تحت تاثیر این امر نوساناتی را تجربه کردند. اما حالا با پایان این سفر سیاسی و نقطعه ایست قیمت‌ها در پایان این هفته، ورود به کدام بازار برای سرمایه‌گذاران سودآورتر است و در نگاهی کلان‌تر اکنون زمان مناسبی برای ورود به بازار مالی محسوب می‌شود یا نه؟

بازار دلار

قیمت دلار در روزهای ابتدایی این هفته مشابه با هفته گذشته بین کانال 51 و 52 هزار تومانی در جا زد، اما سفر پادشاه عمان سیگنال بر خلاف انتظار کارشناسان سیگنالی منفی برای آن بود، زیرا معامله‌گران منتظر خبری از این دیدار بودند که مطابق با خواسته آنها پیش نرفت.

این در حالی است که پس از آن مشخص شد این مقام سیاسی حامل پیام آمریکا به ایران مبنی بر تمایل به ازسرگیری مذاکرات بوده است؛ بنابراین قیمت دلار دوباره در مسیر کاهشی قرار گرفت و امروز به کانال 50 هزار تومان رسیده است.

البته این کاهش قیمت هم باعث نشده است بتوان آینده‌ای روشن برای بازار دلار مشاهده کرد. برخی معتقد هستند کانال 50 هزار تومان خط حمایت دلار است و اگر آن را بشکند ممکن است روند کاهشی دلار ادامه‌دار باشد، اما اگر نتواند آن را بشکند در محدوده فعلی نوسان می‌کند.

بازار طلا و سکه

بازار طلا و سکه همیشه تابعی از دلار است. قیمت سکه که در روز شنبه در کانال 31 میلیون تومانی قرار داشت با سیگنال ورود پادشاه عمان به کشور حدود 600 هزار تومان کاهش قیمتی را تجربه کرد از نیمه کانال 30 میلیون تومانی نیز عقب‌تر نشست.

همان‌طور که گفته شد با به گوش نرسیدن اخبار موثر از دیدار پادشاه عمان با مقامات ایرانی سکه همسو با دلار دوباره در مسیر افزایشی قرار گرفت و به آستانه کانال 31 میلیون تومان رسید.

این فلز ارزشمند با سیگنال مثبت آمریکا برای ورود دوباره به مذاکرات اکنون 30 میلیون و 288 هزار تومان قیمت دارد. البته از سوی دیگر طلای جهانی هم هر چند امروز کمی افزایش قیمت داشته، اما در این هفته روندی کاهشی را پشت سر گذاشته و به 1963 دلار رسیده است.

کارشناسان معتقدند در صورتی که دلار از مرز 50 هزار تومان عبور کند و وارد کانال‌های پایین‌تر شود سکه هم احتمال دارد کانال 30 میلیون تومانی را ترک کرده و وارد بازه 20 میلیون تومان شود. در غیر این صورت باید منتظر روند دلار و اخبار سیاسی ماند.

بازار مسکن

بازار مسکن بازاری نیست که همانند سکه تاثیر سریعی از اخبار قیمت دلار و روند سیاسی بپذیرد، اما با این حال کارشناسان معتقد هستند به دلیل وجود شرایط نابسامان بازار مسکن و همچنین چشم‌انداز افزایشی تورم به نظر می‌آید قیمت مسکن در کشور حداقل تا پایان سال 1402 افزایشی باشد.

این در حالی است که مشاوران املاک برخی مناطق تهران می‌گویند برخی سیاست‌های اخیر اجرا شده برای این بازار، مانند مالیات بر عایدی از نیمه اردیبهشت‌ماه باعث افزایش عرضه از سوی فروشندگان شده است که این امر در نهایت می‌تواند احتمال یافتن آپارتمانی با شرایط مناسب‌تر را برای خریداران فراه کند.

بازار خودرو

قیمت‌ خودرو در ماه‌های انتهایی سال 1401 روندی کاهشی را پشت سر گذاشت، اما سال 1402 تا اواسط اردیبهشت‌ماه مسیری باثبات را در پیش گرفت.

از این بازه به بعد طرح دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه‌سازی قیمت‌ها دوباره کاهشی کرد تا آنجا که برخی خودروهای مونتاژی افت قیمتی نیم میلیاردی را پشت سر گذاشتند.

پس از آن هم تا کنون معاملات در بازار در حالت رکود فرو رفت و به صفر رسید است؛ فروشنده در بازار زیادی اما خریداران در حال حاضر تمایلی برای خرید ندارند

در صورتی‌که موعد تحویل خودروهای ثبت‌نامی در تاریخ نزدیکی ثبت شود این روند ادامه پیدا می‌کند و در غیر این صورت احتمال دارد قیمت‌ها در مسیر صعودی قرار بگیرد.

البته چند سیگنال منفی اکنون پتانسیل آن را دارد که آتش زیر خاکستر قیمت خودرو را شعله کند. سیگنال‌های مانند نامه مدیرعامل مدیران خودرو به وزارت صمت مبنی توقف تولید محصولات این شرکت و جریانات مربوط به بازار ارز و جریانات مربوط به اخبار بین‌المللی و سیاسی.

بازار سرمایه

بازدهی دلاری بازارها

پیمان مولوی، اقتصاددان در خصوص وضعیت بازارهای مالی در بازه یک ساله به تجارت‌نیوز گفت: اگر بخواهیم به صورت کلان و در یک دوره یک ساله بررسی کنیم، واقعیت امر این است که با توجه به شرایط اقتصاد کشور ،چشم‌اندازهای موجود در این حوزه و همچنین به لحاظ نقدینگی و رشد اقتصادی و موارد مشابه، کاهش ارزش ریال یک امر حتمی است.

او ادامه داد: اگر بتوان تورم را کنترل کرد یا برجام به نتایج خوبی برسد، کاهش ارزش ریال کندتر خواهد بود، اما برای بررسی اینکه چه بازارهایی بتوانند سرعت بیشتری داشته باشند، باید این‌گونه سنجید در صورت وجود تورم 60 درصدی تمامی بازارها به دلیل کمیاب بودن مثل در در دسترس نبودن خودرو و ملک با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند.

در کدام بازار مالی سرمایه‌گذاری کنیم؟

مولوی در مورد بازدهی دلاری بازارها توضیح داد: به نظر من در سال 1402 بیشترین بازدهی دلاری بازارها از نظر ریسک، متعلق به بازار املاک و مستغلات خواهد بود، بازارهای دیگر به ترتیب دلار، طلا و سپس سهام پس از این بازار قرار دارند. البته در نهایت به لحاظ بازدهی دلاری  به هم نزدیک می‌شوند و شاهد تفاوت زیادی نخواهیم بود.

آخرین اخبار مروبط به بازار ارز و طلا را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار