کد خبر: ۲۲۴۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود در رابطه با ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۲۳ برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

پاسخ ۲ سوال از ایران را گرفته ایم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود در رابطه با ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۲۳ برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

مطابق با گزارشی که در روز چهارشنبه به رصد آسوشیتدپرس رسیده است آمده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دو تا از سوالات برجسته خود را از ایران گرفته است.

به نوشته این خبرگزاری، در گزارش فصلی محرمانه آژانس بین‌الملی انرژی اتمی آمده است که بازرسان این آژانس دیگر هیچ سوالی در رابطه با ذرات اورانیوم یافت شده با غنای ۸۳.۷ درصد در تاسیسات زیرزمینی فردو ندارند.

همچنین در این گزارش ذکر شده که بازرسان تحقیقات مرتبط با ذرات اورانیوم با منشا انسانی یافت شده در مریوان را بسته‌اند.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد که دیدبان هسته‌ای سازمان ملل تجهیزات نظارتی که ایران سال گذشته دستور برداشته شدن آن‌ها را داده بود بار دیگر نصب کرده است.

در دو گزارش محرمانه‌ آژانس انرژی  اتمی که به رصد رویترز رسیده آمده است که تجهیزات نظارتی اضافه شده شامل دوربین‌هایی در سایت اصفهان - که قطعات سانتریفیوژ در آن تولید می‌شود - و تجهیزاتی دیگر در دو سایت غنی‌سازی اعلام شده، می‌شود.

در یکی از این گزارش‌ها آمده است که آژانس اتمی "منتظر تعامل ایران در جهت رسیدگی" به مسائل مرتبط با نصب تجهیزات نظارتی بیشتر است.

خبرگزاری فرانسه نیز در خبری اعلام کرد که مطابق با گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۲۳ برابر حد تعیین شده در برجام رسیده است.

این خبرگزاری نوشت که مطابق با ارزیابی‌های آژانس اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران تا سیزده مه (بیست و سوم اردیبهشت) به ۴۷۴۴.۵ کیلوگرم رسیده است.

ایران و آژانس در اسفند ماه ۱۴۰۱ در رابطه با همکاری‌های بیشتر برای پاسخ به سوالات پادمانی آژانس و نظارت‌های بیشتر تفاهم کردند.

دو طرف در دوماه گذشته در چندین دور نشست‌های کارشناسی و فنی موضوعات مختلف را مرور کردند که براساس گزارش تازه منتشر شده آژانس یک موضوع از سه موضوع پادمانی بسته شده و موضوع کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد نیز حل‌وفصل شده و آژانس دیگر در این زمینه سوالی ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار