کد خبر: ۲۲۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
بازار موبایل کساد است و مشتری ندارد؛ این شاه بیت اظهارات فعالان این بازار است؛ فعالانی که می‌گویند چند ماهی است مشتری ندارند و دلیل آن را بی‌پول مردم، مذاکرات هسته‌ای و ... می‌دانند.

بازار موبایل کساد شد

اقتصاد ۲۴نوشت: بازار موبایل هم کساد است و هم راکد؛ اگرچه طی روزهای گذشته قیمت موبایل ارزان شده، اما تقاضا به حدی کم است که فعالان بازار موبایل از ضررهای ماه‌های گذشته شکایت می‌کنند.

از طرفی دیگر قیمت موبایل دیگر مانند گذشته یک قیمت ثابت نیست. به طور مثال آیفون ۱۳ پرومکس اکنون قیمت‌های متفاوتی دارد. اگرچه گارانتی و دوسیم‌کارته یا یک سیم‌کارته بودن در قیمت بسیار موثر است، اما اینهمه تفاوت قیمت کمی عجیب است. به طور مثال قیمت آیفون ۱۳ پرومکس تک سیم کارت با ۲۵۶ گیگابایت حافظه و با گارانتی ۶۳ میلیون تومان است. قیمت گوشی آیفون ۱۳ پرومکس دو سیم‌کارته با همین حافظه و با گارانتی ۱۰۸ میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.

اما قیمت گوشی‌های سامسونگ نوسان کمتری دارد. قیمت گوشی سامسونگ S۲۳ Ultra ۵G با ۲۵۶ گیگابایت حافظه و دو سیم کارته به همراه بیمه یک ساله و گارانتی از ۵۱ میلیون تا ۵۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در عین حال بازار موبایل از گوشی‌های شیائومی و آنر نیز اشباع است که نسبتا ارزانتر بوده و البته با کیفیت است. اما دیگر مردم کارمند نه توان مالی خرید سامسونگ را دارند و نه آیفون.

رکود در بازار موبایل به دلیل مذاکرات هسته ای

گفته می‌شود رکود بازار موبایل به دلیل مذاکرات هسته‌ای است. از طرفی دیگر ارزانی موبایل نیز به دلیل کاهش قیمت دلار و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران است.

مهدی از فعال بازار موبایل گفت: قیمت‌ها تغییری نکرده است. با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت گوشی نیز افزایش نیافته است. فقط قیمت آیفون ۱۴ پرومکس کاهش یافته و به ۶۶ میلیون تومان رسیده است. البته در روزهای آتی کاهش قیمت موبایل را قطعا شاهد خواهیم بود.

وی افزود: قیمت آیفون ۱۳ پرومکس تغییری نکرده است. فعلا به دلیل احیای برجام، آزاد شدن پول بلوکه شده ایران از دیگر کشورها و اتفاقاتی که در راه است، بازار در رکود است و مردم منتظرند که قیمت‌ها چه میزان تغییر می‌کنند. فعلا هم بازاریان و هم خریداران در بلاتکلیفی به سر می‌برند و این شرایط تنها مختص به بازار موبایل نیست. تمامی اصناف و همه بازارها در چنین شرایطی به سر می‌برند.

این فعال بازار موبایل معتقد است: توافقات بین‌المللی و روابط دیپلماسی بر روی قیمت موبایل بسیار موثر است، اما چون هنوز نتیجه این توافقات مشخص نیست، بازار دچار رکود است و مشتریان دچار تردید شده‌اند. از سویی دیگر آیفون ۱۴ پرومکس همچنان ارزانتر از آیفون ۱۳ پرومکس است چراکه رجیستر نمی‌شود.

به عقیده وی، یکی از دلایل رجیستر نشدن آیفون ۱۴ پرومکس، ده‌ها گوشی آیفون ۱۳ پرومکس است که روی دست واردکنندگان باد کرده است. از سویی دیگر این گوشی قابلیت اتصال به اینترنت ماهواره‌ای را دارد، اینترنتی که هنوز وارد کشور نشده، اما جلوی رجیستر شدن آیفون ۱۴ را گرفته است.

 

در بازار موبایل فعلا خبری از مشتری نیست

فعالان بازار از کسادی بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم می‌گویند. ظاهرا دلیل اصلی ارزانی قیمت موبایل کمبود مشتری است. اما با وجود تعرفه بالای واردات تلفن همراه، قیمت بالای رجیستری و هزینه حمل و نقل، قیمت موبایل تا چه حد می‌تواند کاهش یابد؟

سامان از فعالان بازار علاالدین و فعال در زمینه واردات و فروش گوشی‌های اندروید گفت: قیمت موبایل کاهش پیدا کرده، اما دلیل آن کاهش قیمت دلار نیست. دلیل اصلی ارزانی موبایل خرابی بازار است. به حدی فروش موبایل کم شده که خود به خود قیمت‌ها نیز ارزانتر شده است. البته قیمت دلار نیز کاهش یافته و توافقاتی نیز حاصل شده که موجب کاهش قیمت ارزها شده است. قیمت دلار نیز تاثیر مستقیمی بر روی قیمت موبایل برجای می‌گذارد، اما تورم به حدی زیاد است که دیگر جایی برای فکر کردن به خرید موبایل برای مردم باقی نمانده است. بهترین راهکار ارزانی موبایل است.

وی افزود: مردم قدرت مالی کافی برای خرید موبایل ندارند. البته تمامی کاسبی‌ها طی ماه‌های اخیر کساد بوده است. بازار موبایل نیز از این امر مستثنی نیست. مشتری در بازار نیست. تقاضایی برای کالا وجود ندارد، اما کالا به وفور موجود است. مشکل عدم تعادل عرضه و تقاضا موجب شده تا قیمت موبایل کاهش یابد. مردم حق دارند، با این شرایط توانایی پرداخت هزینه‎های اساسی زندگی خود را ندارند چه برسد به خرید گوشی‌های هوشمند. از طرفی دیگر تا مردم خریدار نباشند، بازار هم راکد است. به همین دلیل با وجود واردات گوشی‌های هوشمند به تعداد زیاد، فروش بسیار اندک بوده و خرید و فروش در بازار کم شده است.

به گفته حسینی مردم اگر بخواهند موبایل جدید بخرند قدرت مالی آن‌را ندارند. به همین دلیل بیشتر گوشی‌های قدیمی را تعمیر و از تلفن‌های هوشمند قدیمی استفاده می‌کنند. بسیاری دیگر نیز به خرید گوشی‌های دست دوم روی آورده‌اند.
هم مردم فروشندگان را درک می‌کنند و هم فعالان بازار، اوضاع نابسامان مردم را. اما هیچ‌کدام کاری از دستشان برنمی‌آید. بازار موبایل که زمانی پردرآمدترین بازار کشور بود اکنون کساد است.

برچسب ها: قیمت گوشی ، موبایل ، آیفون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار