کد خبر: ۲۲۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
رییس کنفدراسیون صادرات ایران خاطر نشان کرد: سال گذشته تجارت ما با عربستان حدود ۴۱ هزار دلار بود اما این عدد بعد از بهبود روابط سیاسی به 15 میلیون دلار رسید.

افزایش حجم تجارت ایران و عربستان به ۱۵ میلیون دلار

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با ایلنا، از افزایش حجم تجارت ایران با عربستان خبر داد و افزود: سال گذشته تجارت ما با عربستان حدود ۴۱ هزار دلار بود اما این عدد بعد از بهبود روابط سیاسی به 15 میلیون دلار رسید؛ کالاهایی از جمله شمش آهن، فولاد، سنگ مرمر به عربستان صادر کردیم.

به گفته وی؛ عربستان ظرفیت خرید کالاهایی از قبیل خشکبار، فرش دستباف، کاشی و سرامیک را نیز دارد.

لاهوتی تنش‌ها  را مترداف با فرار سرمایه و تنش‌ زدایی را هم ردیف با رشد و شکوفایی اقتصادی معرفی کرد و گفت: این واقعیت است که عربستان به نوعی رهبری کشورهای حوزه خلیج فارس را به عهده دارد و نفوذ این کشور در روابط مثبت و منفی ما با دیگر کشورهای عربی نمود پیدا می‌کند؛ بعد از گسترده‌تر شدن دامنه تنش‌های ایجاد شده بین ایران و عربستان، ایرانیان مقیم دبی با مشکلات جدی از جمله افتتاح حساب و چالش در فعالیت‌های اقتصادی مواجه شدند در حالی که امارات شریک سوم در صادرات و شریک دوم ما در واردات بود. بدون تردید رفع تنش‌ها و بهبود روابط می‌تواند در گسترش تجارت با کشورهای عربی به‌خصوص امارات متحد عربی تاثیر بگذارد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه در زمان تحریم‌ها تجارت خارجی ایران منحصر به 5 کشور شد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود رقم تجارت با عربستان در حدود  2 میلیارد دلار شود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: 50 درصد از محصولات صادراتی ما میعانات و محصولات پتروشیمی است که عربستان در تولید این محصولات رقیب ماست؛ همانگونه که اشاره شد آنها خواهان و خریدار کالاهای مصرفی هستند اما کالاهای با کیفیت بالا و لوکس می‌خواهند.

وی امارات را هاب منطقه در بحث تجارت مجدد معرفی و خاطر نشان کرد: امارات در تسهیل روابط تجاری ما با کشورهای دیگر در زمان تحریم‌ها موثر بود. حجم تجارت ما با این کشور در دوماهه سال جاری حدود ۳  میلیارد دلار بود؛ و رفع تنش‌ها نشانه‌های خود را در گسترش تجارت با کشورهای چون امارات نشان خواهد داد.

لاهوتی در پاسخ به این پرسش که آیا تجارت ما با دیگر کشورهای عربی مانند بحرین افزایش پیدا کرده است؟ تصریح کرد: رقم تجارت ما با بحرین بسیار ناچیز است اما این امکان برای افزایش تجارت با این کشور نیز وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار