با تصویب برجام و تکمیل حلقههای دیگر توافق هستهای و تایید مقام معظم رهبری و موافقت با اجرای آن، امیدها برای رویکرد جدید جهان و قطعا مسئولان به صنعت گردشگری بیشتر شدهاست و این مهم نوید آیندهای روشن را برای این صنعت به همراه دارد.
به گزارش CHN، قطعا حضور در بازارهای بینالمللی و شرکت در نمایشگاههای گردشگری یکی از مهمترین ابزارها برای رسیدن به این هدف است. چندی پیش نیز بخش خصوصی ایران با حضور در نمایشگاه WTM لندن توانست بسته های سفر خود را به گردشگران معرفی کند. گفته میشود، در نمایشگاه امسال بیش از 50 هزار کارشناس گردشگری از 190 کشور جهان در این رویداد بینالمللی شرکت کردند و مذاکرات بسیار برای قراردادهای گسترده انجام شد.
این درحالی است که فعالان گردشگری از جمله، «محمدعلی واقفی» عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران معتقد هستند: «حضور در نمایشگاههای بینالمللی هرچند میتواند تاثیر بسزایی در معرفی ایران و بستهّهای سفر داشتهباشد اما اگر طرحی در نظر گرفتهشود تا بخش تبلیغات رسانهای و ماهوارهای نیز فعال شود بیش از گذشته میتوان به رشد و توسعه این صنعت امید داشت.»
واقفی با تاکید برآنکه، تنها حضور در نمایشگاههای بینالمللی نمیتواند به رشد و توسعه گردشگری کمک کند ادامه داد: «باید برای تبلیغات و بازاریابی بستهای پیشبینی کنیم و یکی از عناصر آن نمایشگاههای بینالمللی باشد و در کنار آن باید عناصر دیگری مانند تبلیغات ماهوارهای، تبلیغات محیطی و تبلیغات رسانهای را نیز مد نظر داشته باشیم.»
به گزارش CHN، تبلیغات ماهوارهای و حضور در رسانهّهای جمعی کشورهای هدف گردشگری و معرفی جاذبههای ایران از طریق پخش تیزر و آگهی از یک سو و تبلیغات در روزنامههای معتبر از دیگر سو میتواند تاثیر بسزایی در شناخت جهانیان نسبت به ایران داشته باشد. تمام این مراحل در زمره بازارسازی در حوزه گردشگری هستند که در زمره وظایف بخش دولتی به شمار میرود در واقع تغییر نگرش جهانیان نسبت به ایران و تغییر ذهنیت آنها با بازارسازی و معرفی ایران به آنها انجام میشود.
به گفته این عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران، طی سالهای گذشته فقدان این مهم و بازارسازی در گردشگری احساس شدهاست و حتا با وجود آنکه ایران در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری امسال با رویکرد پسا تحریم حضور داشت اما باز هم جای خالی تبلیغات اعم از محیطی، رسانهای و ماهوارهای احساس میشود.
از یک سو بخش خصوصی این امر را وظیفه دولت میداند و از دیگر سو دولت مردان از هزینه های گران تبلیغات رسانهای و ماهوارهای و در عین حال از نبود بودجه برای بخش تبلیغات گردشگری خبر میدهند.
به گزارش CHN، هرچند ایران موفق شد در نمایشگاه 2016 لندن به عنوان یکی از سه مقصد مورد علاقه گردشگران معرفی شود اما قطعا بها دادن به بخش تبلیغات و ایجاد شرایطی برای معرفی هرچه بیشتر ایران به مردم دنیا میتواند جامه عمل بر حضور گردشگران در ایران بپوشاند.
منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی