کد خبر: ۲۲۵۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
«تجارت آنلاین» از تلاش ادامه‌دار دولت برای فروش اموال مازاد گزارش می‌دهد؛
دو روز پیش تالار مولدسازی دارایی‌های دولت با حضور مقاماات عالیرتبه اقتصادی و سیاسی رونمایی شد که هدف از این تالار ایجاد شفافیت در روندمولدسازی دارایی‌های دولت است.

پرده جدید از طرح مولدسازی دارایی‌ها

گروه اقتصاد کلان: دولت در اجرای طرح مولدسازی دارایی‌ها گام دیگری برداشت و قرار است که تلاار مولدسازی دارایی‌های دولت به بورس کالا متصل شود تا امکان عرضه دارایی‌ها در بورس کالا فراهم شود. به گزارش «تجارت آنلاین»، دو روز پیش تالار مولدسازی دارایی‌های دولت با حضور مقاماات عالیرتبه اقتصادی و سیاسی رونمایی شد که هدف از این تالار ایجاد شفافیت در روندمولدسازی دارایی‌های دولت است. تالار مولدسازی دارایی‌های دولت از دو بخش اصلی تشکیل شده که یک بخش آن شامل اطلاعات بیش از 3 هزار ملک دستگاه‌های مختلف‌های سراسر کشور است که در معرض عموم قرار می‌گیرد و به صورت روزانه به این تعداد اضافه می‌شود. علاوه بر اطلاعات کامل ملک شامل مشخصات ثبتی، مساحت، مکان یابی روی نقشه و اینکه ملک مربوط به چه دستگاهی است؛ در این بخش مشخص است که چه تعداد املاک مصوبه هیئت مولدسازی را گرفته‌اند و یا چه تعداد در مرحله ارزش گذاری و قیمت گذاری هستند. بخش دوم این تالار مربوط به پروژه‌های عمرانی است که در این بخش از تالار به طور مشخص پروژه‌های عمرانی که قرار است منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌ها صرف آنها شود، قابل رویت است. برخی از پروژه‌ها مربوط به آبرسانی است زیرا یکی از معضلات اساسی کشور مدیریت منابع آب است، همچنین پروژه‌های راه آهن، پروژه‌های درمانی و… نیز در این تالار وجود دارند که اطلاعات کامل آنها در این بخش از تالار موجود است.

دولت؛ میلیاردر زاغه‌نشین یا زاغه‌نشین میلیاردر؟!
وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از تالار مولدسازی دارایی‌ها از تعبیری برای دولت استفاده کرد و دولت را «میلیاردر زاغه‌نشین» نامید. استدلال او برای به کار بردن این تعبیر این بود که دولت با وجود دارایی‌های بسیار در پیشبرد توسعه کشور بسیار ضعیف عمل می‌کرده است، بر این اساس یکی از بهترین تدابیر برای تامین مالی غیر تورمی کشور این است که از وسعت دارایی راکد در جهت توسعه کشور استفاده کنیم، در قلب پایتخت ۲۲ هکتار زمین وجود دارد که عصرها معتادان در آن جمع می‌شوند و دولت‌ها می‌توانستند این املاک را به مجموعه‌هایی تبدیل کنند که برای دولت و مردم عایدی داشته باشد. وزیر اقتصاد ادامه داد: سال‌های قبل دولت اعلام می‌کرد مردم زمین‌های خود را برای تعادل بازار عرضه کنند، اما دولت املاک خود را عرضه نمی‌کردند، سعی شد این موضوع در قالب طرح مولدسازی جبران شود؛ امروز بیش از ۱۳۰۰ ملک مازاد مصوب شده است که باید به مرحله ارزش افزایی برود. البته همیشه بحث فروش مطرح نیست و باید بررسی شود یک ملک چطور بهتر مولد می‌شود. خاندوزی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح مولدسازی املاک دولتی از زندانی نامشهود آزاد می‌شود، عنوان کرد: این امر باید با حداکثر اعتماد اجتماعی انجام شود. شفافیت باید پیش از واگذاری باشد تا فرصت برابر برای همه مردم ایجاد شود. وی با اشاره به مقاومت برخی دستگاه‌ها به معرفی اموال مازاد گفت: بعضا املاک کم ارزش‌تر را معرفی می‌کردند اما تمرکز روی دانه درشت‌ها و ملک‌های بزرگ است که هرکدام می‌تواند یک پروژه عمرانی زمین مانده را تامین کند. در این راستا از هر وزارت خانه خواسته شده است پروژه‌های نشان دار و طلایی خود را که نیمه تمام مانده‌اند برای تکمیل معرفی کنند. اما اگر بخواهیم از تعبیر دقیق‌تری برای توصیف دولت استفاده کنیم باید از عبارت «زاغه‌نشین میلیاردر» استفاده کنیم چرا که این منابعی که قرار است از فروش دارایی‌های به قول وزیر اقتصاد راکد حاصل شود در اختیار دولت قرار خواهد گرفت تا خودش را تأمین مالی کند. در واقع دولت هیچ پولی از آن خودش ندارد و تمامی منابعی که حاصل می‌شود متعلق به مردم است. این دارایی‌های به تعبیری راکد نیز متعلق به دولت نیست بلکه دارایی‌های ملی است و تجربه نشان داده که دولت منابع حاصله را صرف کسری بودجه‌ای خواهد کرد که خودش به مردم تحمیل کرده است. طرح مولدسازی مخالفان بسیاری دارد و استدلال آنها این است در شرایطی که منابع دولت در بودجه برای مصارفش کفایت نمی‌کند اکنون قرار است طرح فروش گسترده دارایی‌ها در دستور کار قرار گیرد تا یک شبه دولت از منابع ملی میلیاردر شود و خرج جبران کسری بودجه کند. نکته دیگر اینکه مقامات دولتی از تعبیر دارایی‌های دولت استفاده می‌کنند در حالی که این دارایی‌ها متعلق به مردم است و وجب به وجب این دارایی‌ها و منابع حاصل از آنها باید برای رفاه مردم به کار گرفته شود.

آخرین وضعیت شناسایی دارایی‌های مازاد دولت!!
اما اینکه تاکنون چقدر دارایی شناسایی شده و چه تعداد از آنها قیمت‌گذاری شده‌اند مسئله‌ای است که رئیس سازمان خصوصی‌سازی نسبت به آن شفاف‌سازی کرد. قربان‌زاده در مراسم رونمایی از تالار مولدسازی گفت: تا کنون ۳۳۵۷ دارایی یا به صورت خود اظهاری دستگاه‌ها یا به صورت ورود مجری شناسایی شده اند، گفت: از این تعداد مازاد بودن حدود ۱۳۸۷ دارایی به تایید هیات عالی مولدسازی رسیده است که از این تعداد ۱۲۹۶ دارایی در مرحله ارزش‌افزایی (تغییر کاربری یا افزایش تراکم و ... ) و ۹۱ دارایی در مرحله قیمت گذاری هستند و قیمت و روش مولدسازی چهار دارایی به تایید هیات عالی رسیده و آماده عرضه هستند. قربان‌زاده افزود: حدود ۳۳۰۰ دارایی، خود اظهاری دستگاه ها هستند که دارایی ها را برای راه اندازی پروژه‌های نیمه تمام خود معرفی کرده‌اند که البته در کل کشور پراکنده هستند. اما از مجموع دارایی‌های شناسایی شده، ۵۷ دارایی، با مساحت حدود ۸۱۳ هکتار، موارد ورود مجری است که رأسا شناسایی شده است. این اراضی و املاک در بهترین نقاط تهران و شهرهای بزرگ هستند. از این تعداد، مازاد بودن، ۱۵ دارایی از این ۵۷ دارایی به تایید هیات عالی مولدسازی رسیده است. این ۱۵ دارایی، حدودا ۶۷ هکتار مساحت در تهران و مراکز استان های مختلف دارند که بعد از ارزش افزایی، قیمت آنها حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان برآورد می شود. در این شرایط که دولت گام دیگری برای فروش دارایی‌ها برداشته برخی از کارشناسان نسبت به عرضه دارایی‌ها در بورس نگران هستند چرا که از دید آنها اگر دولت درست عمل نکند اتفاق سال 1399 که برای صندوق پالایش افتاد دوباره تکرار خواهد شد. در آن زمان دولت واحدهای صندوق پالایش که متشکل از شرکت‌های پالایشی بود را تحت تأثیر حباب شکل‌گرفته در بازار سرمایه بیش‌ارزش‌گذاری کرد و بسیاری از افرادی که این واحدها را با اعتماد به دولت خریداری کرده بودند متحمل زیان سنگینی شدند. هرچند رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بسیاری از این دارایی‌ها به روش‌های مختلف مولدسازی می‌شوند و همه موارد به صورت مزایده مستقیم در بورس کالا عرضه نمی‌شوند، بلکه در قالب مشارکت در سرمایه گذاری و یا تاسیس صندوق های سرمایه گذاری واگذار خواهند شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار