کد خبر: ۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
معاون دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه مبارزه با آفت مگس زیتون در باغات سنتی امکانپذیر نیست، گفت: برای مبارزه با این آفت باید عملیات به زراعی و جوان‌سازی در باغات انجام شود و برای کاهش رطوبت از روش‌های نوین آبیاری استفاده کرد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس؛ امید عسگری معاون دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور با حضور در برنامه مجله کشاورزی (شبکه بازار) که با موضوع «پیشگیری و راه‌های مبارزه با مگس زیتون» برگزار شد، گفت: اولین بار در سال 83 شیوع این آفت در سطح باغات زیتون کشور گزارش شده که در آن سال خسارت زیادی به ویژه در استان‌های گیلان، زنجان و قزوین باغداران وارد کرد.
 
وی با بیان اینکه این آفت در صورت بروز بین 90 تا 100 درصد به باغات خسارت وارد می‌کند، گفت: لارو این آفت در داخل میوه زیتون قرار می‌گیرد و از آن تغذیه می‌کند و در مزارع مبتلا به این آفت غالباً میوه زیتون سوراخ می‌شود و از درخت جدا شده و ریزش پیدا می‌کند.
 
معاون دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور، گفت: بروز این آفت در باغات زیتون اسیدیته روغن را تا 4 برابر کاهش می‌دهد و کیفیت روغن استحصالی فوق‌العاده افت می‌کند.
 
عسگری با بیان اینکه اوایل ورود این آفت به کشور این آفت به عنوان آفتی خصوصی شناخته شده، اظهار داشت: اما در سال‌های بعد از آن به عنوان آفت عمومی نام برده شده بنابر این سازمان حفظ نباتات مطابق قانون این سازمان در مبارزه با این آفت با کشاورزان همکاری می‌کنند.
 
وی افزود: سازمان حفظ نباتات در هر زمانی چه در آن زمان که این آفت خصوصی بود و چه الان که عمومی است در صورت داشتن اعتبار تمامی سعی و تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی به کشاورزان در مورد مبارزه و کنترل آفت مگس زیتون انجام می‌دهد.
 
معاون دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: این سازمان با صدور دستور‌العمل‌هایی که با همکاری موسسه بررسی آفات گیاه پزشکی کشور تهیه می‌شود، عملیات و اقدامات لازم را به شکل اصولی به کشاورزان آموزش می‌دهد.
 
عسگری با بیان اینکه برای کنترل آفت مگس زیتون از چرب‌کنندهای غذایی و همچنین پاشیدن پروتئین مخصوص به شکل ردیفی روی تنه و تاج درختان استفاده می‌شود، گفت: هیچ گونه سمپاشی روی میوه زیتون در کشور انجام نمی‌شود و روغن زیتون تولید کشور از مرغوب‌ترین روغن‌ها در سطح دنیا به شمار می‌رود که حتی می‌توان آن را به سمت تولید روغن ارگانیک پیش برد.
 
وی افزود: در مبارزه با آفات به دنبال از بین رفتن و به صفر رسانیدن آنها نیستیم و کنترل آنها در حدی که موجب زیان اقتصادی به باغداران نشود، کافی است.
 
معاون دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور بیان داشت: برای حفظ عوامل بیولوژیک نابود کردن حشرات به طور کامل درست نیست، ضمن اینکه چنین کاری هم به طور کامل امکانپذیر نیست.
 
عسگری با بیان اینکه برای مبارزه با آفت مگس زیتون از روش‌های تلفیقی استفاده می‌کنیم، گفت: مبارزه فیزیکی، مکانیکی، زراعی، بیولوژیکی در ابتدا در دستور کار است و در نهایت از عامل سرکوب‌کننده‌ای مثل سم استفاده می‌کنیم که هم محیط زیست را آلوده نکند و هم باقی‌مانده سم در محصول تولید‌شده حداقل باشد.
 
عسگری بیان داشت: شیوع آفت مگس زیتون در شرایط مرطوب بیشتر می‌شود و لارو این آفت در دمای بین صفر تا 38 درجه از بین می‌رود.
 
وی با بیان اینکه امسال از ناحیه این آفت باغات زیتون دچار خسارت نشد، گفت: عملکرد مبارزه با این آفت در باغات سنتی که ارتفاع درختان آن به 6-7 متر می‌رسد، پایین است و بهتر است در این باغات عملیات بهسازی و جوان‌سازی انجام شود.
 
معاون دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: برای اینکه عملکرد مبارزه با مگس زیتون در باغات سنتی عملکرد مطلوبی داشته باشد، باید درختان آن هرس شوند و علف‌های هرزه آن از بین برود، زیرا در این باغات حتی‌الامکان محلو‌ل‌پاشی وجود ندارد.
 
وی بیان داشت: استفاده از روش‌های نوین آبیاری رطوبت را در سطح باغات زیتون کاهش می‌دهد و از‌ آنجا که مگس زیتون در رطوبت شیوع بیشتری دارد، با کاهش میزان رطوبت می‌توان از افزایش این آفت جلوگیری کرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: زیتون ، مگس ، آفت
نام:
ایمیل:
* نظر: