کد خبر: ۲۲۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
گزارش تجارت آنلاین از حواشی اخبار افزایش قیمت بنزین
در حالی وزیر نفت خیال مردم را از بابت گران نشدن قیمت بنزین راحت کرده که از روز گذشته صف طویل و غیر عادی در اکثر جایگاههای پمپ بنزین باعث نگرانی شدید مردم از افزایش قیمت بنزین است.

شایعه افزایش قیمت بنزین و بدبینی مردم به وعده های مسئولان!

آیلین سیروس: در حالی وزیر نفت خیال مردم را از بابت گران نشدن قیمت بنزین راحت کرده که از روز گذشته صف طویل و غیر عادی در اکثر جایگاههای پمپ بنزین باعث نگرانی شدید مردم از افزایش قیمت بنزین است.

در روزهای گذشته شایعات مختلفی درباره افزایش قیمت بنزین در اذهان عمومی ایجاد شده است، شایعاتی که در طول ماه‌های گذشته نیز بارها تکرار شده و هر بار توسط مسئولان دولت و مجلس تکذیب شده است.

افکار عمومی به دلیل اتفاقات تلخ گذشته ناشی از افزایش یک شبه قیمت بنزین و خبر نداشتن رییس جمهور از آن، بسیار بدبین و نامطمئن به دولت است.

در دو سال گذشته اخبار متعددی درباره افزایش قیمت بنزین در برهه‌های زمانی مختلف منتشر شده است، به عنوان مثال در ماجرای هک سامانه سوخت ایران در آبان 1400، شایعه افزایش قیمت بنزین با هدایت رسانه‌های فارسی‌زبان منتشر شد و اینگونه روایت شد که خبر هک سامانه سوخت واقعیت نداشته و دولت به دنبال افزایش قیمت بنزین است.

صف طویل پمپ بنزینها به خاطر افزایش سفرهاست!

حالا مسئولان و نمایندگان مجلس در خبرهای مختلف از وجود بنزین به میزان کافی در کشور دم میزنند. امروز چهارشنبه 25 مرداد ماه وزیر نفت با بیان اینکه هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد گفته است: کارت جایگاه ها مختص مواقع اضطراری است و صف های تشکیل شده در پمپ بنزین ها هم بخاطر افزایش سفرها است.

بر اساس آمار، تردد در جاده ها نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد افزایش پیدا کرده  و به همین خاطر نیز مصرف روبه افزایش است.

اوجی تصریح کرد: هیچ محدودیتی روی کارت‌های سوخت اعمال نشده است و امروز بالای 70 درصد از هموطنان از کارت شخصی استفاده می کنند و اگر کارتی هم گم شده باشد طی یک ماه مجدد صادر خواهدشد.

وی با اشاره به اینکه در تامین بنزین نگرانی‌های وجود ندارد، گفت: 150میلیون لیتر بیشتر از سال گذشته ذخیره سوخت داریم اما با توجه به افزایش تردد و سفرها و محدودیت استفاده از کارت جایگاها، شلوغی در برخی جایگاها طبیعی است البته از مردم برای تنظیم موتور و باد لاستیک خودرو ها قبل از سفر هم تقاضا ویژه داریم.

مردم توجهی به شایعات نکنند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در گفتگو با ایسنا اطمینان خاطر به مردم داده که بنزین به میزان کافی در جایگاه‌ها و انبارهای نفت وجود دارد و تمام شایعات مطرح شده در خصوص بنزین را رد کرد.

او شایعات مربوط به افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرد و گفت: مردم توجهی به شایعات افزایش قیمت و کمبود سوخت نداشته باشند و همان‌گونه که اطلاع‌رسانی شد، هیچ‌گونه مصوبه‌ای از طریق دولت و مجلس درباره افزایش قیمت بنزین ابلاغ نشده است و قرار نیست قیمت بنزین افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: اندکی ازدحام در جایگاه‌های عرضه سوخت وجود دارد که طبق روال سنوات قبل مربوط به ایام پرمصرف و پرسفر سال نظیر تابستان است.

نژادعلی گفت: مصرف سوخت در ماه‌های اخیر روندی افزایشی را طی کرده است که مجموعه وزارت نفت در این باره تلاش کرده که با افزایش تولید پالایشگاه‌های ده‌گانه کشور، مصرف را مدیریت کند.

او گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به تأمین سوخت کشور اقدام کرده و این‌گونه شایعات، هیچ خللی در روند انجام مسئولیت‌ها و تعهدها این شرکت ایجاد نخواهد کرد.

نگفتیم همه کارتها جمع شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در این خصوص گفته است: حدود صد میلیون لیتر تولید پالایشگاه‌های ما است و حدود هفت الی هشت میلیون لیتر تولید پتروشیمی‌هاست و یک ناترازی تقریبا ۱۰ میلیون لیتری در روز داریم که از محل واردات جبران می‌شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: اقدام اصلی که دولت باید انجام دهد این است که باید به سمت سیاست‌های غیرقیمتی برود که مصرف بنزین را کاهش دهد که راه حل‌های آن وجود دارد و پیگیری می‌کنیم تا اتفاق بیفتد.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: سیاست‌های غیرقیمتی بخش‌های مختلفی دارد مثل انتقال کارت سوخت به کارت‌های بانکی که هم رصد بهتری داشته باشد و هم توزیع بنزین بر اساس کد ملی باشد و نه بر اساس خودرو لذا این‌ها تصمیمات جدیدی است که باید دنبال کنیم البته فعلا مصوبه‌ای در این خصوص نداشتیم، اما دولت باید به جز محدود کردن کارت‌های جایگاه‌ها، سیاست‌های دیگری را هم دنبال کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: خبری از افزایش قیمت بنزین نیست و تا پایان سال قانون بودجه ۱۴۰۲ حاکم است که در قانون بودجه هیچ بحثی برای تغییر قیمت‌ها وجود ندارد، چون تبصره ۱۴ با یک عددی بسته شده است.

رئیس کمیته انرژی برنامه هفتم با بیان اینکه در کلان ماجرا برای تامین سوخت مشکلی نداریم، گفت: در برنامه هفتم برای قیمت بنزین هنوز مصوبه‌ای نبوده و در موضوع سیاستگذاری قیمت هنوز بحث نشده است.

محدودیت کارت سوخت جایگاهها، تدبیر دولت است!

خبر دیگر که در بین افکار عمومی در حال پخش است کم شدن کارت سوخت جایگاههاست که در این خصوص مالک شریعتی نیاسر درباره مشکل به وجود آمده در خصوص توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت گفت: آنچه وزارت نفت در خصوص بنزین انجام می‌دهد مصوبه قانون بودجه سال ۱۴۰۲ است و آنجا هم گفته نشده که کارت‌های سوخت جایگاه‌ها به طور کلی جمع آوری شود.

وی ادامه داد: مجلس مصوب کرد وزارت نفت اقداماتی را انجام دهد که در نتیجه آن استفاده از کارت‌های شخصی سوخت به ۹۰ تا ۹۵ درصد برسد، چون تا قبل از این مردم در سال گذشته بنزین ۱۵۰۰ تومانی را با کارت خود می‌زدند، اما بنزین سه هزار تومانی را با کارت خود نمی‌زدند و با کارت جایگاه‌ها می‌زدند.

رئیس کمیته انرژی برنامه هفتم اضافه کرد: استفاده از کارت سوخت برای بنزین نرخ دوم برای خودروهای شخصی زیر ۱۰ درصد بود لذا در مجلس تکلیف کردیم که وزارت نفت اقدامی انجام دهد تا استفاده از کارت‌های شخصی به ۹۰ الی ۹۵ درصد برسد البته ما تکلیف نکردیم که کارت جایگاه‌ها جمع شود.

شریعتی نیاسر بیان کرد: تدبیر دولت این است که تعداد کارت‌ها در جایگاه‌ها و میزان سوختگیری در هر بار سوختگیری با کارت جایگاه‌ها را محدود کند تا افراد ترغیب شوند با کارت خود سوختگیری کنند، چون این امر به تجمیع اطلاعات و کامل بودن اطلاعات سوختگیری خودروها کمک می‌کند و به نحوی هم کمک می‌کند تا قاچاق کمتر شود.

وی ادامه داد: برای مثال اگر من از کارت خودم استفاده کنم سهمیه‌ام تمام می‌شود و نمی‌توانم بدهم به لب مرز برود و سوختگیری شود و قاچاق اتفاق بیفتد البته به نظر نمایندگان کارهای دیگری هم باید انجام شود که در جلسات آن‌ها را دنبال می‌کنیم، اما هیچ موضوعی ناظر به کاهش ذخایر مطرح نیست و هیچ کمبودی در سوخت نداریم.

حال باید دید آیا این بار مسئولان به وعده و اطمینان خاطر کردن مردم از بابت عدم افزایش قیمت بنزین تا چه اندازه عمل کرده و افکار عمومی را نسبت به خود دلگرم خواهند کرد؟!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار