هواوو، مهندس ارشد شرکت راه آهن چین، روز پنجشنبه این پیشنهاد را در نشست ابتکار «یک کمربند، یک جاده» که به همت جامعه مهندسی شهری چین برگزار شد، مطرح کرد.
وی پیشنهاد کرد که این خط ریلی از ارومچی و یینیگ چین به آلماتی قزاقستان و از آنجا به بیشکک قرقیزستان کشیده شود و سپس در مسیر خود با عبور از تاشکند و سمرقند ازبکستان، عشق آباد ترکمنستان به تهران برسد.
وی افزود، این خط ریلی شمال شرق-جنوب غرب خط ریلی موجود در کشورهای آسیای میانه را که از جنوب شرق به شمال غرب و به سمت مسکو می رود تکمیل خواهد کرد. این خط ریلی که بر اساس استانداردهای ریلی چین احداث خواهد شد می تواند بر مشکلات ناشی از ناسازگاری سیستم های ریلی کشورهای واقع در مسیرش فائق آید.
سالهاست که استفاده از ریل های 1.53 متری در کشورهای آسیای میانه یکی از مشکلات اصلی مدیران شرکت های حمل و نقل بوده است، زیرا ریل های مورد استفاده در چین و اکثر نقاط جهان، 1.435 متری هستند. تغییر این مقیاس در نقاط مرزی برای محموله های ارسالی چند روز طول می کشد و موجب کاهش قدرت رقابت مسیرهای ریلی این منطقه نسبت به مسیرهای دریایی می گردد.
مهندس هواوو افزود، بعید است این کشورها متقاعد شوند که اسانداردهای ریلی خود را تغییر دهند، اما ساخت یک خط ریلی جدید بر اساس استانداردهای ریلی چین شبکه ریلی چین را به دیگر مناطق متصل خواهد کرد.
«افزایش حمل و نقل کانتینری و حمل و نقل کانتینر های ارسالی از طریق دریا از طریق زمین می تواند هزینه ساخت این خط ریلی را توجیه کند.»