کد خبر: ۲۲۸۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
در گزارشی بررسی شد؛
مسئولان وزارت نفت از ثبت رکورد تولید ۳.۳ میلیون بشکه نفت برای ایران خبر می‌دهند که تولید را به پیش از زمان تحریم‌ها رساند است؛ این درحالی است که ماجرا برای صادارت نفت ایران کمی متفاوت است.

فاصله ایران تا رسیدن به نقطه مطلوب تولید نفت

گروه انرژی - امیر مهدی نعمتی: به گفته کارشناسان اقتصادی، اگرچه در حال حاضر وضعیت نسبتا خوبی که در حوزه صادرات داریم، اما این افزایش صادرات فعلا تاثیر چندانی در تغییر و ارتقاء جایگاه ایران در اوپک نداشه است زیرا صادرات باید به حدی چشمگیر باشد که بتواند جایگاه ما را ارتقا دهد ما زمانی رکورد صادرات ۲.۵ میلیون بشکه در روز را داشته‌ایم و تا آن سقف هنوز راه زیادی داریم. به گزارش تجارت، جواد اوجی، وزیر نفت شهریور ماه بود که از ثبت رکورد تولید ۳.۳ میلیون بشکه نفت در روز خبر داد. پس از آن نیز محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت با ابراز اینکه رتبه ایران در اوپک در زمینه تولید نفت به پیش از تحریم‌ها بازگشت، اضافه کرد: تا پیش از دولت سیزدهم تولید نفت کشور 2 میلیون و 250 هزار بشکه بود و اکنون به 3.3 میلیون بشکه در روز رسیده است و تا 10 روز دیگر به روزانه 3.4 میلیون بشکه می‌رسد. وی ادامه داد: در دولت سیزدهم بیش از یک میلیون بشکه تولید نفت را افزایش دادیم زیرا معتقدیم تولید در کشور ثروت‌آفرین است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: تا هشت سال آینده تولید نفت به 5.7 میلیون بشکه خواهد رسید و تولید گاز نیز به 1.5 میلیارد مترمکعب در روز افزایش یابد. خجسته‌مهر مهمترین رکن برای رسیدن به اهداف تولیدی را جذب سرمایه‌گذار اعلام کرد و گفت: باید جریان مالی را به‌سمت نفت هدایت کنیم.

ایران تولید نفت اوپک را افزایش داد
براساس نظرسنجی رویترز، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه اوت، ۲۷.۵۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که ۲۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژوئیه افزایش یافته و نخستین افزایش ماهانه تولید این گروه از فوریه بوده است. ایران از مشارکت در کاهش تولید اوپک معاف است و صادرات نفتش در سال ۲۰۲۳، با وجود تحریم‌های آمریکا، افزایش یافته است، اما دیدگاه‌های مختلفی درباره حجم دقیق آن وجود دارد. برخی تحلیلگران می‌گویند رشد صادرات ایران، به چالش اوپک‌پلاس در مدیریت بازار اضافه می‌کند. از سویی تولید نفت ۱۰ عضو اوپک که در توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس مشارکت دارند، ۱۰ هزار بشکه در روز در اوت کاهش یافت. عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان خلیج فارس، پایبندی بالا به محدودیت عرضه را حفظ و کاهش تولید اضافی را اعمال کردند. طبق نظرسنجی رویترز، تولید نفت عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده اوپک است، حدود ۹ میلیون بشکه در روز در اوت ماند. ریاض کاهش داوطلبانه روزانه تولید یک میلیون بشکه را در ماه اوت برای دومین ماه متوالی تمدید کرد تا حمایت بیشتری از بازار فراهم کند. بنابر یافته‌های این نظرسنجی، تولید نفت ایران در اوت، به ۳.۱۰ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین حجم از سال ۲۰۱۸ است که واشینگتن، تحریم‌ها علیه ایران را مجدد وضع کرد. به گفته تحلیلگران، صادرات بالاتر، نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکاست.

ارتقای ظرفیت پالایشی و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی
روز گذشته نیز اوجی اظهار کرد: با مجموعه این اقدام‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و در نتیجه افزایش تولید و صادرات بوده که رشد اقتصادی گروه نفت در دو سال گذشته پیشتاز همه گروه‌های اقتصادی بوده است و همان‌طور که مستحضر هستید، مطابق گزارش بانک مرکزی، گروه نفت با ثبت رشد اقتصادی ۱۶.۴ درصد به روایت بانک مرکزی و ۱۹.۸ درصدی به روایت مرکز آمار، برای دومین سال پیاپی بالاترین رشد اقتصادی را میان همه گروه‌های اقتصادی کسب کرده است و در اوپک هم ما توانستیم به جایگاه سوم تولید نفت بازگردیم. اوجی با تأکید بر ادامه روند صعودی رشد اقتصادی در بخش نفت، به اقدام‌های پالایشی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون اشاره کرد و افزود: بخش قابل‌توجهی از این افزایش تولید و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام که بدان اشاره شد در زمینه ارتقای ظرفیت پالایشی و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی بوده است. وی ادامه داد: توسعه ظرفیت پالایش و پتروپالایش نفت خام و میعانات گازی کشور قریب به ۳.۲ میلیون بشکه در روز است و نفت و میعانات گازی تولیدی خود را اکنون به‌صورت نفت خام صادر می‌کنیم.
وزیر نفت تصریح کرد: این خام‌فروشی افزون بر اینکه ما را از ایجاد ارزش افزوده بی‌نصیب می‌کند، در سال‌های اخیر پاشنه آشیل کشور و سبب آسیب‌پذیری کشور در حوزه تحریم‌ها شده است. افزون بر اینها با توجه به شدت مصرف انرژی در کشور، به‌منظور تأمین امنیت انرژی کشور و پوشش کامل نیاز داخلی به فرآورده‌های نفتی، احداث پالایشگاه‌های جدید ضرورتی انکارناپذیر است که مکرر مورد تأکید رهبر انقلاب و ریاست جمهوری نیز بوده است.

برچسب ها: نفت ، آمار تولید نفت ، اوپک
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار