کد خبر: ۲۲۹۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
بررسی های تجارت آنلاین نشان می دهد؛
اگرچه در روزهای ابتدایی درگیری حماس و اسرائیل، شاهد افزایش قیمت نفت بودیم، اما پس از آن این روند صعودی فروکش کرده و کارشناسان هم پیش‌بینی می‌کنند که اکنون دیگر بازار نفت دستخوش تحولی نخواهد شد که بتوان آن را شوک جدید نامید؛ مگر اینکه دامنه جنگ به کشورهای دیگر در خاورمیانه مانند ایران و عربستان هم گسترش پیدا کند.

کاهش آثار جنگ در بازار نفت

گروه انرژی: در پی حمله شبه‌نظامیان فلسطینی به اسرائیل و افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت تولید نفت در خاورمیانه، قیمت این کالا افزایش یافت. اسرائیل و فلسطین تولیدکننده عمده نفت نیستند اما منطقه خاورمیانه حدودا یک سوم نفت جهانی را عرضه می‌کند. از مهمترین دلایل افزایش اخیر قیمت نفت، چشم‌انداز منفی گسترش این درگیری‌ها به کشورهایی نظیر ایران و عربستان بود که تولیدکنندگان بزرگ این کالا محسوب می‌شوند و در صورت دخالت در جنگ، تولید و در نتیجه عرضه این کالا ممکن است متاثر شود. اما به‌دنبال ادامه تنش‌ها، قیمت‌ جهانی نفت خام در پی ارزیابی سرمایه‌گذاران از ریسک‌های درگیری‌های نظامی حماس و رژیم صهیونیستی کاهش یافت.

خریداران برای جلوگیری از جهش قیمت نفت دست به یکی کردند
پیش ازاین مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس حوزه انرژی درباره اینکه چرا تاثیر جنگ غزه و رژیم صهیونیستی بر جهش قیمت نفت همانند جنگ یوم‌کیپور منجر به جهش و شوک در بازار نفت نشد، گفته بود: در آن زمان چندین کشور عربی درگیر بودند و کشورهای تولیدکننده مثل عربستان، امارات، عراق؛ رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم و مخصوصا امریکا و اروپا را تحریم کردند و اکنون این اتفاق نیفتاده است. جنگ این بار بین حماس و رژیم صهیونیستی است و اگر چنانچه دامنه این اتفاق گسترده نشود و بقیه کشورها را درگیر نکند عملا کشور تولیدکننده‌ای را تحت‌تاثیر قرار نمی‌دهد که بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد. افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و حماس، تل آویو را در حوزه صادرات انرژی در موضع ضعف قرار داده، در همین راستا با آغاز تنش در سرزمین‌های اشغالی، صادرات گاز اسرائیل به مصر که تا هفته گذشته روزانه ۸۰۰ میلیون فوت مکعب بود، به دلیل توقف تولید در سکوی «تمار» با کاهش قابل توجهی به حدود ۶۵۰ میلیون فوت مکعب در روز رسیده است. به گزارش اقتصادنیوز، در دنیای به هم پیوسته امروزی، درگیری‌های منطقه‌ای تمایل منحصربه‌فردی برای بازتاب در غیرمنتظره‌ترین بخش‌ها دارند، به طوری که رویارویی اسرائیل و فلسطین بازار‌های گاز را تکان خواهد داد. ناظران مدعی اند، اتحادیه اروپا که ظاهرا از ذخایر کامل گاز طبیعی برخوردار است، آنقدر که به نظر می‌رسد رویکردی مدبرانه ندارد. اما امروز با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، ثبات این ذخایر به خطر افتاده است. آنگونه که مدرن دیپلماسی نوشته، اروپا در عرضه دچار اختلال‌های قابل توجهی شده، بالاخص پس از کاهش قابل توجه محموله‌های گاز از روسیه در سال ۲۰۲۲ که منجر به افزایش بی سابقه قیمت شد. گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی در این باره تصویری محتاطانه نشان می‌دهد: در حالی که تاسیسات ذخیره‌سازی اروپا تقریباً پر هستند و حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب یا ۳۳ درصد از مصرف کشور‌های اتحادیه را تشکیل می‌دهند، هیچ تضمینی برای ثبات قیمت‌ها در روز‌های آینده ارائه نمی‌کند، به ویژه اگر زمستان سخت‌تر شود. شرایط استرالیا این سناریو را پیچیده‌تر می‌کند. اعتصاب کارگران در سایت‌های کلیدی تولید گاز شورون، به‌ویژه پروژه‌های «گورگون» و «وتستون» که به طور مشترک بیش از ۵ درصد از ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع جهانی را تشکیل می‌دهند، ثبات جهانی بازار سوخت آبی را تهدید می‌کند. توقف بالقوه در چنین سهم قابل توجهی بر قیمت جهانی گاز طبیعی مایع تاثیر می‌گذارد و منجر به نوسانات قیمت در اروپا می‌شود. نقش اسرائیل در این معادله گازی در حال تحول، محوری است. اسرائیل طی دو دهه گذشته از واردکننده گاز به صادرکننده، با دستور توقف تولید گاز طبیعی در سکوی "تامار" در میانه درگیری ها، در معرض تهدید قرار گرفته است. ناظران می‌گویند با آغاز تنش در سرزمین‌های اشغالی، صادرات گاز اسرائیل به مصر که تا هفته گذشته روزانه ۸۰۰ میلیون فوت مکعب بود، به دلیل توقف تولید در سکوی «تمار» با کاهش قابل توجهی به حدود ۶۵۰ میلیون فوت مکعب در روز رسیده است. در حالی که فعل و انفعال‌های اکتشافی اسرائیل چشم انداز انرژی این بازیگر را متحول کرده، اما این گزاره به طور غیرمستقیم عرضه گاز اروپا را نیز تقویت کرده، به خصوص به این دلیل که قاره سبز در جستجوی جایگزین‌هایی برای گاز روسیه است. گزارش تحلیلی اخیر گلدمن ساکس به سان زنگ خطر است و در مورد پیامد‌های احتمالی درگیری‌های جاری بر بخش‌های نفت و گاز جهانی هشدار می‌دهد.

برچسب ها: نفت ، قیمت نفت ، جنگ غزه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار