کد خبر: ۲۲۹۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
«تجارت آنلاین» از تداوم ناکامی‌ها برای پایان دادن به جنگ حماس و تل‌آویو گزارش می‌دهد؛
در بستر دودستگی‌ها عمیق میان قدرت‌های بزرگ در شورای امنیت، همچنان برداشتن نخستین گام‌ها برای حل بحران غزه عقیم و ناکام مانده است. با گذشت قریب به سه هفته از جنگ غزه، همچنان شورای امنیت در صدور قطعنامه در ارتباط با جنگ حماس و رژیم اسرائیل بی‌نتیجه مانده است.

انسداد در حل بحران غزه

گروه سیاسی: نخستین طرح جدی برای حل بحران غزه و کاهش سطح درگیری‌ها از سوی روسیه مطرح شد که با مخالفت صریح آمریکا و کشورهای غربی به نتیجه نرسید. اخیرا نیز گروه عربی در سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه‌ای را پخش کرد که خواهان برقراری آتش‌بس در نوار غزه است. همزمان روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا را رد کرد که تنها به درخواست برقراری آتش‌بس اکتفا کرده است‌. این منبع گفت، پیش‌نویس قطعنامه عربی که عصر روز سه شنبه توزیع شد خواهان تسهیل در ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه است و به شدت هرگونه تلاش برای اخراج اجباری غیرنظامیان فلسطینی را رد می‌کند. این پیش‌نویس بر لزوم ایجاد مکانیزمی برای تضمین حفاظت از مردم غزه براساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل تاکید دارد.

وقتی آمریکا مخالف کامل برقرار آتش‌بس است
در جلسه روز سه شنبه (دوم آبان) شورای امنیت پیرامون نوار غزه، وزیران خارجه عربستان، مصر، الجزایر و اردن از این شورا خواستند فورا برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه اقدام کند. فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری در نیویورک وضعیت غزه را فاجعه‌بار خواند و خواهان آتش‌بس فوری، ورود کمک‌های انسانی و پایان محاصره تحمیلی نوار غزه شد. سامح شکری، وزیر خارجه مصر هم خواهان برقراری آتش‌بس پایدار، توقف همه اشکال مجازات جمعی و اخراج اجباری غیرنظامیان فلسطینی شد و گفت، کشورش با نابودی مساله فلسطین مخالف است. اما این آمریکا بود و هست که به صورت یک‌جانبه تلا‌ش‌ها برای صلح را ناکام می‌گذارد. آمریکا با درخواست کشورهای دیگر برای برقراری آتش‌بس مخالفت می‌کند و تاکنون پیش‌نویس قطعنامه روسیه و برزیل توسط این کشور رد شده است.

پیش‌نویس قطعنامه آمریکا
در جدیدترین اقدام، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از شورای امنیت خواست، از پیش‌نویس قطعنامه جدیدی که کشورش آماده کرده، حمایت کند. بلینکن در جلسه شورای امنیت خواهان برقراری آتش‌بس انسانی شد تا کمک‌ها وارد غزه شود بدون اینکه حماس از آنها استفاده کند. وی خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط اسیران در نوار غزه شد. خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، آمریکا در پیش‌نویس قطعنامه خود بر حق همه در دفاع از خود تاکید دارد، خواهان پایبندی به قوانین بین‌المللی است و خواهان تعلیق حملات به دلایل انسانی است تا شرایط برای ورود کمک‌ها مهیا شود اما خواهان برقراری آتش‌بس نشده است‌.

مخالفت روس‌ها با تلاش واشنگتن برای تصویت قطعنامه مطلوب خود
پیش‌نویس قطعنامه آمریکا نیز به سرعت با مخالفت همراه شد. روس‌ها واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت، به شدت نیاز است که آتش‌بس فوری و بی‌قید و شرط میان دو طرف برقرار شود در حالی که در پیش‌نویس قطعنامه آمریکا این موضوع مطرح نشده است. وزیر خارجه مصر هم از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا انتقاد کرد و از تلاش‌ها برای صدور قطعنامه‌هایی که در آنها مطالبات برقراری آتش‌بس قید نشده، ابراز تعجب کرد. یک دیگر از نکات قابل توجه در پیش‌نویس یک قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره جنگ غزه که قرار بود روز سه‌شنبه درباره آن رای‌گیری شود، به نام ایران اشاره‌ای نشده است که ادعا می‌شود «حامی اصلی» حماس و حزب‌الله لبنان است. فاکس نیوز در این باره گزارش داد، نسخه اولیه پیش‌نویس این قطعنامه از ایران می‌خواست
«تامین مالی گروه‌های تروریستی را متوقف کند». در این نسخه آمده بود که «ایران باید صادرات تسلیحات و تجهیزات مرتبط را به شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی از جمله حماس، متوقف کند که صلح و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند.» یک سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل دلیل حذف شدن ایران از پیش‌نویس این قطعنامه را روسیه عنوان کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار