کد خبر: ۲۲۹۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۴
«تجارت آنلاین» آخرین معادلات میدانی جنگ غزه را بررسی کرد؛
رژیم صهیونیستی دیروز –دوشنبه- اولین ناکامی بزرگ در عرصه حمله زمینی به نواز غزه را تجریه کرد. پس از پند هفته وعده، نخسیتن تحرک جدی ارتش این رژیم در سه کیلومتری ورود به نوار غزه با ناکامی مواجه شد تا فشارها بر دولت جنگ تل‌آویو بیش از بیش افزایش پیدا کند.

زمین‌گیر شدن ارتش صهیونیستی در نفوذ به عمق غزه

گروه سیاسی: در بیست و چهارمین روز جنگ غزه، تعداد شهدای غزه به ۸۳۰۶ تن افزایش یافت که از این میان ۳۴۵۷ تن کودک و ۲۱۳۶ تن زن هستند، در حالی که تعداد زیادی از شهدا زیر آوار هستند و نیروهای اشغالگر ۹۰۸ کشتار را در غزه مرتکب شده‌اند. طبق گزارش وزارت بهداشت غزه، تعداد مجروحان نیز به ۲۱ هزار و ۴۸ تن رسیده است. وزارت بهداشت غزه افزود: ۱۹۵۰ گزارش درباره مفقودان زیر آوار دریافته کرده‌ایم که ۱۰۵۰ مورد مربوط به کودکان است.

ناکامی رژیم صهیونیست در پیشروی به سوی غزه
منابع فلسطینی، ظهر دیروز (دوشنبه)،‌ از نفوذ تانک‌های رژیم صهیونیستی به جنوب شهر غزه خبر دادند. شبکه «المیادین» به نقل از خبرنگار خود در اراضی اشغالی فلسطین خبر داد تانک‌های اسرائیلی به جاده «صلاح الدین» در جنوب شهر غزه نفوذ کرده‌اند. جاده صلاح الدین ۳ کیلومتر از دیوار مرزی غزه فاصله دارد و یک منطقه غیرمسکونی و تنها یک زمین کشاورزی خالی‌ از سکنه است. منابع محلی فلسطین می‌گویند نیروهای رژیم صهیونیستی در تلاش برای قطع محور شمالی نوار غزه از محور جنوبی هستند. لحظاتی بعد پایگاه خبری «شهاب» گزارش داد رزمندگان «کتائب القسام» تانک‌های اسرائیلی هدف حمله قرار دادند و این تانک‌ها بعد از ۱۰ دقیقه به سمت شرق عقب‌نشینی کردند.
منابع شهاب در ادامه گزارش دادند: خلاصه آنچه اتفاق می‌افتد این است که ارتش رژیم اشغالگر در حال یک تلاش دوباره برای تهاجم جدید در نزدیکی مرز است و این رژیم به مکانی رسید که در جنگ سال ۲۰۱۴ به آنجا رسیده بود و در آن زمان نیز در عملیات زمینی شکست خورده بود. ویدئویی نیز در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره شلیک تانک رژیم صهیونیستی به یک خودرو غیرنظامی در غزه منتشر شده است. خبرگزاری شهاب خبر داد نیروهای مقاومت به این تانک که به خیابان صلاح الدین نفوذ کرده بود، شلیک و آن را مجبور به عقب‌نشینی کردند. پیشتر و در پی ضربات بی‌سابقه حماس و گروه‌های مقاومت فلسطین به صهیونیست‌ها، مقامات رژیم اشغالگر اعلام کردند در حال تدارک یک حمله گسترده زمینی به غزه با هدف نابودی حماس هستند. «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در یکی از آخرین اظهارنظرهای خود گفت این حمله در ۳ مرحله برای نابودی زیرساخت‌ها، نابودی حماس و ایجاد یک سیستم امنیتی جدید در غزه اجرا خواهد شد.

افزایش درخواست‌ها برای آتش‌بس در غزه
همزمان با افزایش گرایش رژیم صهیونیستی به افزایش حملات به غزه، درخواست‌ها برای آتش‌بس در سطح جهانی به شدت در حال افزایش است. منابع مطلع دیپلماتیک به «سی‌ان‌ان» گفتند که امارات متحده عربی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد خواست که پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای آتش بس فوری انسان دوستانه و ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه را بررسی کند.پیش از این در ماه گذشته، آمریکا قطعنامه‌ای درباره آتش بس فوری در غزه را وتو کرده بود. درحال حاضر امارات تنها کشور عربی است که در شورای امنیت سازمان ملل عضویت دارد.
علاوه بر امارات متحده عربی، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور رئیس‌جمهور مصر در جریان گفت‌وگی تلفنی با جو بایدن همتای آمریکایی خود، بر موضع مصر مبنی بر ضرورت دستیابی به آتش‌بس انسانی فوری به منظور ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم نوار غزه تأکید کرد. السیسی همچنین تأکید کرد که مصر هرگز اجازه کوچاندن فلسطینیان از نوار غزه به اراضی مصر را نخواهد داد و بایدن نیز مخالفت آمریکا با کوچاندن فلسطینیان به خارج از سرزمینشان را اعلام کرد. این موضع‌گیری‌ها در ارتباط با آتش‌بس در جنگ غزه، در شرایطی است که مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کردو خواستار آتش‌بس شد.

افزایش بی‌سابقه حملات به نتانیاهو
در ادامه اصرار رژیم صهیونیستی برای افزایش حملات به نواز غزه، حملات رسانه‌ای و سیاسی به نتانیاهو در سطحی گسترده افزایش پیدا کرده است. در همین راستا، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» دیروز (دوشنبه) سندی را فاش کرد که در سال ۲۰۱۶ وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی آن را به نتانیاهو ارائه کرد مبنی بر اینکه حماس قصد دارد جنگ آتی را به داخل اراضی اشغالی بکشاند، شهرک‌های صهیونیستی را آزاد و صهیونیست‌ها را به اسارت بگیرد اما مقامات سیاسی و امنیتی رژیم آن را جدی نگرفتند. این افشاگری پس از آن صورت گرفت که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار پستی سرویس‌های امنیتی این رژیم را مسئول شکست در برابر عملیات «طوفان الاقصی» دانست و مدعی شد، هیچ گونه هشداری درباره وضعیت خطرناک نوار غزه دریافت نکرده است. در سطحی دیگر، وبسایت عبری زبان «واللا» در گزارشی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را مقصر اصلی شکست در مقابل مقاومت فلسطین دانسته و خواستار کناره گیری وی از سمتش شد. این رسانه نوشت: او (نتانیاهو) به گونه‌ای صحبت می‌کند که گویی در یک کمپین انتخاباتی سخنرانی می‌کند، وی باید مسئولیت اتفاقات رخ داده را بر عهده بگیرد. ما در حال حاضر نمی‌توانیم نتانیاهو را به عنوان نخست وزیر بپذیریم؛ نتانیاهو فاقد صلاحیت است.
در سطحی دیگر، نشریه «وال استریت ژورنال» دیروز (دوشنبه) به نقل از منابعی در حزب لیکود به ریاست نتانیاهو نوشت که اعضای این حزب معتقد هستند که جنگ و بحران در نوار غزه، باعث پایان یافتن عمر سیاسی نتانیاهو خواهد شد. طبق این گزارش، اعضای حزب نتانیاهو باور دارند که او اکنون فقط برای بقای سیاسی خود در رژیم موقت صهیونیستی جنگ با نوار غزه را ادامه می‌دهد اما برای مدت زیادی در قدرت باقی نخواهد ماند. اعضای لیکود به این نشریه گفتند، نتانیاهو در مدت زمان ۳۵ ساله حضور در قدرت، چهره‌ای تقابل‌طلب از خود نشان داده و سعی کرده به همه بگوید آماده جنگ با نه تنها گروه‌های مقاومت فلسطینی بلکه با ایران و کشورهای دیگر است. در ادامه این گزارش، یک عضو ارشد حزب لیکود می‌گوید که تشدید جنگ با نوار غزه برای نتانیاهو به معنی پایان عمر سیاسی خواهد بود و افراد انگشت‌شماری در فلسطین اشغالی به غیر از این اعتقاد دارند.

طرح تل‌آویو برای مدیریت غزه پس از جنگ
منابع رسانه‌ای از محتوای سند مهم و محرمانه اطلاعات رژیم صهیونیستی برای مرحله پساجنگ در غزه پرده برداشته‌اند. بر اساس این سند که توسط روزنامه عبری «هاآرتص» منتشر شده است، رژیم صهیونیستی برای تخلیه نوار غزه ابتدا به کمپ‌ها و سپس به مکان‌های دائمی که در سینای شمالی ایجاد خواهد شد، تلاش خواهد کرد. طبق این گزارش، این سند شامل دستورالعملی برای ایجاد یک «منطقه بسته» به مساحت چندین کیلومتر در داخل خاک مصر و عدم اجازه بازگشت به ساکنان آن به نزدیکی مرز فلسطین اشغالی است.
وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی وجود این سند را تایید کرد، اما یکی از مقامات دخیل در طرح این ایده گفت: «انتظار نمی‌رود کابینه تصویب این پیشنهاد را بررسی کند.» مقامات رژیم صهیونیستی پیش از این، ایده کوچاندن ساکنان نوار غزه به صحرای سینای مصر را مطرح کرده بودند، اما با مخالفت قاطع دولت مصر مواجه شدند. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر ۲۶ مهر در سخنانی در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در قاهره تاکید کرد که کشورش اجازه از بین بردن مساله فلسطین را نخواهد داد و مخالف کوچاندن ساکنان نوار غزه است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار