کد خبر: ۲۲۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۶
«عبدالرضا فرجی‌راد» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با «تجارت آنلاین» مطرح کرد؛
همزمان با آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل علیه نوار غزه، این روزها فشارها بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به شدت در حال افزایش است. به‌گونه‌ای که انتظار می‌رود نتانیاهو هم در مدیریت جنگ غزه و هم در وضعیت پساجنگ روزهای دشواری را سپری کند.

دولت نتانیاهو سقوط خواهد کرد

گروه سیاسی: وزارت بهداشت غزه دیروز سه‌شنبه ۳۱ اکتبر، اعلام کرد که تعداد شهدای نوار غزه به ۸۵۲۵ نفر رسیده است که ۳۵۴۲ تن آن‌ها کودک، و ۲۱۸۷ نفرشان زن هستند. براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «الجزیره»، سخنگوی وزارت بهداشت غزه افزود که نظامیان ارتش رژیم اشغالگر صبح امروز بیمارستان «الصداقه» ترکیه را هدف حملات خود قرار دادند. در سوی دیگر ماجرا، سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر قدس از افزایش تلفات نظامی این رژیم به 315 نفر خبر داد و گفت که نبرد سختی در غزه جریان دارد.
در ارتباط با آخرین تحولات میدانی نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در صفحه ایکس خود (توئیتر سابق) نوشت: «ما در اوج نبرد هستیم و برای خودمان یک هدف واحد یعنی نابودی توانایی‌های نظامی و اداری حماس تعیین کرده‌ایم و این کار را با برنامه انجام خواهیم داد. مرحله اول به پایان رسیده و مرحله دوم که حمله هوایی است همچنان ادامه دارد و جنگ اکنون با توسعه حمله زمینی در غزه وارد مرحله سوم شده‌ است؛ ارتش ما این مرحله را با گام‌های محکم و حساب شده خواهد برداشت و به شکل برنامه‌ریزی شده پیش خواهد رفت». با تمام این تفاسیر، «تجارت آنلاین» به منظور پی‌گیری جدیدترین ابعاد جنگ غزه با عبدالرضا فرجی‌راد، کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد ژئوپلیتیک گفت‌وگو داشته است.

مواضع قدرت‌های غربی شرم‌آور و مواضع چین و روسیه ناکافی است
عبدالرضا فرجی‌راد، در ارزیابی خود از مواضع بازیگران مهم فرامنطقه‌ای در دو جبهه غرب و شرق در قبال تحولات جنگ غزه اظهار داشت: «متاسفانه در سطح کلان واکنش‌های بین‌المللی چندان با حجم جنایات صورت گرفته متناسب نبوده است. نکته قابل تامل این است که این موضوع از سوی بازیگرانی است که خود را مدعی دفاع از حقوق بشر می‌دانند. متاسفانه قدرت‌های غربی اعم از آمریکا و اروپا با در پیش گرفتن موضعی رئالیستی، هر گونه جنایات و حملات رژیم صهیونیستی را توجبه می‌کنند. در تحلیل رفتار آن‌ها می‌توان گفت هدف هر وسیله‌ای را توجیه می‌کند. در آینده اگر اروپایی از موضع حقوق‌بشری بخواهند از هر کشوری انتقاد کنند، با مشکل مواجه خواهند شد. این کشورها در جریان جنگ غزه نشان دادند که مسائل حقوق بشری برای آن‌ها صرفا یک ابزار اعمال فشار برای رسیدن به خواسته‌هایشان است. حتی برخی از کشورهای غربی به اندازه‌ای پیش رفتند که حتی اگر اسرائیل اعلام آتش‌بس می‌کرد، آن‌ها حاضر به پذیرش آن نبودند.»
وی افزود: «در رابطه با شرق نیز باید اظهار داشت کهچین نسبت به گذشته مواضع مثبت‌تری اتخاذ کرد. پکن مناسبات نسبتا محکمی با اعراب و اسرائیل داشت. چینی‌ها در مرحله او تلاش کردند مواضع خود را با اعراب هماهنگ کنند. هر چه عربستان مطرح می‌کرد از سوی چین نیز همان تکرار می‌شد. به روایتی می‌توان چنین گفت که مقامات پکن میان اعراب و اسرائیل، منافع خود را در نزدیکی و همراهی با جهان عرب دیده‌اند. در کنار چین، روس‌ها نیز از ابتدای آغاز جنگ تا کنون بر ضرورت آتش‌بس تاکید کرده‌اند. این در شرایطی است که مسکو و تل‌آویو روابط بسیار نزدیکی را ازدیرهنگام با یکدیگر داشته‌اند اما موضعی که آن‌ها اتخاذ کردند،تقریبا درنزدیکی و همدلی با فلسطین قرار داشت. با این وجود باید توجه داشت که روس‌ها در عرصه میدانی همچنان چندان ضد منافع اسرائیل اقدام نکرده‌اند. آن‌ها در سوریه امکان هر گونه اقدام نظامی علیه اسرائیل را مسدود کرده‌اند که این خود برای تل‌آویو به عنوان کنشی مثبت قابل بازخوانی است.»

رهبران غربی در حمایت از جنگ غزه به شدت تحت فشار شهروندان هستند
این استاد ژئوپلتیک در بخشی دیگر از گفته‌های خود در ارتباط با افزایش مواضع ضد جنگ در کلیت جهان غرب و داخل و اسرائیل اظهار داشت: «نتانیاهو بدون اجازه و چراغ سبز آمریکا هیچ‌گاه عملیات زمینی را اجرایی نمی‌کرد. آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی هیچ‌گونه باوری به آتش‌بس و پایان جنگ در غزه ندارند. حتی آن‌ها به طور جدی هواخواه گسترش جنگ هستند. در مقطع کنونی نیز بر خلاف دوران ریاست جمهور بوش پسر و دونالد ترامپ هماهنگی و هم‌رایی‌ جدی‌ای میان آمریکا و اروپا وجود دارد. تقریبا هر دو قطب موافق حملات دولت جنگ اسرائیل هستند. اگر کشوری یا سازمانی همانند اتحادیه‌ اروپا، موضعی در مخالفت با گسترش جنگ و حمایت از آتش‌بس اتخاذ می‌کند، بیشتربه دلیل فشارهای داخلی ‌است که شهروندان اروپایی اعمال می‌کنند. تظاهرات مردمی شهروندان در اروپا و آمریکا، در مخالفت از جنگ بر نرمش سیاست‌مداران در رویکردهایشان اثرگذار بوده است اما باید به این واقعیت توجه داشت که در عمل آن‌ها همچنان حامی تداوم جنگ و مخالف آتش‌بس هستند.»وی افزود: «حماس اقدامی را انجام داده و قریب به 1500 نفر قربانی آن شده‌اند اما این بدین معنا نیست که برای تلافی آن عمل متقابلی در سطح کنونی صورت بگیرد. این‌که در سطح کنونی، از یک سو دیپلماسی از دستور کار خارج شود و از سوی دیگر، هر نوع مجازات و کشتار شهروندان فلسطینی مجاز و مشروع قلمداد شود غیرقابل باوراست. پس از قریب به چند دهه مطالعه روی مسائل اروپا و شناخت میدانی از این جوامع، مواضع کشورهای غربی در حمایت از جنایات اسرائیل، غیر قابل باور است.»

نتانیاهو در معرض دادگاهی به اتهام خیانت قرار دارد
این کارشناس مسائل بین‌الملل، در بخشی دیگر از اظهارات خود در ارتباط با افزایش فشارهای داخلی در اسرائیل بر نتانیاهو در موضوع ادامه جنگ تاکید کرد: «تجربیات تاریخی نشان می‌دهد که هرگاه موج انتقادات از یک دولت افزایش پیدا کند، آن دولت به سمت سرنگونی پیش خواهد رفت. در مقطع کنونی نیز قابل پیش بینی است که نتانیاهو جریان‌های یهودی ارتدوکس حاضر در دولت او با مشکلات عدیده‌تری در آینده مواجه شوند.
نتانیاهو و حامیان‌اش تلاش دارند مساله گروگان‌ها را به عملکرد حماس و اقدام این گروه ارتباط بدهند. این در شرایطی است که قبل‌تر به دلیل موضوع اصلاحات قضایی این دولت به شدت مورد انتقاد اپوزیسیون بود. حتی قبل‌تر موضوع ضرورت محاکمه نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به شکل جدی مطرح بود. در وضعیت جدید نیز بر خلاف تبلیغات دولت، بخش عمده شهروندان اسرائیلی (قریب به 80 درصد) دولت را مقصر موضوع گروگان‌های اسرائیلی می‌دانند و کنش حماس. به طور قطع دولت نتانیاهو، سقوط خواهد کرد اما او در تلاش است تا با اشغال غزه رویکرد مردم را تغییر دهد. در واقع، او می‌خواهد به همه‌ این نکته را بقبولاند که دولت نقشی در شکست و حوادث اخیر نداشته است. او با حمله به غزه تلاش دارد ذهن افکار عمومی را از محاکمه خود دور کند اما بر خلاف این رویکرد دادگاهی شدن نتانیاهو در آینده به اتهام "خیانت" قابل پیش‌بینی است.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار