کد خبر: ۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸

روز سه شنبه وزیر اطلاعات برای پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهارستان رفت که توضیحات او نمایندگان را قانع کرد. اما آنچه در این نوشتار مدنظر است، صرفا آنچه در مجلس گذشت نیست بلکه حوزه کلی مجموعه وزارت اطلاعات است که عملکرد آن آرامش و امنیت را برای کشور به ارمغان آورده است.در مورد سخنان آقای علوی نکته بارزی که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و نشاندهنده جاری شدن نگرش نوینی در این وزارتخانه است، تاکید وزیر اطلاعات بر این موضوع بود که " وزارت اطلاعات، بيهوده با آبروي افراد بازي نمي‌کند". این نگرش نوین می تواند جنبه مردمی بودن وزارت اطلاعات را تقویت کرده و زمینه مساعدی برای ایفای وظایف این وزارتخانه در جهت تامین آسایش، امنیت و آرامش در مردم فراهم کند. وزارت اطلاعات ایران همواره در بین نهادهای امنیتی در منطقه جایگاه ویژه ای داشته و از اقتدار خاصی برخوردار بوده است. این جایگاه ویژه که از اقتدار آن سرچشمه می گیرد، وقتی با ویژگی مردمی بودن و تقویت پیوند امنیتی با جامعه همراه شود کارآمدی و اقتدار این وزارتخانه را به مراتب افزایش خواهد داد و آنگاه اقتداری شکل می گیرد که حاصل قدرت به تنهایی نیست، بلکه نتیجه اقناع است؛ کمااینکه طی مقاطع مختلف وزارت اطلاعات گامهای بلندی در جهت نیل به این هدف برداشته که حاصل آن را در حفظ آرامش و امنیت کشورمان، در میان موجهای فراوان ناامنی در کشورهای منطقه شاهد هستیم. اگر به وضعیت کشورهای منطقه نگریسته شود، از افغانستان و پاکستان در شرق تا عراق در غرب، و کمی آن سوتر، در سوریه، روزی نیست که خبری از درگیری و انفجار و تلفات یا تجاوز به مرزها شنیده نشود. اما ایران، در شرایطی که بر خلاف کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مطیع آمریکا نیست تا پایگاههای نظامی غرب از امنیت آن دفاع کند و در عین حال، همواره تلاش کرده نقشی مستقل در معادلات بین المللی ایفا کند، به جزیره ای از ثبات و امنیت در بین این همه جنگ و ناآرامی تبدیل شده است که این را مرهون تلاشهای نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور و بویژه سربازان گمنام امام زمان (عج) هستیم که با هوشمندی، ظرافت، کار علمی و البته اقتدار، همچون چشمانی تیزبین، فعالیتهای گروههای معاند و گروهکهای ضد نظام و عناصر داخلی و خارجی آن را رصد می کنند و در موعد مقرر با آنها برخورد لازم را به عمل می آورند. هنوز چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی توسط نیروهای وزارت اطلاعات را از یاد نبرده ایم. دستگیری ریگی با چنان ظرافت و دقتی صورت گرفت که خودش هم متوجه نشد در کدام قسمت از محاسبات خود دچار اشتباه شده بود که به دام افتاد و حتی تا چند روز پس از دستگیری ریگی هم برخی باور نمی کردند دستگیری چنین فردی که عامل بسیاری از خونریزیها در شرق کشور بود، بدون آنکه قطره ای خون از بینی کسی بریزد ممکن شده باشد. از این دست نمونه ها بسیار است که موجب شده ایران به جزیره ثبات و امنیت، در میانه دریایی از ناامنی ها، شرارتها و انفجارها تبدیل شود. بیهوده نیست که کارکنان وزارت اطلاعات توسط رهبر معظم انقلاب اسلامي به الماس تشبيه تشبیه شده اند. مقام معظم رهبری در روز ششم تیرماه سال 1385 در دیدار اعضای وزارت اطلاعات با ایشان فرمودند: «شما ايستادگي كرديد، ايستاديد، اين خيلي مهم است، يعني وزارت اطلاعات ماند، مثل الماس زير فشارها طاقت مي‌آوَرَد، اگر ذغال بوديد، پودر شده بوديد، اما شما الماس هستيد، محكم ايستاديد، از اين روحيه الماس‌گون هر چه مي‌توانيد استفاده كنيد. اين را در راه خدا به كار ببريد».

و بازخوانی فرمایش حضرت امام خمینی (ره) درباره وزارت اطلاعات، نشانه ای روشن از اهمیت این وزارتخانه در جمهوری اسلامی است که علاوه بر انکه نشاندهنده حرکت وزارت اطلاعات در مسیر صحیح ترسیم شده از سوی امام است، می تواند فصل الخطابی برای مدیران و کارکنان این مجموعه و عاملی برای حفظ آرامش و اطمینان مردم به این وزارتخانه باشد که در جهت آرامش و امنیت مردم از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند:

«تمام کسانى که در این وزارتخانه هستند باید در هیچ گروه و حزبى نباشند. وابستگى به گروهها، وابستگى فکرى و عملى مى‏آورد و این با کار شما منافات دارد. باید همه شما بیطرفِ بیطرف باشید؛ دشمنى، دوستى، آشنایى و غریبى در کار نباشد. این کار خطرش بسیار است، آن طرف هم چون اسلام‏ است اجرش زیاد است. باید فکر کنید که اگر امروز مطلبى را مخفى کردید، فردا چه مى‏کنید. عالم- چه براى آن که عالم را مى‏خورد و چه براى درویش- مى‏گذرد، باید به فکر فردا بود. مبادا کسى پیدا شود و از روى اغراض و گرایشها عمل کند که این کار هم براى خودش خطرناک است و هم براى مردم. در مرحله اول، خطر براى خود انسان دارد، ولى انسان غافل است. داخل شدن در گروهى طبعاً یک نوع گرایش به آن گروه به وجود مى‏آورد که با کارهایى که شما مى‏خواهید انجام دهید، منافات دارد. باید افراد اطلاعات مستقل، منزه و متقى باشند. من امیدوارم که شما همین طور باشید و دوستانتان را موعظه کنید که مبادا تندروى کنند. مبادا به خاطر تنداندیشى، یک بیچاره ‏اى بی‌جهت گرفتار شود».صحیفه امام؛ج۱۹؛ص۱۷۹


برچسب ها: اطلاعات ، مجلس ، نگرش
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار