کد خبر: ۲۳۰۱۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲
معاون وزیر جهاد کشاورزی در پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی:
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی با شعار "کتاب، دانایی و توانایی کشاورزی" مهمترین هدف بخش کشاورزی را دستیابی به امنیت غذایی پایدار دانست و گفت: مهمترین مولفه دستیابی به آن دانش بنیان شدن بخش کشاورزی در راستای افزایش بهره‌وری است.

۲۵ درصد تولیدات علمی كشور در بخش كشاورزی متعلق به سازمان تات است

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی با شعار "کتاب، دانایی و توانایی کشاورزی" مهمترین هدف بخش کشاورزی را دستیابی به امنیت غذایی پایدار دانست و گفت: مهمترین مولفه دستیابی به آن دانش بنیان شدن بخش کشاورزی در راستای افزایش بهره‌وری است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات؛سید مجتبی خیام نکویی با اشاره به اهمیت دانش علمی در بخش کشاورزی افزود: تولیدات علمی و فناورانه بخش کشاورزی باید در راستای دانش بنیان شدن بخش کشاورزی باشد.

وی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری ریشه در تولیدات علمی و فناورانه دارد،ادامه داد: تولیدات علمی ایران در بخش کشاورزی امسال از رتبه ۱۵ در سطح بین‌المللی به رتبه ۱۳ ارتقا یافته است که بیش از ۲۵ درصد تولیدات علمی کشور در بخش کشاورزی متعلق به سازمان تات است .

خیام نکویی با اعلام اینکه بیش از ۱۰ هزار هیئت علمی در بخش کشاورزی فعالیت می کنند، گفت:از این تعداد دو هزار نفر در سازمان تات مشغول هستند، که با حضور این تعداد اعضای هیئت علمی انتظارات تولیدات علمی در بخش کشاورزی در کشور از سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی بیشتر است.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که ایران هم‌اکنون دارای رتبه نخست تولیدات علمی در خاورمیانه است، اظهار کرد: برای دستیابی به جایگاه علمی ایران که در سند چشم‌انداز هدفگذاری شده است، باید سرعت تولیدات علمی از نظر کمی و کیفی افزایش یابد.

وی گفت : باید همه تولیدات علمی خود را در پایگاه های علمی اسکوپوس، وب آو ساینس و گوگل اسکولار نمایه سازی کنیم.

خیام نکویی با اعلام اینکه ۲۰ در صد تولیدات علمی پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس است، افزود: ۲۵ درصد مجلات علمی کشور در بخش کشاورزی نیز حاصل همکاران این سازمان است.

رئیس سازمان تات با اشاره به اینکه موفقیت های بزرگ در کشاورزی بدون استناد بر پایه‌های علمی دقیق و مرجعیت علمی امکان‌پذیر نخواهد بود، بر افزایش تولیدات علمی و فناورانه بخش کشاورزی تاکید کرد وگفت: این تولیدات باید منجر به حل چالش‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی کشور شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تجلیل از دانشمندانی که تولیدات اثر بخش علمی در بخش کشاورزی دارند گفت: تولیدات علمی دانشمندان و محققان از دانشگاه‌های سراسر کشور باید مستقیماً جهت بهره برداران وارد بخش کشاورزی شود.

خیام‌نکویی افزود: مهمترین چالش ما، مجلات ترویجی هستند و باید بتوان یافته‌های علمی را با زبان گویا به کشاورزان منتقل کرد.وی درباره دیگر افتخارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ۱۴ دانشمند حوزه کشاورزی‌مان به لحاظ تولیدات علمی، جزو دانشمندان ۲ درصد دنیا معرفی شده‌اند و تولیدات علمی‌شان قابل رقابت با تولیدات جهانی است.

رئیس سازمان تات با تاکید بر ارتقا جایگاه مجلات ترویجی در نظام آموزش عالی کشورافزود: ۳۰۰ هزار مستند علمی و ۱۱۰ کتابخانه علمی در سازمان تات جهت بهره‌برداری محققان موجود است و از 900 کتابی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است، 280 عنوان داوری شده که از این تعداد 44 درصد مربوط به تولیدات سازمان ترویج است.

وی با اعلام اینکه نقش سازمان تات در تولیدات بخش کشاورزی بی‌بدیل است،اظهار کرد: پیوستن ایران به معاهدات شانگهای فرصت ارزشمندی برای دستیابی به محوریت مرجعیت علمی در برخی حوزه ها خصوصاً بخش کشاورزی است.

خیام نیکویی با اعلام اینکه ۶ پایگاه اطلاعاتی و یک موتور جستجو در سازمان تات موجود است گفت: سالانه ۴ میلیون نفر در بخش کشاورزی از موتور جستجوی سازمان تات استفاده می‌کنند.

وی در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی در سازمان تات گفت: با سازماندهی و هدایت ظرفیت‌ها در بخش تکشاورزی ضمن کسب مقام اول منطقه در تولیدات علمی باید به جایگاه واقعی در تولید محصولات راهبردی نیز برسیم.

رئیس دفتر مرکزفناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی سازمان تات نیز از معرفی ناشر برتر برای نخستین بار در پنجمین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی خبر داد.

فرازمند گفت: از سال ۹۸ سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی متولی برگزاری هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی در سطح کشور شد.

 وی با اشاره به معرفی ناشر برتر برای نخستین بار در این دوره گفت: در فراخوان سال جاری بیش از ۵۰ موسسه، دانشگاه و مرکز شرکت کردند.

 فرازمند از سیر صعودی کتب ارسالی در سال جاری خبر داد و گفت: امسال ۱۵۱ عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شده است که در این دوره ۲ کتاب برتر و یک کتاب شایسته تقدیر و معرفی خواهد شد. گفتنی است در این مراسم از کتاب‌ها، مجلات علمی، مجلات ترویجی، آثار ترویجی و ناشران برتر با اهدای لوح، تقدیر شد.

رییس سازمان تات با بیان اینکه کشور ما هیچگونه کاستی برای مرجعیت علمی در حوزه کشاورزی ندارد، گفت: در حال حاضر برخی کشورهای مطرح اروپایی در خصوص مبارزه با بیماری‌های گیاهی از ما کمک میگیرند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تات؛ سید مجتبی خیام نکویی با بیان اینکه کشور در حوزه کشاورزی پیشرفت‌های بسیاری دارد و می‌تواند به زودی به مرجعیت علمی در این حوزه تبدیل شود، ادامه داد: رشد علمی کشور در طول سال‌های گذشته نشان داده که مطالبه مقام معظم رهبری برای مرجعیت علمی کشور مطالبه عملی است و قابلیت تحقق آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه در مقاطعی رشد 11 برابری تولیدات علمی را نسبت به آمار جهانی داشته ایم، افزود: اما آنچه که اهمیت دارد نگهداشت و ارتقا مرجعیت علمی است که در این خصوص نیازمند برنامه ریزی‌های منسجم و هدفمند هستیم که با تمهیدات و تجدید نظر در برخی راهبردها محقق می‌شود.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به روابط بین‌المللی در حوزه کشاورزی بیان کرد: در حوزه کشارزی شرایط خوبی نسبت به کشورهای منطقه داریم و در برخی زیر مجموعه‌های حوزه کشاورزی شرایط بهتر است و ارتباط خوبی با بسیاری از کشورهای آسیایی به خصوص کشورهای همسایه وجود دارد.

خیام نکویی تصریح کرد: به جز کشورهای منطقه‌ای و همسایه در یک سال اخیر ارتباط نزدیکتری با کشورهای روسیه و چین داشته‌ایم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: برخی کشورهای اروپایی همچون ایتالیا که با ما همکاری نداشتند و حتی ایمیل‌های ما را پاسخ نمیدادند هم‌اکنون که ما پیشرفت‌های خوبی در مبارزه با جاروک داشتیم متقاضی شدند و از ما کمک می‌گیرند. این موضوع نشان می‌دهد ما برای مرجعیت شدن هیچگونه کاستی از لحاظ علمی وجود ندارد.حسین جعفری معاون پژوهش و فناوری سازمان تات

نام:
ایمیل:
* نظر: