کد خبر: ۲۳۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایری ایران از افزایش سرمایه تشکلهای عشایری خبرداد.
کرمعلی قندالی شامگاه سه شنبه در نشست شورای عشایر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه یکی از مصوبات سال گذشته شورای عالی عشایر اختصاص 500 میلیارد ریال به عنوان سرمایه تشکلها بود، گفت: این مصوبه در مرحله ارائه به هیات دولت است که در صورت تصویب به صورت بلاعوض پرداخت خواهد شد .
وی همچنین اعلام کرد: بر اساس ماده 20 قانون بودجه سال 94 هم یکهزار میلیارد ریال برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش تسکلهای عشایری در نظر گرفته شده است.
قندالی با اشاره به اینکه برنامه راهبردی عشایر در افق 1404 در مقیاس استانی و ملی تهیه شده و به عنوان نقشه راه مد نظر است ، بر تعامل دستگاه های اجرایی استانها برای اجرای این نقشه راه تاکید کرد .
وی با بیان اینکه در زمینه تحصیلات متوسطه و دانشگاهی در مناطق عشایری افت داریم ، گفت: طرح ملی ارتقای سطح سواد به زودی به شورای عالی عشایر کشور ابلاغ می شود.
قندالی ، توسعه بیمه دام به عنوان سرمایه عشایر را از اولویت های سازمان امور عشایر عنوان کرد و گفت: درصدد کاهش فاصله تولید و عرضه محصولات عشایر با استفاده از توان تشکلها هستیم.
وی با بیان اینکه هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی و یک خاستگاه اقتصادی است، گفت: عشایر درس آموز محیط زیست هستند و هیچ گاه تمایلی به بهره برداری بیش از حد از مراتع نداشته اند مگر اینکه حفظ جان مطرح بوده باشد .
قندالی گفت: برای کاهش استفاده از مراتع درصدد سوق دادن عشایر به درآمدزایی از بخش گردشگری و کشت گیاهان دارویی هستیم.
وی اعلام کرد: جامعه یک میلیون و 200 هزار نفری عشایری کشور با 1.6 درصد جمعیت کشور 28 درصد دام سبک و 35 درصد صنایع دستی کشور را تولید می کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: تا کنون 50 هزار خانوار عشایری کشور معادل 25 درصد جمعیت عشایر تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر قرار گرفته اند.
قندالی با اشاره به جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری عشایر در قالب 214 هزار خانوار، افزود: پنج میلیون از 24میلیون واحد دامی عشایر هم بیمه هستند .
وی از تهیه طرح زنجیره تولید تا عرضه محصولات عشایر خبرداد و گفت: با استفاده از توان تشکل های عشایری درصدد پیاده کردن این طرح هستیم.
قندالی اعلام کرد در سال جاری یکهزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای این طرح اختصاص یافته است .
وی هدف از اجرای این طرح را کاهش فاصله تولید و تقاضا دانست و افزود: تشکل های عشایری در این طرح نقش اصلی را دارند .
قندالی با اشاره به اینکه اسکان عشایر داوطلبانه است ، گفت: تا کنون 85 هزار خانوار عشایر اسکان یافته اند و در چشم انداز برنامه ششم توسعه هم اسکان 35هزار خانوار دیگر پیش بینی شده است .
وی با اشاره به تصویب طرح ویژه فرهنگی و مذهبی در شورای عالی عشایر برای اعتلای فرهنگی این قشر زحمت کش ، گفت: وظایف 17 دستگاه فرهنگی در رابطه با اجرای این طرح مشخص شده و بزودی ابلاغ می شود .
وی با اشاره اینکه آیین نامه ساماندهی عشایر در سال 84 تصویب و ابلاغ شده است ، از اجرا نشدن آن پس از 10 سال خبرداد و گفت: این در حالی است در این آیین نامه وظایف همه دستگاه ها مشخص شده است .
قندالی خشکسالی و متعادل نبودن دام و مرتع را از چالش های عمده زندگی عشایری دانست و گفت : به همین منظور درصدد سوق دادن عشایر به درآمد زایی از گردشگری و کشت گیاهان دارویی هستیم .
وی تصرف مناطق عشایری از جمله ایل راه ها را از دیگر مشکلات عشایر عنوان و اظهارامیدواری کرد: با به رسمیت شناختن ایل راه ها در مراجع رسمی، این چالش رفع شود .
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: عشایرایران 28 درصد دام و 35 درصد صنایع دستی کشور را تولید می کنند.
در حال حاضر 250 تشکل عشایری شامل اتحادیه ها و تعاونی های عشایری ، صندوق های توسعه عشایری و صندوق های خرد زنان در کشور فعالیت می کنند.


منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: