کد خبر: ۲۳۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
مالیات مفهومی است که از دیرباز وجود داشته و حکومت آن را برای مردم قرار داده است. در هر دوره، قوانین مربوط به مالیات و نحوه دریافت آن متفاوت بوده است به طوری که با گذشت زمان تمامی این موارد دست خوش تغییرات شده اند.

انواع مالیات در ایران کدام است؟

مالیات مفهومی است که از دیرباز وجود داشته و حکومت آن را برای مردم قرار داده است. در هر دوره، قوانین مربوط به مالیات و نحوه دریافت آن متفاوت بوده است به طوری که با گذشت زمان تمامی این موارد دست خوش تغییرات شده اند. مالیات مبلغی است که مردم برای تامین هزینه های عمومی به دولت پرداخت می کنند که معمولا درصد آن را حکومت تعیین می کند اما این مالیات در انواع مختلفی در ایران وجود دارد که در این مقاله به طور مفصل آن را شرح می دهیم.

انواع مالیات

به طور کلی مالیات در کشور ایران به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از این دو دسته دارای زیر مجموعه های ریزتری هستند. این 2 دسته شامل:

  1. مالیات مستقیم
  2. مالیات غیر مستقیم

مالیات های مستقیم در واقع همان مالیات هایی هستند که از طریق میزان دارایی و درآمد تعیین می گردند و مالیات های غیر مستقیم به مصرف بازمیگردد که در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد.

مالیات مستقیم چیست؟

مالیات مستقیم به درآمد و دارایی اشخاص و شرکت ها مرتبط است. این مالیات به طور مستقیم از درآمد، حقوق و دستمزد شرکت ها، املاک و مستغلات، ارث و... کسر می شود.

این بدین معنی است میزان مالیات مستقیم مستقیما براساس درآمد و دارایی ها اعمال می شود و نرخ آن برحسب میزان درآمد است و افزایش دارایی، میزان مالیات پرداختی را نیز افزایش می دهد.

انواع مالیات در ایران کدام است؟

برخی از انواع مالیات های مستقیم شامل موارد زیر می باشد:

·         مالیات بر دارایی

دارایی تمامی مواردی است که شخص حقیقی یا حقوقی از درآمد، اشیا، اموال، املاک و... دارد و همچنین به او اجازه تصرف مالکانه پیرامون این موارد داده می شود. مالیات بر دارایی خود به 2 دسته تقسیم می شوند:

  • مالیات بر ارث
  • حق تمبر

·         مالیات بر درآمد

همانطور که از نام نام آن مشخص است، مالیات بر درآمد به میزان درآمد اشخاص و شرکت ها بستگی دارد. به عنوان مثال در یک رستوران با بررسی تراکنش های بانکی حسابداری آن ها می توان مالیات را براساس سود و زیان تعیین کرد. این مالیات خود به 7 دسته دیگر تقسیم بندی می شود که در ادامه نام میبریم و شامل مالیات بر درآمد هستند.

مالیات بر درآمد املاک

درآمدی که شما از راه اجاره ملک به دست می آورید دارای مالیات است. لازم به ذکر است که این درآمد تنها برای اجاره بها دریافت نمی شود بلکه نقل و انتقالات ملک نیز مشمول مالیات خواهد بود. یک نکته که در مورد مالیات بر درآمد ملک وجود دارد این است که اگر اجاره این ملک تنها راه برای درآمد شخص باشد، تا میزان مشخصی که دولت برای معافیت از مالیات بر حقوق مشخص کرده است، نیاز به پرداخت مالیات نمی باشد.

مالیات بر درآمد کشاورزی

اگرچه در کشور ما درآمدهای حاصل از فعالیت های کشاورزی مشمول مالیات نیستند اما جزئی از مالیات های درآمد است. طبق قوانین مالیاتی کشور هرگونه درآمد حاصل از فعالیت دامداری، دامپروری، پرورش ماهی و... نیاز به پرداخت مالیات ندارد.

مالیات بر درآمد حقوق

هرگاه شخصی در یک شرکت یا برای فرد دیگری کار کند در ازای حقوقی که دریافت می کند، مبلغی را باید به عنوان مالیات بپردازد. پرداخت این حقوق به این صورت است که خود کارفرما پیش از پرداخت حقوق مبلغی را از حقوق کسر کرده و به حساب دولت واریز می کند.

میزان بودجه  مالیات بر درآمد حقوق به طور سالانه تعیین می گردد و افرادی که حقوق آن ها از این میزان کمتر است از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین دریافت حقوق تا 7 برابر میزان تعیین شده، کسر 10 درصدی و مازاد بر این مقدار کسر 20 درصدی را برای مالیات به دنیال خواهد داشت.

مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد مشاغل به درآمدی هایی تعلق می گیرد که شخص حقیقی با اشتغال به برخی مشاغل تجاری آن را به دست می آورد و میزان مالیات آن را پس از فروش کالا یا خدمات و کسرها هزینه ها محاسبه می گردد. برای محاسبه دقیق مالیات می توانید از مشاور مالیاتی کمک بگیرید.

انواع مالیات در ایران کدام است؟

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

زمانی که هرگونه فعالیت و کسب درآمد از شرکت های تجاری و افراد حقیقی به دست آیند مطابق با قانون مشمول مالیات خواهند شد. معمولا پس از جمع درآمدهای کسب شده و محاسبه سود شرکت های حقوقی این مالیات محاسبه می گردد.

مالیات بر درآمد اتفاقی

زمانی که شما جایزه ای برنده می شوید و یا از طرف شخص دیگر هدیه ای دریافت می کنید نیز مشمول پرداخت مالیات خواهید شد. تمامی درآمدهایی که از این راه دریافت کنید حتی اگر ادامه دار نباشد مشمول مالیات هستند.

مالیات بر درآمد از جمع منابع مختلف

زمانی که شما چندین منبع برای درآمد خود داشته باشید، میزان مالیات برحسب درآمد شما در طول سال محاسبه می شود و شما باید آن را پرداخت کنید.

مالیات غیر مستقیم چیست؟

از انواع مالیات می توان به موارد زیر اشاره کرد که در 3 دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

  • مالیات بر حقوق و عوارض گمرکی
  • مالیات بر مصرف
  • مالیات بر ارزش افزوده

·         مالیات بر حقوق و عوارض گمرکی (واردات و صادرات)

یکی از انواع مالیات های غیر مستقیم، مالیات بر واردات و صادرات است که به تعرفه های گمرکی معروف هستند. این مالیات براساس قیمت، ارزش و حجم کالا تعیین می گردند و راهی برای حمایت از تولید و صنایع داخلی می باشد.

·         مالیات بر مصرف

معمولا دولت برای برخی از کالاهای خاص مالیات تعیین می کند و افرادی که به طور مکرر اقدام به خرید آن ها می کنند باید مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کنند. برخی از این کالاها و خدمات شامل موارد زیر می باشد:

  1. مالیات خرید و فروش الکل طبی و صنعتی
  2. مالیات بر خرید و فروش سیگار
  3. مالیات بر خرید و فروش خودرو
  4. مالیات بر خرید و فروش خاویار
  5. مالیات بر خرید و فروش نوارهای ضبط صوت
  6. خدمات تلفن همراه و اینترنت
  7. خدمات تفریحی و مسافرتی
  8. پوشاک و لوازم آرایشی
  9. لوازم الکترونیکی
  10. خدمات رستوان و کافه

·         مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده مالیات غیر مستقیمی است که بر اساس ارزش افزوده محصولات یا خدمات هنگام تولید و توزیع در بازار اعمال می گردد. این مالیات از تمامی کالاها دریافت شده و مصرف کننده آن را می پردازد. مالیات بر ارزش افزوده از مهم ترین انواع مالیات های غیر مستقیم است که در مراحل مختلف یک محصول یا خدمت اضافه می شود.

انواع مالیات در ایران کدام است؟

نتیجه گیری

مبحث مالیات یکی از موارد پیچیده ای است که قوانین زیاد و جزئیات ریز فراوانی دارد که عدم توجه به این موارد خسارت های بسیار زیادی به کسب و کارها وارد می کند. در این مقاله سعی کردیم انواع مالیات را به طور مفصل برایتان شرح دهیم اما سعی کنید برای هرکدام از این موارد از کارشناسان مربوطه کمک بگیرید.

سفیر حساب، به عنوان سفیر امین شما در امور مالی و مالیاتی می تواند در تمامی مراحل کسب و کارتان کنار شما باشد و خسارات ناشی از مالیات را برای کسب و کارتان به حداقل برساند. برای مشاهده سوابق سفیر حساب می توانید به آدرسhttps://www.safirhesab.com  مراجعه کنید.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار