کد خبر: ۲۳۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۲
گفت وگوی «تجارت» با پیشکسوت صنعت چرم
دومین نمایشگاه بین‌المللی چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته از ششم آذرماه در تهران گشایش یافت. این نمایشگاه که مهمانانی از کشورهای ایتالیا، ترکیه، چین، هند، آلمان و فرانسه هم دارد، یک بار دیگر توجه‌ها را به توانایی‌های صنعت چرم ایران جلب کرده است.
گفت‌وگو با بهمن طاهریان، پیشکسوت صنعت کفش و چرم با این انگیزه صورت گرفته که، جایگاه فعلی این صنعت را در کشورمان بدانیم. او در بخشی از سخنانش هم توضیح می‌دهد که، اگر تحریم‌ها برداشته شوند چه اتفاقی برای صنعت چرم ایران خواهد افتاد. نگاه بهمن طاهریان به صنعت چرم و کفش مثبت است.
 این پیشکسوت صنعت کفش و چرم کشور باارزیابی مثبت از تولید صنعت کفش و چرم در ایران گفت: شرایط اقتصادی و تحریم نیز مانع از پیشرفت و تلاش جوانان ایرانی در تولید صنعت چرم و کفش نشد. بهمن طاهریان پیشکسوت صنعت کفش و چرم در گفتگو با تجارت افزود: نمایشگاه و هر فعالیت دیگری که در راستای حمایت و پیشبرد هدف‌های صنعت کفش، چرم وصنايع و ابسته ایران باشد، قابل تجلیل و حمایت است .
 این نمایشگاه توانسته  توان تولیدی و پتاسیل‌های موجود در کشورا نشان دهد و نمایشگاه موفقی خواهد بود.
وی با بیان این که صنعت چرم و کفش ایران در مقایسه با کشورهای همسایه ضعیف است افزود: امروز ترکیه به عنوان کشور همسایه و ایتالیا بسیاردر تولید کفش با قدرت ظاهر شده اند.
اگر بخواهیم شرایط تولید را در دو کشور همسایه ایران و ترکیه با یکدیگر قیاس کنیم ترکیه در مقایسه با ایران بسیاری از مشکلات  و موانع تولید را ندارد.به گفته طاهریان، با تمامی مشکلات و موانعی که امروزه در صنعت کفش و چرم با آن مواجه هستیم، باز هم جوانانی که در این صنعت مشغول به فعالیت هستند که آینده روشنی را پیش روی صنعت کفش و چرم ایران قرار دادند. می‌توان انتظار داشت تا چند سال آینده صنعت کفش و چرم ایران بتواند به هدف ها ی خود دست یابد.
این پیشکسوت صنعت کفش و چرم با بیان این که یکی از دلایل عقب ماندگی کشور تحریم هایی است که تا چندسال پیش گریبان تولید در کشورا گرفته بود، تصریح کرد: تحریم‌ها باعث شد از بسیاری مباحث تکنیکی به دور باشیم و بسیاری از مواد اولیه نتواند به کشور وارد شود.
 با این که اکنون شرایط نسبت به گذشته روبه تغییر است اما مشکلات واردات مواد اولیه و مراودات تجاری کماکان پابرجاست. وی با اشاره به حضور بازدید کنندگان از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و ترکیه تصریح کرد: در نمایشگاه سال جاری نمایندگان صنعت  کفش ترکیه و ایتا لیا از صنعت کفش ایران بازدید کردند و بازار  فعلی صنعت کفش ایران مورد ارزیابی آ نها قرار گرفت. امیدواریم روزی تکنیک‌ها ی مدرن تولید کفش وارد کشورشود.
وی در ادامه وجود رقیب را در کشور بسیار موثر قلمداد کرد و گفت: بسیاری از حضور کفش‌های  چین در بازار ناراضی هستند.
 اما من عقیده دارم کشور ی مانند چین می‌تواند بسیاری از ضعف‌های ما را در تولید کفش  نشان داده و ما را از خواب غفلت بیدار کند تا با شناخت
ضعف های تولیدی گام های محکمی را برای برداشتن نقاط ضعف برداریم.
طاهریان در بخش بعدی گفته‌هایش در پاسخ به این پرسش که ایران دارای پیشینه در تولید و استفاده از کشور است و قدمت آن به قرن‌ها پیش برمی‌گردد اما می‌بینیم که امروز کفش‌های خارجی مورد توجه ایرانی‌هاست، گفت: بی‌اعتمادی به تولیدکننده و تولید ایرانی، نتیجه گرایش به کالای غربی است و این بی‌اعتمادی به دهه‌ها پیش مربوط  می‌شود.
 فرهنگ ما هیچ‌وقت از تولید‌کننده ایرانی حمایت نکرد. این در حالی است که تنها با فرموده مقام معظم رهبری در راستای حمایت از تولید ایرانی بود که کالای این کشور مورد توجه مصرف کنندگان داخلی قرار گرفت.
به گفته طاهریان اکنون تولید کشور دز زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی ، اقتثادی و فرهنگی نیازمند حمایت است .
پیشکسوت صنعت کفش و چرم همچنین در خصوص تولید چرم در کشور گفت: در تولید چرم نیز مشکلات پایه ای داریم و کیفیت مواد اولیه در کشور متغیر است به همین دلیل تمام موارد گفته شده کیفیت چرم را نیز در کشور تحت تاثیر قرارداده است.
وی با بیان این که صادرات کفش و چرم به دیگر کشورها هنوز امکان پذیر نیست گفت: افزایش هزینه‌ها و قیمت‌های موجود در مقایسه با کشور ترکیه و نوسان قیمت ارز مانع گشایش بازارهای صادراتی است اما در مجموع از پیشرفت صنعت چرم و کفش در ایران بسیار راضی هستم  و با تدابیر دولت جدید می‌توان امید داشت تا مشکلات فرا روی صنعت برداشته شود.
*ساناز مرادیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار