کد خبر: ۲۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
زعفران کاران خمین می گویند که تلاش طاقت فرسایی برای تولید این محصول می کنند، اما به دلایلی که بیشتر آن به بازاریابی و فروش مرتبط است، بهره ناچیزی نصیبشان می شود.
 زعفران کاران خمین می گویند که تلاش طاقت فرسایی برای تولید این محصول می کنند، اما به دلایلی که بیشتر آن به بازاریابی و فروش مرتبط است، بهره ناچیزی نصیبشان می شود.
 
آنان افزودند: نبود یک تشکل منسجم و قدرتمند، وضعیت بسته بندی، بازارفروش و دستمزد بالای کارگر باعث شده تولید این محصول، فایده کمی برای کشاورز داشته باشد.
آنان اظهار کردند: زعفران گیاه مناسبی برای مناطق کم آب است و در شرایط کنونی که شهرستان خمین از بحران خشکسالی رنج می برد می تواند به عنوان الگوی کشت جایگزین معرفی شود، اما فصل برداشت که می رسد قصه پر غصه بازاریابی طلای سرخ شهرستان دوباره تکرار می شود .
رعفران کاران خمین ادامه دادند: زعفران خمین با توجه به نوع خاک، شرایط آب وهوایی و اسانس از کیفیت بالایی در کشور برخوردار است، اما به دلیل نبود سامانه بازاریابی مناسب؛ واسطه ها این محصول را در فصل برداشت وحتی از ماه ها قبل از برداشت، با قیمت ارزان از تولید کنندگان می خرند و با برندی به غیر از خمین در داخل و حتی خارج از کشوربه فروش می رسانند.
یک کشاورز با سابقه 11 سال کشت زعفران در خمین گفت: در شرایط کم آبی به کاشت زعفران به دلیل بی نیازی این گیاه به آب در فصل تابستان، به آب رو آوردم.
عفت جلالی که در سالهای متوالی به عنوان زعفران کار نمونه استان مرکزی شناخته شده، افزود: دستمزد کارگر بالا است و به دلیل نبود بازار مناسب چند سالی محصول خود را به واسطه ها با قیمت پایین می فروختم.
وی بیان کرد: با خرده فروشی سود بیشتری نصیبم می شود اما به دلیل مخارج بالای زندگی، گاهی ناچار می شوم محصول خود را به به صورت بک جا به دلالان بفروشم.
وی گفت: هرساله با آغاز برداشت گل زعفران قیمت زعفران رنگ می بازد و حاصل دسترنج زعفران کاران با قیمت پایین به فروش می رود و با سپری شدن چند ماهی قیمت ها چند برابر می شود.
جلالی افزود: هیچ حمایتی از تولید کنندگان زعفران نمی شود و تسهیلاتی که پرداخت می شود با نرخ سود بالا است که هیچ کشاروزی توان پرداخت آن را ندارد.
وی که سرپرست خانوار است افزود: از طریق کشت زعفران مخارج زندگی خود و دخترم را تامین می کنم ودرصورتی که می توانستم با بسته بندی مناسب و کد بهداشتی محصول را عرضه کنم، سود بیشتری نصیبم می شد.
وی بیان کرد: برای گرفتن کد بهداشتی موانع قانونی وجود دارد چرا که می بایست دارای سوله وجایگاه بهداشتی واستاندارد باشم که این امر برایم میسر نیست ، بنابراین تولید زعفران را به عنوان شغل خانگی ادامه می دهم.
یک زعفران کار دیگر اهل خمین گفت: کاشت و برداشت زعفران برایم لذت بخش است چرا که با آغاز برداشت این محصول برای دختران و زنان روستایی شغل فصلی ایجاد می شود که دراقتصاد خانوارها تاثیر گذار است .
حامد اسلامی افزود: اگر چه هزینه کارگر بالا است اما در صورت بسته بندی مناسب و بازاریابی، تولید زعفران با صرفه است ولی در این شهرستان بیشتر بهره برداران محصول را بدون بسته بندی و فله عرضه می کنند.
وی بیان کرد: در صورتی که تسهیلات مناسب به بهره برداران پرداخت می شد می توانستند با بسته بندی مناسب و شکیل، محصول با کیفیت زعفران را با برند خمین عرضه کنند وسود بیشتری نصیب خود کنند.
یک زعفران کار دیگر خمینی گفت: نوسان قیمت زعفران به ویژه در فصل برداشت باعث نارضایتی کشاورزان زعفران کار شده است.
روح الله بهداری افزود: زعفران محصول مهم و استراتژیک محسوب می شود اما متولی خاصی ندارد و می بایست این محصول مهم و استراتژیک همانند محصولات دیگر کشاورزی همچون گندم مورد حمایت قرار گیرد تا دست دلالان از آن کوتاه شود.
وی تصریح کرد: هرسال در فصل برداشت زعفران که از ابتدای آبان آغاز می شود دلالان، زعفران را با قیمت ارزان خریداری می کنند و زعفران استحصال شده را بسته بندی و با قیمت بالا می فروشند.
وی ادامه داد: برای حمایت از تولید کننده بایستی تسهیلات ارزان قیمت به آنها پرداخت شود اما با موانع قانونی که برای بهره برداران ایجادشده از تسهیلات استفاده نمی شود.
مدیر جهاد کشاورزی خمین نیز گفت: زعفران تولیدی شهرستان خمین زبانزد داخل و خارج کشور است چرا که به دلیل نوع خاک، شرایط آب وهوایی و اسانس از کیفیت بالایی برخوردار است.
احمد رضا جعفری افزود: این کیفیت بالا باعث می شود واسطه ها و دلالان برای سود آوری بیشتر از ماهها قبل از فصل برداشت به فکر پیش خرید زعفران خمین باشند.
وی ادامه داد: در سالهای خشکسالی که درآمد کشاورزان در این شهرستان کاهش چشمگیری یافته وبا مشکل اقتصادی مواجه هستند برخی از بهره برداران به ناچار محصول زعفران خود را یا پیش فروش می کنند یا به صورت فله و یکجا می فروشند تا هزینه های بالای زندگی خود را تامین کنند .
وی گفت: متاسفانه واسطه ها محصول زعفران خمین را نه تنها ارزان از تولید کنندگان می خرند بلکه با برندی به غیر از این شهرستان هم توزیع می کنند.
جعفری ادامه داد: با توجه به خشکسالی های سالهای اخیر توصیه می شود در مناطق کم آب برای بهره وری بهینه از زعفران به عنوان کشت جایگزین استفاده شود چرا که نیاز چندانی به آب ندارد، اما نباید درهمه جای شهرستان زعفران کشت شود چون که زراعت تک محصولی محکوم به شکست است و هر کشاورزباید با مدیریت مزرعه از حداقل منابع، حداکثر استفاده را ببرد.
وی اظها رکرد: زعفران کاران این شهرستان باید با هم منسجم ومتحد عمل کنند و یک اتحادیه ، شرکت و یا تشکلی را ایجاد کنند تا مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.
وی گفت: در صورت ایجاد یک تشکل سرمایه های پراکنده تجمیع می شود وبا استفاده از تسهیلات بانکی می توان محصول را با بسته بندی مناسب مناسب در داخل و خارج کشور و با برند خمین توزیع کرد.
وی سطح زیر کشت زعفران در خمین را 24 هکتار بیان کرد و گفت:108 کیلو گرم زعفران خشک از این سطح با میانگین چهار ونیم کیلو گرم برداشت شد.
خمین در جنوب استان مرکزی در تولید زعفران در جایگاه نخست استان قرار دارد و این شهرستان با داشتن خاک مستعد و آب و هوای نیمه گرمسیری، زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک، محل مساعدی برای کشت و تولید زعفران شناخته شده است.
شهر قورچی باشی و روستاهای شهابیه ، ورچه و خوگان مناطقی در خمین هستند که کشاورزان آن اقدام به کاشت زعفران کرده اند.
نام:
ایمیل:
* نظر: