کد خبر: ۲۳۶۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷
انتخابات ۱۴۰۳؛
ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری تا ۱۴ خرداد ادامه دارد، اما تا همین‌جای کار هم یک دوگانه ایجاد شده است؛ جلیلی - لاریجانی.

 

 

به گزارش‌ بورس‌نیوز، سعید جلیلی که قصد دارد از سایه برون آمده و رسما دولت را به دست بگیرد در اولین روز از ثبت‌نام‌ها خودش را به وزارت کشور رساند؛ آن هم با کلی سر و صدا و حاشیه از جمله تجمع هوادارانش در مقابل محل ثبت نام. 

 

جلیلی را باید اصلی‌ترین گزینه طیف رادیکال در این انتخابات دانست و تا پایان زمان ثبت نام روز اول، رقیب جدی نداشت. اما توییت دیشب علی لاریجانی و ورود اصلی‌ترین گزینه راست میانه ورق را برگرداند. طوری که رقابت بین طیف‌های مختلف سیاسی به نتیجه یک - یک رسید.  

 

روش متفاوت و خلاقانه علی لاریجانی برای اعلام کاندیداتوری‌اش در این انتخابات، اما با واکنش‌ها و حواشی همراه بود؛ مثلا مجادله توییتری بین حامیان او و طیف سعید جلیلی.

 

همچنین مجادله توییتری دو کاندیدای مذکور نیز بر حرارت این رقابت افزود.

 

نگاهی گذرا به سیگنال‌های انتخاباتی این افراد نشان می‌دهد که نامزد‌ها و کاندید‌های این دوره انتخابات ریاست جمهوری، بازهم همان شیوه مسبوق به سابقه زدوخورد و تخریبِ رقیب را در پیش گرفته اند.

 

وضعیت یاد شده در حالیست که در یک فرایند حرفه‌ای و اخلاقی، کاندیدا‌ها باید از برنامه‌ها و راهکار‌های تدوین شده خود برای حل مشکلات اقتصادی مردم سخن بگویند نه آنکه به زد و خورد با یکدیگر بپردازند.

 

در این میان لازم است فارغ از هرگونه جهت‌گیری جناحی و حزبی، نگاهی به ویژگی‌های مثبت و منفی دو کاندیدای مطرح بپردازیم:

 

از مهم‌ترین نقاط قوت سعید جلیلی می‌توان به اخلاق‌مداری، داشتن برنامه جامع برای اداره کشور، تجربه نسبتا موفق دولت سایه و همراه بودن با قشر جوان فعالان سیاسی اشاره کرد.

 

البته جلیلی نقاط ضعفی نیز دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به نداشتن سابقه کار اجرایی و قدرت تعامل و چانه‌زنی پایین با طیف‌های مختلف اشاره کرد.

 

به نظر می‌رسد مهم‌ترین چالش پیش روی جلیلی در انتخابات، عدم شناخت دقیق از قشر خاکستری، برچسب تندروی و ایجاد دوگانه مذاکره- تحریم از سوی جناح مقابل خواهد بود.

 

در مقابل اگر بخواهیم درباره نقاط قوت علی لاریجانی سخن بگوییم، می‌توان به مواردی، چون شناخت دقیق روابط قدرت، توان مدیریتی بالا، تعامل بالا با بدنه حاکمیتی و شناخت و تسلط نسبتا خوب از کار رسانه‌ای اشاره کرد.

 

مهم‌ترین نقطه ضعف لاریجانی در این انتخابات اما، عدم مقبولیت و محبوبیت مردمی است.

اولین دوگانه انتخاباتی؛ جلیلی - لاریجانی

 

به‌نظر می‌رسد لاریجانی در مناظرات و انتخابات پیش‌رو کار سختی خواهد داشت و تنها در صورتی می‌تواند مقبولیت مردمی مورد نیاز را کسب کند که دست به دامن شعار‌های آزادی‌خواهانه اصلاحات شده و خود را در برابر برچسب تندروی رقیب، تعریف کند.

 

در این میان، اما افکار عمومی باید از کاندیدا‌ها بخواهند به صورت دقیق و شفاف، مشکلات کشور به ویژه در حوزه اقتصادی را رصد و بیان کرده و راهکار‌های عملی خود برای حل این مشکلات را طی یک جدول زمانی دقیق و مشخص، ارائه کنند.

اشتراک گذاری :
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار