کد خبر: ۲۳۷۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۴
مجوز افزایش قیمت بسته اینترنت موبایل دی‌ماه پارسال به شرط بهبود ۳۰ درصدی کیفیت صادر شد، اما آمار‌های سایت اسپیدتست نشان می‌دهد تنها ۱۷، ۱۸ درصد آن وعده محقق شده است.

کم فروشی اپراتورها در ماجرای گران شدن قیمت بسته های اینترنتی

انتخابات ریاست‌جمهوری تمام توجهات را به خود جلب کرده و احتمالاً کسی یادش نیست دی‌ماه سال قبل مجوز افزایش قیمت اینترنت موبایل را به‌شرط بهبود کیفیت صادر کردند و مهلت عمل به آن وعده آخر خرداد به سر رسیده است.
 
به گزارش فرارو؛ سرعت اینترنت ایران در دی‌ماه سال پیش به طور متوسط۳۱.۸۲ مگابیت بر ثانیه بود و باعث می‌شد در قیاس با متوسط جهانی ۴۸.۶۱ مگابیت بر ثانیه، ایران در فهرست سایت اسپیدتست رتبه ۷۵ دنیا را کسب کند. عقب افتادن ۵۰ درصدی سرعت اینترنت ایران در حالی به چشم می‌آمد که همین بیخ گوشمان در امارات، متوسط سرعت اینترنت موبایل به ۳۲۴.۹۲ مگابیت بر ثانیه می‌رسید و در قطر کاربران با متوسط سرعت ۲۴۳.۹۵ مگابیت بر ثانیه از اینترنت موبایل استفاده می‌کردند. مجوز افزایش قیمت اینترنت موبایل با وجود مخالفت‌ها و اعتراضات، صادر شد؛ اما برای اینکه حرف و حدیثی پیش نیاید، رگولاتوری اپراتور‌ها را موظف کرد ظرف شش‌ماه، متوسط سرعت اینترنت را ۳۰ درصد افزایش دهند. آخرین گزارش سایت اسپیدتست از رتبه‌بندی اینترنت در کشور‌های دنیا نشان می‌دهد در پایان مهلت شش‌ماهه اپراتور‌های موبایل چقدر توانسته‌اند به تکلیفشان عمل کنند.

آخرین وضعیت اینترنت موبایل در ایران 

سرعت اینترنت موبایل ایران در بازه زمانی نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه اول خرداد امسال، به طور متوسط معادل ۳۷.۳۶ مگابیت بر ثانیه گزارش شده است. سایت اسپیدتست در رتبه‌بندی جدیدش بر صعود سه پله‌ای کشورمان در رتبه‌بندی جهانی صحه گذاشته اما...

اینترنت موبایل ایران در حالی جایگاه ۷۳ سریع‌ترین اینترنت موبایل دنیا را به خود اختصاص داده که متوسط جهانی سرعت اینترنت موبایل معادل ۵۲.۴۸ مگابیت بر ثانیه بوده و متوسط سرعت اینترنت همراه سه کشور صدرنشین جدول یعنی قطر، امارات متحده عربی و کویت به ترتیب معادل ۳۲۹.۳۷ مگابیت برثانیه، ۳۰۹.۷۷ مگابیت برثانیه و ۲۳۳.۷۸ مگابیت برثانیه گزارش شده است. 

اینترنت همراه ایران، به‌این‌ترتیب در ماه می‌میلادی که برابر با نیمه دوم اردیبهشت و نیمه اول خرداد است، نسبت به میانگین جهانی تقریباً ۴۰ درصد عقب‌ماندگی را تجربه می‌کند. این عدد به تنهایی علت گلایه کاربران را نمایش می‌دهد، اما اعتراض کاربران وقتی بهتر مصداق پیدا می‌کند که سرعت اینترنت را با خودمان قضاوت کنیم و بفهمیم مثلا در مدت شش ماه اخیر، یعنی از زمان افزایش قیمت بسته اینترنت با وعده بهبود کیفیت، چه چیز‌هایی را از سر گذرانده‌ایم. خوشبختانه همیشه در چنین مواقعی ریاضی برای کمک داوطلب می‌شود.

عقب افتادن اینترنت موبایل در وعده‌ها و برنامه‌ها

قیمت اینترنت موبایل دی‌ماه سال ۱۴۰۲، با توجیه فنی و اقتصادی افزایش پیدا کرد. در آن زمان اپراتور‌ها خودشان پیش‌قدم شدند و با ابراز ناراحتی نسبت به روند سرعت اینترنت، عامل کندی سرعت و توسعه اینترنت موبایل را مواردی مثل قیمت پایین بسته اینترنت یا دخالت دولت و قیمت‌گذاری دستوری دانستند.
 
موافقت دولت با افزایش قیمت اینترنت موبایل به شکل مشروط اعلام شد و رگولاتوری در نقش متولی قانونی این بخش اپراتور‌ها را موظف دانست، هم‌زمان با بالابردن قیمت بسته اینترنت، طی دو مرحله کیفیت را بهبود ببخشند.
 
سرعت اینترنت باید تا انتهای خرداد ۱۴۰۳، معادل ۳۰ درصد و تا آخر امسال ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد تا وعده محقق شود و اپراتور‌های موبایل بتوانند بابت وفای به عهد، سرشان را بالا بگیرند.
کم فروشی اپراتورها در ماجرای گران شدن قیمت بسته های اینترنتی

اینترنت همراه ایران علاوه بر رده‌بندی جهانی، در قیاس با اهداف محافظه‌کارانه داخلی هم احساس شکست می‌کند

سرعت اینترنت موبایل ایران قبل موافقت با افزایش قیمت‌ها، به طور میانگین ۳۱.۸۲ مگابیت بر ثانیه محاسبه می‌شد که در قیاس با متوسط سرعت جهانی ۴۸.۶۱ مگابیت بر ثانیه حداقل ۵۰ درصد عقب افتاده بود، اما رگولاتوری با مناعت طبع اپراتور‌ها را مکلف دانست تا آخر خرداد متوسط سرعت اینترنت موبایل را به ۴۱.۳۶ مگابیت بر ثانیه برسانند و تمام تلاششان را به کار بگیرند میانگین سرعت اینترنت موبایل تا انتهای سال، به ۴۷.۷۳ مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کند.
 
هدف‌گذاری تعیین شده برای بهبود سرعت اینترنت در آن دوره هم مثبت ارزیابی نمی‌شد؛ چون با فرض عمل به تعهدات و تکلیف‌ها، اینترنت ایران در پایان امسال به میانگین سرعت ۴۷.۷۳ مگابیت بر ثانیه می‌رسید. 

فاصله اینترنت موبایل ایران و دنیا

اینترنت همراه ایران علاوه بر رده‌بندی جهانی، در قیاس با اهداف محافظه‌کارانه داخلی هم احساس شکست می‌کند. اینترنت موبایل، خرداد امسال به میانگین سرعت ۳۷.۳۶ مگابیت بر ثانیه دست پیدا کرده و با وجود بهبود ۱۷ درصدی ظرف شش ماه گذشته، نسبت به چشم‌انداز خرداد معادل ۱۱ درصد عقب افتاده و با چشم‌انداز انتهای سال تقریبا ۲۸ درصد فاصله دارد
 
اینترنت موبایل در سراسر دنیا بهبود پیدا کرده؛ چون خارجی‌ها قرار نیست دست روی دست بگذارند و تماشاگر باشند. آمار‌های سایت اسپید نشان می‌دهد در شش ماه گذشته وقتی اپراتور‌های ایرانی با مجوز افزایش قیمت بسته اینترنت کیف می‌کردند؛ ولی در نهایت کیفیت را جای ۳۰ درصد، تنها ۱۷ درصد بالا بردند، میانگین سرعت اینترنت موبایل دنیا به ۵۲.۴۸ درصد رسیده و تقریبا ۴۰ درصد از میانگین سرعت اینترنت موبایل در ایران پیشی گرفته است.

قیمت بسته اینترنت همراه اول و ایرانسل

خرید بسته اینترنت همراه، تقریباً مثل سرعت اینترنت کلافه‌کننده است. اپراتور‌ها به پیچیدگی اشتیاق نشان می‌دهند و نظام تعرفه را طوری چیده‌اند تا مشتریان نتوانند راحت بسته اینترنت همراه بخرند. 
 
خرید بسته یک‌ماهه اینترنت همراه اول با حجم بیش از شش گیگابایت امکان‌پذیر نیست. ایرانسل همین سیاست را دنبال می‌کند. اگر مشترک این اپراتور‌های باشید، باید سه هزار و ۷۰۰ تومان هم مالیات برارزش‌افزوده بپردازید تا با احتساب قیمت اولیه ۳۷ هزار تومان، هر گیگابایت اینترنت همراه برایتان شش هزار و ۷۸۴ تومان آب بخورد، اما مسئله آزاردهنده به قیمت محدود نمی‌شود.
 
بسته شش گیگابایت برای یک ماه حجمی ناچیز محسوب می‌شود. تنها وقتی میانگین مصرف کاربران را در نظر بگیریم این بسته منطقی به نظر خواهد رسید؛ اما در عمل می‌دانیم حتی یک مشترک معمولی و کم‌مصرف حجم چنین بسته‌ای را در یک هفته به پایان می‌رساند و ناچار است بسته را تمدید کرده یا بسته جدیدی خریداری کند.
 
خرید بسته ۱۵ گیگابایت ۱۲۰ روزه گزینه کم‌دردسری خواهد بود. ایرانسل و همراه اول آن را میان بسته‌های بلندمدت با تاریخ مصرف چهارماهه قرار داده‌اند و با احتساب مالیات ارزش افزوده، ۹۱ هزار و ۳۸۸ تومان می‌فروشند. قیمت اینترنت همراه در این حالت شش هزار و ۹۳ تومان بابت هر گیگابایت محاسبه خواهد شد.

مقایسه سرعت اینترنت همراه در شش ماه

 

دی ۱۴۰۲

 

خرداد ۱۴۰۳

میزان رشد

میانگین سرعت اینترنت ایران

۳۱.۸۲ مگابیت بر ثانیه

۳۷.۳۶ مگابیت بر ثانیه

۱۷.۴ درصد افزایش

میانگین سرعت اینترنت دنیا

۴۸.۶۱ مگابیت بر ثانیه

۵۲.۴۸ مگابیت بر ثانیه

۷.۹ درصد افزایش

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار