کد خبر: ۲۳۷۶۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
مدیرعامل همراه اول، گفت: در شبکه همراه اول حداقل دو سوم کاربران اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند که این موضوع هم مشکل امنیتی ایجاد می‌کند و هم زیرساخت‌های شبکه ما را اشغال می‌کند.

مدیرعامل همراه اول: دو سوم کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند

مهدی اخوان بهابادی در مجمع عمومی سالانه این شرکت با انتقاد از روند فیلترینگ کنونی اعلام کرد حداقل دو سوم کاربران اینترنت این اپراتور از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

مجمع عمومی شرکت ارتباطات سیار ایران امروز (۳۰ تیر) برگزار شد که در آن مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول درباره تأثیرگذاری فیلترینگ بر شبکه این اپراتور گفت: «اثر اول روی کیفیت است. بخش بزرگی از گلایه به‌حق مشترکان درباره اینترنت، به پیاده‌سازی سامانه‌های فیلترینگ مربوط است که گاهی دقیق عمل نمی‌کنند و در حال پایش هستند و به‌شدت روی کاهش کیفیت اثر گذاشته است.»

اخوان افزود: «اثر دیگر فیلترینگ، روی فراگیر شدن فیلترشکن‌ها است. در شبکه همراه اول حداقل دو سوم کاربران اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند که این موضوع هم مشکل امنیتی ایجاد می‌کند و هم زیرساخت‌های شبکه ما را اشغال می‌کند.»

مدیرعامل همراه اول با انتقاد از روند فعلی فیلترینگ اضافه کرد: «این‌یک بازی دو سر باخت است که برنده آن تنها فروشندگان فیلترشکن هستند. زیرا چند برابر پولی که مشترکان صرف خرید دیتا می‌کنند، برای خرید فیلترشکن هزینه می‌شود.» او ابزار امیدواری کرد دولت جدید بنا بر وعده‌ای که در دوران رقابت‌های انتخاباتی داده‌شده، درروند فیلترینگ تجدیدنظر اساسی کند.

آمار‌هایی از شبکه همراه اول

مدیرعامل همراه اول در این جلسه، گزارشی از اقدامات انجام‌شده در سال مالی گذشته (منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲) ارائه کرد که بر اساس آن، همراه اول ۱۰۲ میلیون سیم‌کارت در کشور دارد که از این تعداد، ۷۱ تا ۷۲ میلیون سیم‌کارت به‌صورت روزانه در شبکه فعالند. بدین ترتیب همراه اول سهم ۵۵ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد.

او افزود: «در سال گذشته ۴۹٫۳ میلیون مشترک همراه اول در یک ماه از سرویس دیتا استفاده کرده‌اند. این عدد در میانگین ۳ ماهه به ۵۷ میلیون مشترک (با احتساب استفاده از اینترنت نسل ۲) می‌رسد.» به گفته اخوان سهم LTE از کل ترافیک شبکه به ۹۱ درصد رسیده است.

اخوان بهابادی درباره استفاده از دیتا در شبکه همراه اول گفت: «در سال گذشته ۷ هزار و ۲۶۴ پتابایت دیتا در شبکه همراه اول استفاده‌شده است که ۲۴ درصد بیشتر از مدت مشابه دوره قبل است. همچنین رکورد ترافیک روزانه مصرف دیتا به ۲۳٫۹ پتابایت رسید که البته در ۳ ماه اول سال جاری این رکورد به ۲۶٫۰۶ پتابایت ارتقا یافت.»

مدیرعامل همراه اول همچنین با ارائه آماری از وضعیت پلتفرم‌های زیرمجموعه این اپراتور مانند شاد، ذره‌بین و روبیکا گفت: «روبیکا هم‌اکنون ۲۸٫۵ میلیون مشترک فعال ماهانه دارد که متوسط ترافیک روزانه آن ۷ هزار ترابایت است و به‌تن‌هایی ۱۰ درصد ترافیک شبکه همراه اول را به خود اختصاص داده است.»

درآمد و سود همراه اول

مدیرعامل همراه اول در توضیح عملکرد مالی شرکت نیز گفت: «سال گذشته درآمد عملیاتی ۵۱ هزار و ۴۲۱ میلیارد تومانی به ثبت رسید که ۳۱ درصد بیش از مدت مشابه دوره قبل است. این درآمد مربوط به شرکت اصلی می‌شود که ۵۸ درصد آن از محل خدمات دیتا و پیامک حاصل‌شده است.» به گفته او سود خالص شرکت اصلی در سال مالی ۱۴۰۲ با ۲۲ درصد رشد نسبت به سال قبل‌تر به ۶ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

اخوان بهابادی اعلام کرد درآمد عملیاتی گروه تلفیقی همراه اول با ۳۹ درصد رشد نسبت به سال قبل‌تر به ۵۵ هزار و ۶۵۹ میلیارد تومان رسیده است که بدین ترتیب سود خالص گروه به ۸ هزار و ۱۱۸ میلیارد تومان بالغ شده است.

او همچنین به سهم بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومانی دولت از درآمد‌های همراه اول اشاره کرد و گفت: تصور نمی‌کنم در هیچ جای دنیا چنین شرایطی باشد. اگر همراهی دولت اتفاق می‌افتاد و این رقم در حوزه ICT سرمایه‌گذاری می‌شد، شرایط بسیار متفاوتی در زیرساخت‌های ارتباطی کشور ایجاد می‌شد.

تقسیم سود همراه اول

بر اساس آنچه در مجمع شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام شد، EPS این شرکت در سال مالی گذشته به ۶۹۲ ریال رسید که مدیرعامل همراه اول از مجمع خواست ۵۰ درصد سود میان سهامداران تقسیم شود؛ اما با نظر سهامدار عمده (شرکت مخابرات ایران) ۸۰ درصد سود میان سهامداران تقسیم شد و بدین ترتیب ۵۳۷ ریال سود به هر سهم اختصاص یافت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار