کد خبر: ۲۳۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۳
هنگامی که به علت وجود تورم، کالاها و خدمات با افزایش قیمت همراه می‌شوند، یکی از دغدغه‌های مردم این است که بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند و حتی افزایش دهند. برای تقویت قدرت خرید و افزایش ارزش سرمایه، افراد به سرمایه‌گذاری روی می‌آورند.

یک صندوق سهامی چه ویژگی‌هایی دارد؟

اهمیت سرمایه گذاری

هنگامی که به علت وجود تورم، کالاها و خدمات با افزایش قیمت همراه می‌شوند، یکی از دغدغه‌های مردم این است که بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند و حتی افزایش دهند. برای تقویت قدرت خرید و افزایش ارزش سرمایه، افراد به سرمایه‌گذاری روی می‌آورند.

افراد می‌توانند در دارایی‌های مختلف مانند سهام، طلا، مسکن و … سرمایه‌گذاری کنند. هر یک از این بازارها ویژگی‌های خاص خود را دارد و فعالیت در آنها به آشنایی و دانش نیاز دارد. بورس یکی از گزینه‌هایی است که با توجه به بازدهی مطلوبی که در گذشته در مقایسه با دیگر بازارهای مالی داشته، توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس

افراد می‌توانند در بورس به صورت مستقیم فعالیت نمایند و شخصا به خرید و فروش اوراق بهادار از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها بپردازند. انجام چنین معاملاتی و این نوع از سرمایه‌گذاری به دانش، تخصص و اختصاص زمان قابل توجهی نیاز دارد.

در صورتی که سرمایه‌گذاران فرصت آموزش و انجام معاملات را نداشته باشند، می‌توانند در روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، وجوه خود را در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا خدمات سبدگردانی قرار دهند تا به جای آن‌ها در چارچوب قوانین و مقررات در دارایی‌های مناسب سرمایه‌گذاری کنند.

انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. افراد می‌توانند متناسب با سطح ریسک‌پذیری خود نسبت به بررسی و انتخاب صندوق مناسب اقدام کنند. کسانی که ریسک‌گریز هستند می‌توانند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و همچنین صندوق‌های تضمین اصل سرمایه استفاده کنند.

کسانی که تحمل پذیرش ریسک بیشتری دارند، میتوانند از صندوق‌های مختلط استفاده کنند که به صورت متعادل در اوراق با درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی و سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه‌گذارنی که ریسک‌پذیر هستند و می‌توانند برای کسب بازدهی مناسب، ریسک بالاتری را تحمل کنند نیز می‌توانند در صندوق‌های سهامی، شاخصی و اهرمی سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های سهامی عمده دارایی تحت مدیریت خود را در سهام شرکت‌ها و حق تقدم سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند و بازدهی آن‌ها متناسب با شرایط بازار سرمایه و سهام موجود در سبد دارایی آن‌ها است. خرید واحدهای صندوق سهامی به معنی برخورداری از سبد متنوعی از سهام و سایر اوراق بهاداری است که صندوق در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

در انتخاب بهترین صندوق سهامی، افراد لازم است که مواردی را پیش از اقدام به سرمایه گذاری در نظر بگیرند. یکی از مواردی که در انتخاب صندوق سهامی اهمیت دارد، میزان نقدشوندگی آن است؛ این که سرمایه‌گذاران بتوانند به آسانی و به سرعت دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنند. در خصوص صندوق‌های قابل معامله، این موضوع به تجربه و دانش بازارگردان و ارزش معاملات روزانه آن بستگی دارد و بالاتر بودن ارزش معاملات صندوق نشان دهنده نقدشوندگی بیشتر است.

بازدهی صندوق نکته مهم دیگری است که کیفیت عملکرد مدیر صندوق را در شرایط متفاوت بازار در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد. افراد می‌توانند از طریق سایت صندوق‌ها، بازدهی دوره ای آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند.

عامل دیگری که در انتخاب یک صندوق سرمایه‌گذاری خوب موثر است، تجربه، تخصص و سابقه مدیر صندوق و تیم تحلیل است که بتوانند ریسک‌های سرمایه‌گذاری را مدیریت کرده و بازدهی مطلوبی را برای سرمایه‌گذاران محقق کنند.

آشنایی با صندوق اطلس

صندوق اطلس یک صندوق سهامی متعلق به کارگزاری مفید است که از زمان تاسیس تا کنون، روند رشد مناسبی را تجربه کرده است. این صندوق از نوع صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) است و مطابق قوانین، حداقل 70 درصد از دارایی آن در سهام و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه گذاری می‌شود.

سود تقسیمی سهام موجود در سبد دارایی‌های صندوق اطلس مستقیما به سرمایه گذاران پرداخت نمی‌شود، بلکه بر ارزش خالص دارایی صندوق (NAV) موثر خواهد بود و سرمایه گذاران معمولا از طریق اختلاف قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق بازدهی کسب می‌کنند.

آشنایی با صندوق پیشتاز

پیشتاز جزء اولین صندوق‌های سرمایه گذاری در ایران است که فعالیت خود را از بهار 1387 آغاز کرده است. به عنوان یک صندوق سهامی صدور و ابطالی، صندوق پیشتاز عمده دارایی تحت مدیریت خود را در سهام بازارهای بورس و فرابورس سرمایه گذاری می‌کند. ارزش هر واحد از این صندوق متناسب با تغییر ارزش سهام شرکت‌هایی که در آن سرمایه گذاری کرده تعیین می‌شود.

از آنجا که مطابق قوانین سازمان بورس، صندوق‌های سرمایه گذاری مجاز به ارائه پیش بینی سود نیستند، لذا سرمایه گذاران می‌توانند از طریق سایت صندوق مورد نظر خود، بازدهی صندوق در دوره‌های گذشته را بررسی کرده و بر این اساس و با در نظر گرفتن عوامل دیگر مانند سابقه و تجربه و تخصص مدیر صندوق نسبت به سرمایه گذاری در آن تصمیم گیری نمایند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار