کد خبر: ۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
رئيس جمهور تازه افغانستان اين هفته به چين سفر مي كند كه نشانگر نقش مهم چين در آينده افغانستان است اين امر نه تنها فرصت خوبي براي افغانستان از لحاظ بازسازي اقتصادي است بلكه يك استراتژي در سياست خارجه با هدف بازگرداندن صلح به منطقه پس از خروج نيروهاي آمريكايي و متحدانش از خاك اين كشور است.
به گزارش روزنامه تجارت، اشرف غني احمد زي امروز كابل را براي سفري سه روزه به مقصد پكن ترك خواهد كرد و با همتاي چيني خود شي جين پينگ و سرمايه گذاراني كه آماده سرمايه گذاري در توسعه افغانستان هستند ديدار خواهد داشت. افغانستان با فقر ناشي از جنگ و فساد مالي روبروست و همچنان درگير مبارزه با شبه نظاميان طالباني است. رئيس جمهور افغانستان به رياست يك هيئت از تجار افغاني در اجلاسي در چين حضور ميابد تا سرمايه هاي چيني را در توسعه صنعت معدن و بستري براي اقتصاد اين كشور جذب كند. پس از بيش از يك دهه وابستگي به كمكهاي مالي نيروهاي نظامي آمريكا و ناتو ، رئيس جمهور افغانستان به سوي سرمايه گذاران تازه روي آورده و همچنين شركت در اجلاس چندجانبه وزراي امنيتي منطقه در استانبول را دربرنامه خود دارد تا درباره مسائل اقتصادي و سياسي صحبت كند. اولين سفر رئيس جمهور افغانستان پس از برگزيده شدن در اين سمت ، عربستان سعودي و با هدف زيارت بود. سفر به چين او نشانگر اين امر است كه اشرف غني  قصد دارد با استفاده از منابع طبيعي كشورش، سرمايه گذاري چين را به سوي صنعت افغانستان و بازسازي زيرساختها جلب كند و كاهش رشد اقتصادي كه نتيجه خروج نيروهاي آمريكايي و متحدانش است، را بهبود بخشد. به گفته بانك جهاني رشد اقتصادي در افغانستان امسال 1.5 درصد بوده است. چين يكي از بزرگترين حاميان كشورهاي درحال توسعه درجهان به خصوص كشورهاي آفريقايي بوده است جايي كه در سرمايه گذاري و خريد سهام معادن اين كشورها شركت داشته است. رويكرد منافع چين در افغانستان نيز به فعاليت اين كشور درآفريقا شباهت دارد. درعين حال باوجود سود حاصل از معادن بايد به اين امر توجه كند كه نبايد مسائل امنيتي را ناديده گرفت. ارزش منابع طبيعي و معدني افغانستان كه شامل مس ، آهن ، طلا، سنگهاي قيمتي و فلزات است به طور تخميني 3 تريليون دلار تخمين زده شده است. درعين حال تلاش كمي براي استخراج آنها شده است به اين دليل كه هيچ زيرساختي وجود ندارد و جنگ در اين كشور ادامه دارد. چين در زمينه توليد نفت در شمال افغانستان فعال است . اين كشور در توافقي 3 ميليارد دلاري براي توسعه معدن مس در نزديكي كابل حضور داشت اما به دنبال درگيريهاي طالبان اين قرارداد متوفق شد. درعين حال قرارداد توسعه معدن مس آينك ، نمونه اي براي توسعه صنعت معدن اين كشور با سرمايه هاي چيني است كه شامل خطوط راه آهن ، جاده سازي ، ژنراتورهاي برق و توليد شغل را همراه خواهد داشت. هند نيز خود را آماده 10 ميليون دلار سرمايه گذاري در معدن آهن باميان افغانستان مي كند.
پيش از اينكه احمدزي از ورود دلارها به كشورش مطمئن شود بايد ضامن امنيت سرمايه گذاران را دركشورش شود. بنابراين او به دنبال سياست خارجي با هدف جلب اطمينان و تضمين سرمايه گذاري كشورهاي همسايه براي تجارت با افغانستان است. افغانستان و چين مرزمشترك 76 كيلومتري دارند كه بين كريدور واخان و بخش غربي منطقه سين كيانگ محل زندگي اويغورهاي مسلمان درچين است. درماه جولاي پكن يك نماينده مخصوص در افغانستان را انتخاب كرده و ميزباني اجلاس وزراي استانبول را برعهده دارد كه كشورهاي افغانستان، آذربايجان، ايران ، هند ، چين ، قيرقيزستان، عربستان سعودي، روسيه ، تاجيكستان، پاكستان ، امارات متحده عربي و ازبكستان را شامل مي شود و آمريكا ، انگلستان و ديگر كشورهاي غربي به عنوان ناظر بين المللي شركت خواهند داشت.
 انتظار مي رود درجريان ديدار اشرف غني احمدزي با مقامات چيني بحث درباره مذاكره طالبان و تامين امنيت سرمايه گذاران مطرح شود تا امنيت سرمايه گذاري تامين شود. اين سفر همچنين نظر واشنگتن نسبت به پيشرفت سياستهاي احمدزي و عملي كردن وعده هاي اصلاحات را به خود جلب خواهد كرد. ناظران معتقدند باتوجه به ميراث فساد مالي باقي مانده از دوره حامد كرزي ، اشرف غني بايد با رويكرد متفاوت دوباره كمكها را به سوي افغانستان جذب كند.
* لين اودانل آسوشيتدپرس- ترجمه نيلوفرمهتدي

نام:
ایمیل:
* نظر: