کد خبر: ۲۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
حرکات مثبتی در سه هفته اخیر در بازار سرمایه دیده می شود به طوریکه فرصتهای خوبی برای سرمایه گذاری در این بازار بوجود آورده است   اما برخی اوقات سهامداران چنان  تندروی می کنند که مجبور می شوند پا روی ترمز بگذارند.
اگر همگی بر این اعتقاد هستیم که شرایط بازار خوب است و این روزها نه تنها فرصت خرید بلکه بهترین فرصت سرمایه گذاری است بنابراين باید با صبر و حوصله از این فرصت بهره برد و با شتاب زدگی این روند را خراب نکرد، چون گاهی آن چنان سهامداران تندروی می کنند که جا برای رشدهای روزهای دیگر
 نمی گذارند. خرید و فروشها باید همراه با بررسی و تحلیل باشد و از هر گونه خرید مبتنی بر دنباله روی پرهیز کرد. سرمایه گذاری در بورس کپی برداري از روی دست یکدیگر نیست، چون هیچ فردی پیدا نمی شود که افق سرمایه گذاری و تحلیل اش و حتی سطح ریسک پذیری اش با فرد دیگری یکسان باشد.
هر کسی شخصیت سرمایه گذاری خاص خودش را دارد پس به هیچ عنوان سهامداران دنباله روی نکنند. سهامداران متناسب با سطح ریسک پذیری و بعد از بررسی و به دست آوردن اطمینان قابل قبول از شناسایی سهم مورد نظر اقدام به خرید کنند.
در حال حاضر بازار سرمایه بازار برای کسانی که افق سرمایه گذاری بلند مدت تری دارند؛ خوب است. بنابرين ؛ به سهامداران توصیه ميشود كه حداقل یک سال مالی را برای سرمایه گذاری در نظر بگیرند و بازدهی هفتگی و روزانه را واقعاً فراموش کنند، چون همین طرز تلقی به بازار و سرمایه گذاران در سال گذشته صدمه زده است. سوداگری ریسک بسیار بالایی دارد که البته در همه دنیا مصداق دارد و معطوف به بازار سرمایه ایران نیست. وقتی افق سرمایه گذاری مان بلند مدت و با تجزیه و تحلیل سهم همراه باشد، احتمال کسب بازدهی مناسب  و كاهش ریسک پیدا می شود. چون هم قیمتها به کف رسیده اند و هم چشم انداز اقتصادی و سیاسی خوب است می توان  ادعا کرد که ریسک بازار تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است در نتیجه سرمایه گذاران اقدام به ورود نقدینگی جدید به بازار کرده اند.  
کاهش نرخ تورم دو اثر مستقیم در بازار سرمایه می گذارد. از طرفی سرمایه گذاری در بورس را نسبت به سپرده گذاری در بانکها جذاب تر می کند و از طرف ديگر  هزینههای مالی شرکتها را کاهش می دهد که این امر نیز به نوبه خود باعث کاهش هزینههای شرکتها و در نتیجه افزایش سودآروی شرکتها می شود.
 علاوه بر این دو اثر مستقیم از سوی دیگر وقتی شرکتها با سودآوری مواجه بشوند ترغیب می شوند که با تأمین منابع مالی به طرق مختلف چون افزایش سرمایه و دریافت تسهیلات بانکی، سرمایه گذاری برای آتی را در دستور کار خود قرار بدهند و بدین ترتیب بهره وری شرکت را افزایش دهند. کاهش نرخ تورم ، خواه ناخواه منجر به کاهش نرخ بهره می شود و کاهش نرخ بهره که در پی کاهش نرخ تورم شکل می گیرد، می تواند اثر مثبتی در بازار سرمایه بگذارد و از لابه لای صبحتهای مسئولان مشخص است که این سیاست را در نظر دارند که به مجردی که نرخ تورم به ثبات برسد، نرخ بهره را کاهش بدهند.
* دکتر سید ابراهیم عنایت- مدیرعامل کارگزاری بانک پارسیان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار