کد خبر: ۲۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۰
سرانجام پس از سالها انتظارمردم ایران طعم خوش دوران پسا تحریم را خواهند چشید  و اجرای برجام آغازی برای برچیده شدن همه تحریم‌های اقتصادی و باز شدن دروازه‌های تجارت بین المللی به روی صنایع داخلی ما خواهد بود.
 براستی که دوران پسا تحریم یک فرصت مناسب برای  ورود به بازارهای جهانی است  و همین می تواند مقدمه ای برای خروج اقتصاد ایران از رکود دامنگیر سالهای اخیر باشد.  صنعت  ساختمان از جمله صنایع داخلی است که در دوران  تحریم اقتصادی و  دوره سیاست انضباط مالی دولت تدبیر و امید بیشترین آسیب را دیده است .
به گونه ای که به گفته برخی از افراد این رکود در تاریخ معاملات مسکن بی سابقه بوده است.در دوران پساتحریم و خارج شدن اقتصاد ایران از رکود  بسیاری از صنایع داخلی مرتبط با صنعت ساختمان دوباره فعال می شوند.
شاید بیش از نیمی از تولید کنندگان مصالح ساختمانی در دوران رکود بازار مسکن ناگزیر از تعطیلی کارگاه‌های مختلف سنگ و سیمان و کاشی  و لوله و اتصالات شدند  و بخشی نیز با حداقل ظرفیت تولید را ادامه دادند.
 کارگران ساختمانی عملا بیکار شدند و بیل و کلنگ خود را به دیوار آویختند و برای تامین معاش زندگی دچار مشکل شدند.
 پیمانکاران ساختمانی در چند سال اخیر آب خوش ننوشیدند و همواره پاره وقت و نیمه وقت با دلهره و اضطراب کار کردند.
سازندگان  ساختمان‌های مسکونی  به انتظار دوران خروج از رکود در خانه‌ها نشستند.
 سرمایه گذاران بخشی از سرمایه را در بانک‌ها گذاشتند و همواره نگران بخش دیگری از سرمایه بودند که در بازار مسکن  خوابیده بود و هر رو بر قیمت آن کاسته می شد. مشاوران املاک که با خرید و فروش امرار معاش می کردند یا از این کار دست برداشتند یا با ذخیره بانکی و پس انداز، سالهای اخیر را گذراندند.
با این وصف باید خوش حال بود که زمان انتظار به سر رسید و فصل تازه ای برای اقتصاد ایران در حال رقم خوردن است. اما نباید تصور کرد که با اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، اقتصاد مسکن به سرعت دوران شکوفایی خود را طی ماه‌های آینده تجربه خواهد کرد.  مسکن  کالای صادراتی نیست و نمی توان آن را  در دوران پسا تحریم به کشورهای دیگر صادر کرد و موجب رونق بازار شد.
 اقتصاد مسکن تابعی از اقتصاد ملی است و تا زمانی که اقتصاد کشور از رکود خارج نشود و طعم شیرین رشد و شکوفایی را نچشد در بازار مسکن اتفاق مهمی روی نمی دهد به عبارت دیگر بازار مسکن جزو آخرین بازارهایی است که  اثرات مثبت لغو تحریم‌ها بر آن تاثیر می گذارد. گروهی از مردم سالهاست در انتظار بروز یک شگفتی  در بازار مسکن در دوران پسا تحریم هستند که طبعا قراین و شواهد چنین چیزی را نشان نمی دهد.
 لغو تحریم‌ها می تواند  صنعت ساختمان را از رکود فراگیر خارج کند اما اگر انتظار معجزه پس از لغو تحریم‌ها داشته باشیم بدون تردید محقق نمی شود چرا که اقتصاد ایران طی سالهای اخیر بدترین دوران خود را تجربه کرده است و برای خروج از این بن بست نیاز به زمان است  و باید تمامی مسئولان دولتی و خصوصی دست در دست هم نهند و راه‌های تازه ای برای  برون رفت از این وضعیت مسکن  ارائه کنند.
 دوران پساتحریم دوران خوش اقتصاد ایران خواهد بود اگر دولت بتواند با سیاست‌های درست بر سرمایه‌ها کنترل داشته باشد.
 اگر نظارت و کنترل و برنامه ریزی و مدیریت بر انواع سرمایه‌های داخلی و خارجی وجود نداشته باشد سی میلیارد دلار و بیش از این نه تنها موجب شکوفایی اقتصاد ایران نمی شود بلکه  باعث رشد نقدینگی و افزایش نرخ تورم خواهد شد.
 بنابراین در صورت محقق  شدن سیاست‌های درست پولی و مالی دولت، می توان برای  بازار مسکن روزهای  خوشی را انتظار داشت  که به برخی از آنها به اجمال اشاره می شود :
یکم : یکی از دلایل رکود بازار مسکن ناشی از بی ثباتی اقتصاد  کشور است. طبعا با  روند انضباطی حاکم می توان ماه‌های خوشی را برای  خروج از رکود متصور شد. اگر دولت بتواند از افرایش نرخ تورم جلوگیری و نوسانات بازار ارز را کنترل  کند و زمینه‌ها برای رشد اقتصاد فراهم شود طبعا بازار مسکن در پسا تحریم نیز رونق می گیرد.
دوم : با رونق گرفتن بازار تولیدات داخلی از طریق حمایت دولت از صنایع کوچک زود بازده  می توان انتظار داشت که روابط درست پولی و مالی در نظام داد و ستد برقرار شود و شاهد اعتدالی در این بازار باشیم. ثمرات رشد تولید داخلی بر بازار مسکن نیز بی تاثیر نخواهد بود.
سوم : مردم طی چند سال اخیر به خصوص یک سال اخیر در تلاطم اقتصاد ناپایدار زندگی کردند و هر روز در انتظار توافق وین و اجرای برجام بودند.
 با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها خیال بسیاری از مردم آسوده می شود و در صورتی که در بازار مسکن تقاضای واقعی وجود داشته باشد طی ماه‌های آینده  تبدیل به خرید می شود و همین مقدمه ای برای خروج آرام آرام بازار مسکن از رکود خواهد بود.
چهارم : بسیاری از سرمایه گذاران در دوران رکود اقتصاد ایران سرمایه‌های خود را در بانک‌های داخلی سپرده گذاری کردند بنابراین در صورتی که صنایع داخلی گردش مالی خوبی داشته باشد و نرخ سود بانکی طبق وعده‌های دولت کاهش یابد بار دیگر این سرمایه‌ها از بانک‌ها خارج و نقدینگی به  بدنه مسکن تزریق می شود.
پنجم : سرمایه گذاران خارجی در صورتی که احساس کنند سرمایه گذاری در بخش مسکن موجب سودآوری خواهد بود و منجر به بلوکه شدن سرمایه آنها نمی شود به شکل رسمی در یکی دو فصل آینده  در صنعت ساختمان سازی سرمایه گذاری می کنند و این سرمایه‌ها می تواند موجب رونق بازار مسکن شود و اتفاق‌های خوبی را برای این بازار رقم زند.
 بی تردید دولت تدبیر و امید دردوران پسا تحریم با اجرای سیاست‌های درست و منطقی می تواند این امید را دلها جوانه زند که بازار مسکن طی ماه‌های آینده با افزایش رشد حجمی معاملات مواجه خواهد شد و سپس در دو فصل آینده با ورود سرمایه‌های سرمایه گذاران داخلی و خارجی به این بازار، اقتصاد مسکن رونق  گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار